Όταν η Nissan αποκάλυψε το ολοκαίνουργιο Z τον περασμένο Αύγουστο, ο κόσμος είχε τη δυνατότητα να δει πως είναι η 7η γενιά Z, με ορισμένους ένθερμους θαυμαστές του μοντέλου να επισημαίνουν μερικές από τις εμπνεύσεις που αξιοποίησαν οι σχεδιαστές. Αλλά αυτό ήταν μόνο το μισό. Οι σχεδιαστές ανέτρεξαν στα τελευταία 50 χρόνια του Z για να αντλήσουν έμπνευση, έκαναν την υπέρβαση και «έκρυψαν» ακόμη και μερικά λεπτά στοιχεία φυσικής ομορφιάς για να πυροδοτήσουν έναν έρωτα με την πρώτη ματιά, ένα «δέσιμο» στην σχέση μεταξύ Z και θεατή.
Εξωτερικά
Πλαϊνό προφίλ: Ίσως η πιο εμβληματική άποψη σπορ αυτοκινήτου Nissan, το νέο Z αποπνέει τη γνώριμη σιλουέτα της πρώτης γενιάς, με το πίσω τμήμα να «κάθεται» χαμηλότερα από το μπροστινό. Το μακρύ καπό και η κοντή καμπίνα, που τονίζονται περαιτέρω από την κεκλιμένη γραμμή οροφής, ολοκληρώνουν την εμβληματική εμφάνιση.
Ύψος εμπρός και πίσω /στυλ αμαξώματος και εξωτερική πόρτα: Ο Χρυσός Αριθμός, είναι μια μαθηματική έκφραση που μπορεί να δει κανείς στη φύση, όπως σε ένα κέλυφος Ναυτίλου, αλλά και στην τέχνη, όπως στα αριστουργήματα του Λεονάρντο ντα Βίντσι, στην αρχιτεκτονική, ακόμα και στην μουσική. Στο ολοκαίνουργιο Z, στοιχεία του μπροστινού και του πίσω μέρους, του ύψους του παραθύρου και του πάνελ της πόρτας εκμεταλλεύονται τον Χρυσό Αριθμό για να εντυπωσιάσουν το ευρύ κοινό, με μια φυσική ομορφιά και ευχάριστη αισθητική.
Ασημένια «προφορά» οροφής: Εμπνευσμένη από το σχήμα και το χρώμα μιας λεπίδας katana (σπαθί σαμουράι), αυτή η μοναδική “προφορά” αναδεικνύει το κάτω τμήμα του αμαξώματος και τονίζει τη σιλουέτα της πλάγιας όψης, ειδικά όταν συνδυάζεται με μαύρη οροφή. Η «προφορά» ενσαρκώνει επίσης την ιαπωνική κληρονομιά του αυτοκινήτου, μαζί με το υψηλό επίπεδο δεξιοτεχνίας που συνεπάγεται η κατασκευή της θρυλικής λεπίδας.
Πίσω κρύσταλλο – φινιστρίνι : Το χαρακτηριστικό τριγωνικό κρύσταλλο – φινιστρίνι αντλεί την έμπνευσή του απευθείας από το Z πρώτης γενιάς. Αυτό το μοναδικό σχήμα χρησιμοποιήθηκε επίσης στο 370Z.
Καπό: Γνωστό στην γλώσσα σχεδιασμού ως Z Bulge, το καπό έχει την ίδια προσέγγιση με το καπό στο αυθεντικό Nissan Z, με ένα ανασηκωμένο εξόγκωμα και με αιχμηρές πτυχές που τονίζουν το μάκρος του και υποδηλώνουν τη δύναμη που κρύβει μέσα του και περιμένει να «ελευθερωθεί».
Μάσκα: Ο αιχμηρός ορθογώνιος σχεδιασμός της μάσκας του νέου Z επιτρέπει την άφθονη ροή αέρα για την τροφοδοσία του κινητήρα V-6 με διπλό turbo, σε σχήμα παρόμοιο με το αρχικό Z και το 350Z. Κοιτάζοντας πιο προσεκτικά, η μάσκα του νέου Z αποτελείται από επιμήκη οβάλ σχήματα που αποτίουν φόρο τιμής και στα πίσω φώτα του Z32.
Προβολείς: Το σχήμα των προβολέων αντλεί το μοτίβο από το σχέδιο της πρώτης γενιάς Z. Ο χαρακτηριστικός φωτισμός, που αποτελείται από δύο ημισελήνες μπάρες LED, εμπνεύστηκε από τους γυάλινους προβολείς του 240ZG, γνωστούς και ως «G-nose» Z.
Λογότυπο Ζ στην κολώνα C: Το ολοκαίνουργιο Nissan Z υιοθετεί το σήμα Z που θυμίζει το S30 Z πρώτης γενιάς. Ίσως ακόμη και να βρίσκεται στην ίδια θέση, μερικές ίντσες δίπλα από το κρύσταλλο – φινιστρίνι του αυτοκινήτου.
Πίσω φώτα: Το στυλ στην πίσω πλευρά του νέου Z είναι κατευθείαν εμπνευσμένο από το 300ZX (Z32). Το κεντρικό τμήμα που εκτείνεται σε όλο το πίσω μέρος είναι επίσης ένα σχεδιαστικό θέμα που συναντάται στο αρχικό Z και το 300ZX (Z31).
Πίσω αεροτομή: Λειτουργική, όσο και οπτικά δυναμική, η πίσω αεροτομή τύπου duck tail ήταν μια δημοφιλής προσθήκη για τα Zs πρώτης γενιάς. Το ολοκαίνουργιο Z αντλεί έμπνευση από αυτό, δίνοντας τη δική του ερμηνεία για την σπορ πίσω αεροτομή.
Ζάντες 18 ιντσών: Οι ζάντες 5 ακτίνων αποτελούν φόρο τιμής στη σχεδίαση των ζαντών 4 ακτίνων που συναντώνται στο Z πρώτης γενιάς, με παχιές γραμμές ακτίνων και τις οπές των μπουλονιών σε εσοχή στον αρνητικό χώρο του τροχού.
Ζάντες 19 ιντσών: Οι επιμέρους ακτίνες των ζαντών 19 ιντσών εμπνέονται από την παραδοσιακή ιαπωνική λεπίδα katana, που χαρακτηρίζεται από τον έντονα γλυπτό σχεδιασμό και τη σφυρηλάτηση στο χέρι.
Πίσω παρμπρίζ: Με μια προσεκτική ματιά στο κάτω τμήμα του πίσω παρμπρίζ του Z, γίνεται αντιληπτό ένα χαραγμένο κρυφό μήνυμα, “Since 1969-“ (Από το 1969-), που δεν αφήνει καμία αμφιβολία για την κληρονομιά του αυτοκινήτου. Άλλωστε το πρώτο Z κυκλοφόρησε εκείνη την χρονιά.
Αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων: Το ολοκαίνουργιο Z διαθέτει ένα νέο αυτόματο κιβώτιο 9 σχέσεων με σύστημα launch control. Διαθέτει επίσης ένα κρυφό λογότυπο Z στο πλάι της θήκης του κιβωτίου ταχυτήτων και φαίνεται από κάτω από το όχημα.
Κίτρινο εξωτερικό χρώμα: Το νέο εξωτερικό χρώμα του ολοκαίνουργιου Z, που ονομάζεται Ikazuchi Yellow, αποτίει φόρο τιμής στα προηγούμενα αυτοκίνητα. Η αρχική κίτρινη βαφή του Z επιλέχθηκε από τον Yutaka Katayama (Mr. K.) για να κάνει αντίθεση με τον γαλάζιο ουρανό. Ο Katayama διηύθυνε τις επιχειρήσεις της Nissan στις ΗΠΑ τη δεκαετία του 1970 και είναι ευρέως γνωστός ως ο «πατέρας» του Datsun Z.
Εσωτερικό
Ταμπλό: Η γενική διάταξη του ταμπλό του νέου Z είναι εμπνευσμένη από την απλή, αλλά λειτουργική, οριζόντια σχεδίαση που χαρακτήριζε το αυθεντικό ταμπλό του Z, με μια καλά καθορισμένη κεντρική κονσόλα, κοινή με όλα τα μοντέλα Z, που συμβολίζει τη δομή του σπορ αυτοκινήτου FR (κίνηση στους πίσω τροχούς με τον κινητήρα τοποθετημένο εμπρός).
Τρεις μετρητές στην κονσόλα: Οι τρείς μετρητές που τοποθετούνται στο κέντρο του ταμπλό ήταν χαρακτηριστικό γνώρισμα πολλών προηγούμενων Z, λειτουργώντας ως το πιο οπτικό στοιχείο εσωτερικού σχεδιασμού που συνδέει 50 χρόνια κληρονομιάς Z, με αυτό το τελευταίο Z έβδομης γενιάς.
Η διάταξη του συγκροτήματος μετρητών είναι τοποθετημένη για να μειώνει την κόπωση από την κίνηση των ματιών και τους περισπασμούς κατά την οδήγηση.
Κεντρικοί αεραγωγοί: Ευρισκόμενοι στην κορυφή του κεντρικής κονσόλας, οι κεντρικοί αεραγωγοί έχουν γωνία προς την αντίθετη κατεύθυνση από το κάτω τμήμα του ταμπλό, σε αυτό που οι σχεδιαστές έχουν ονομάσει «αντίστροφη κλίση», μια τεχνική που χρησιμοποιήθηκε επίσης και στο πρώτης γενιάς Z. Αυτή η προσέγγιση μειώνει τον θόρυβο στο πεδίο του οδηγού, με αποτέλεσμα ένα εσωτερικό όπου ο οδηγός νιώθει ασφάλεια και γαλήνη, ακόμα και όταν ταξιδεύει με υψηλές ταχύτητες.
Στροφόμετρο: Το νέο Z διαθέτει ενδείξεις αλλαγής ταχυτήτων, όπως ακριβώς σε ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο, οι οποίες ειδοποιούν τον οδηγό την ακριβή στιγμή για να ανεβάσει ταχύτητα. Ο μετρητής είναι τοποθετημένος με την κόκκινη γραμμή στραμμένη ευθεία προς τα πάνω (όπως στην ένδειξη δώδεκα η ώρα στο ρολόι), διευκολύνοντας την ορατότητα της βελόνας του στροφόμετρου όταν πλησιάζει σε αυτό το σημάδι. Αυτές οι προτάσεις έγιναν από τον επαγγελματία οδηγό αγώνων Tsugio Matsuda, έναν έμπειρο οδηγό αγώνων της Nissan στο GT500.
Νίκος Τσάδαρης