Όταν πριν από μήνες (3/2/21) είχαμε δημοσιεύσει τη δοκιμή της νέας Mercedes GLA, εκφραστήκαμε θετικά για την πολυτέλεια και την άνεση, αλλά επισημάναμε την τσουχτερή κατανάλωση που «δεν είναι για… θάνατο, αλλά ούτε για πανηγυρισμούς».
Η αλήθεια είναι πως είχαμε καλομάθει με την πρώτη γενιά του μοντέλου. Αιτία ο 1,5 λίτρων diesel κινητήρας (by Renault), ο ίσως καλύτερος πετρελαιοκινητήρας μεσαίου κυβισμού που φτιάχτηκε μέχρι σήμερα, με ροπή που έκρυβε τη μικρή ιπποδύναμη (115 hp) και κατανάλωση… αναθυμιάσεις.
Δυστυχώς η νέα γενιά της GLA απαρνήθηκε αυτό το διαμάντι και υπακούοντας στις τάσεις της εποχής κινείται μόνο με βενζινοκινητήρες, υψηλού κυβισμού diesel και (στην περίπτωση αυτής εδώ της δοκιμής) με plug-in υβριδικά σύνολα.
Πάει βενζινάδικο, μπαίνει και στην πρίζα
Οι μηχανικοί της Mercedes, μαζί με τον βενζινοκινητήρα 1,33λτ (απόδοσης 160 ίππων), τοποθέτησαν μια μπαταρία 15,6 kWh (ωφέλιμη 10,6 kWh), που δίνει ενέργεια σε έναν ηλεκτροκινητήρα 102 ίππων τοποθετημένο μεταξύ του θερμικού κινητήρα και του αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη 8 σχέσεων.
Ο συνδυασμός θερμικού και ηλεκτρικού κινητήρα αποδίδει 218 ίππους και 450 Nm ροπής, ενώ έχει να αντιμετωπίσει το αυξημένο στα 1.775 κιλά βάρος του αντικειμενικά όμορφου αμαξώματος.
Η συμπαράσταση του ηλεκτροκινητήρα συντελεί στη θεαματική βελτίωση των επιδόσεων τόσο από στάση (0-100 σε 7.1΄΄), όσο και στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις (60-100 και 80-120 σε 3,5 και 4,3 δλ αντίστοιχα). Η τελική ταχύτητα φτάνει τα 220 χλμ/ώρα και η μέση κατανάλωση που ισχυρίζεται ο κατασκευαστής είναι μόλις 1,7λτ/100χλμ.
Στην πράξη, όταν οι μπαταρία είναι φορτισμένη, η μέση κατανάλωση βρίσκεται στα 2,4λτ/100 χλμ, ενώ -όταν η μπαταρία αδειάσει- ανεβαίνει στα 6,5λτ/100χλμ, τιμή πολύ καλή, αλλά σε συνδυασμό με το μικρό ρεζερβουάρ (35λτ) όχι τόσο όσο απαιτούν μεγάλα ταξίδια. Βέβαια ο οδηγός έχει στην διάθεσή του έξη διαφορετικά προφίλ λειτουργίας, από τα οποία επιλέγοντας το eco μπορεί να αυξήσει κάπως την αυτονομία. Πάντως, με αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία (ότι κι αν κάνεις με το αποδοτικό σύστημα ανάκτησης ενέργειας) δεν μπορείς να ξεπεράσεις τα 53 – 55 χλμ αυτονομίας αντί των 68 που υπόσχεται ο κατασκευαστής.
Στην πράξη η GLA 250 e ξεκινά ηλεκτρικά και φτάνει αθόρυβα μέχρι και τα 140 χλμ./ώρα, με αποτέλεσμα στην καθημερινότητα και για αποστάσεις μέχρι 50-55 χλμ να κινείται με μηδενικούς ρύπους, χωρίς ο οδηγός να έχει το άγχος της αυτονομίας, αφού όταν τελειώσει η μπαταρία αναλαμβάνει η βενζίνη.
Κέρδη και ζημίες
Η μπαταρία ιόντων-λιθίου είναι τοποθετημένη χαμηλά πίσω, με βάρος 129 κιλών και λόγω της σωστής κατανομής φορτίου ανά άξονα, δεν επηρεάζει την ομοιογενή συμπεριφορά του οχήματος. Όμως, ο χώρος που καταλαμβάνει συντελεί ούτως ώστε να μειωθεί (385 αντί 435 λίτρα) ο χώρος αποσκευών, το ρεζερβουάρ βενζίνης (35 αντί 43 λίτρα) και η πίσω ανάρτηση να γίνει με ημιάκαμπτο άξονα (αντί αυτής των πολλαπλών συνδέσμων).
Όσον αφορά τον χρόνο φόρτισης, αυτός κυμαίνεται από 1:45 από wallbox των 7,4 kW., σε 24΄από ταχυφορτιστή 22 kW (για το 80%) και σε
5:30
από απλή πρίζα.
Στα εμφανή κέρδη συμπεριλαμβάνονται το οικολογικό προφίλ της κατασκευής, οι εκπομπές CO2 που περιορίζονται στα 39 γρ/χλμ (μεταφράζεται σε απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας) και η μειωμένη –λόγω επιδότησης- τιμή που είναι σημαντικά φθηνότερη ακόμα και από την GLA 200d των 150 ίππων, ενώ με τιμή προ φόρων 34.454 €, είναι ιδανική πρόταση για εταιρικό όχημα.
Στις απώλειες θα πρέπει να συμπεριλάβουμε την πιο σφιχτή ανάρτηση που σε συνδυασμό με τα χαμηλού προφίλ (235/50/19) ελαστικά και τον ημιάκαμπτο πίσω άξονα, στερούν άνεση και δεν «ισοπεδώνουν» τις αμέτρητες ατέλειες των δρόμων της πατρίδας μας. Επίσης το βάρος επηρεάζει κάπως την αποτελεσματικότητα των φρένων, αλλά όχι και την αντοχή τους η οποία ενισχύεται σημαντικά και από το σύστημα ανάκτησης ενέργειας. Επίσης με μόνο 35 λίτρα βενζίνης το ταξίδι θα χρειαστεί στάσεις ανεφοδιασμού ειδικά αν ο οδηγός κινείται με την επιλογή sport, ενώ στα υπόψη θα πρέπει να βρίσκεται η έλλειψη ρεζέρβας, καθώς το κιτ επισκευής που συνοδεύει τους μεγάλους τροχούς στους Ελληνικούς δρόμους συνήθως δεν επαρκεί.
Βέβαια η οδήγηση της νέας GLA παραμένει ευχάριστη υπόθεση, ιδιαίτερα στην περίπτωση της 250e με τις βελτιωμένες επιδόσεις. Πολυτέλεια, αρχοντιά, μικρές κλίσεις του αμαξώματος, μεγάλα περιθώρια πρόσφυσης και ένα ακριβές όσο και σβέλτο τιμόνι, συνθέτουν το παζλ ικανοτήτων του μεσαίου γερμανικού SUV.
Εμείς, το μόνο που θα θέλαμε επιπλέον (αφού έκαναν που έκαναν τον «κόπο») είναι ο ηλεκτροκινητήρας να βρισκόταν στον πίσω άξονα εξασφαλίζοντας τετρακίνηση.
Δια ταύτα
Αν και πρόκειται για μια πολύ καλή επιλογή στην κατηγορίας της (κάτι που μάλλον θα εκτιμηθεί αρκετά στις αγορές εταιρικών χρηστών) η GLA250e δεν μας κέρδισε. Σύγχρονη, οικολογική, πολυτελής και οικονομική στην χρήση, ανταποκρίνεται στις τάσεις των καιρών, αλλά δεν νομίζουμε πως μπορεί να πετύχει όσο η προκάτοχός της, η 180d που έκανε απίστευτα νούμερα ακόμα και στην χειμαζόμενη ελληνική αγορά.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, οι καιροί αλλάζουν, η κλιματική αλλαγή πιέζει και το βάρος αυτής της πίεσης θα πέσει τελικά στον καταναλωτή ποικιλοτρόπως, οπότε ο καθένας ας κάνει το κουμάντο του κι ας πάρει τις αποφάσεις του.
Υπέρ
- Ποιότητα κατασκευής
- Πολυτέλεια
- Τεχνολογία αιχμής
- Εξοπλισμός
- Υβριδικός Κινητήρας
- Κατανάλωση
- Επιδόσεις
- Τιμή
Κατά
- Έλλειψη ρεζέρβας
- Μειωμένος χώρος αποσκευών
- Μικρό ρεζερβουάρ
- Θόρυβος κινητήρα υπό πίεση
- Μέτρια απόσβεση ανωμαλιών του δρόμου
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
- Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, SUV/Crossover
- Διαστάσεις: 4.410 Χ 1.834 Χ 1.611 χλστ
- Μεταξόνιο: 2.729 χλστ
- Χώρος αποσκευών: 385 / 1385 λτ
- Ρεζερβουάρ καυσίμων: 35 λτ
- Βάρος; 1.775 κιλά
- Κινητήρας: βενζίνης, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, turbo, 1.332 κ.εκ. + ηλεκτροκινητήρας 102 ίππων
- Συνδυαστική Ισχύς: 218 ίπποι
- Συνδυαστική Ροπή (Nm @ σαλ): 450
- Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
- Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο, διπλού συμπλέκτη (με paddles), 8 σχέσεων
- Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Ημιάκαμπτος άξονας
- Τροχοί: 235/50/19
- Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
- Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση, με 2,5 στρ. από άκρη σε άκρη
- Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 7,1΄΄
- Τελική ταχύτητα: 220 χλμ/ώρα
- Κατανάλωση (δοκιμής): 2,4 λτ– 6,5λτ – 21 KWh /100 χλμ (μικτή – μόνο βενζίνη-μόνο ρεύμα)
- Χωρητικότητα μπαταρίας: 15,6 kWh (ωφέλιμη 10,6 kWh)
- Αυτονομία μόνο με ρεύμα: 55 χλμ
- Διάρκεια φόρτισης μπαταρίας: 0 – 100% (2.3 kWh) σε 5 ώρες, 30 λεπτά
- 0 – 100% (7.4 kWh) σε 1 ώρες, 45 λεπτά
- 0 – 100% (24 kWh) σε 24 λεπτά
Μέσος όρος εκπομπών CO2 (WLTP): 31,0 γρ/χλμ
Τιμή: από 45.315 ευρώ.
Νίκος Τσάδαρης