Το Citroen C4 C-Cross το γνωρίσαμε πριν λίγες εβδομάδες στη διαδικτυακή παρουσίαση στον ειδικό Τύπο. Πρόκειται για την 3η γενιά C4, ένα μικρομεσαίο crossover, με ιδιαίτερη σχεδιαστική προσέγγιση.

Εμπρός ξεχωρίζουν τα διπλά φωτιστικά σώματα, στο πλάι κυριαρχούν τα τρία τζάμια, η έντονη κλίση του πίσω παρμπρίζ και τα διακριτικά Airbumps, ενώ πίσω είναι και η βάση της νέας σχεδιαστικής ταυτότητας με τη χυτή ράχη, τα ιδιόμορφα φώτα και την αεροτομή στην απόληξη του πίσω παρμπρίζ. Εδώ το χωρισμένο στα δυο από την αεροτομή πίσω παρμπρίζ είναι μια από τις βασικές σχεδιαστικές λεπτομέρειες ενός μοντέλου που μόνο απαρατήρητο δεν περνά στον δρόμο.

Ευχάριστο και ευρύχωρο εσωτερικό

Οι διαστάσεις με μήκος 4.360 χλστ., πλάτος 1.834 χλστ., ύψος 1.520 χλστ. και μεταξόνιο 2.670 χλστ. εξασφαλίζουν άνετους χώρους για επιβάτες και αποσκευές (380 λτ.), ενώ το ύψος των 156 χλστ. από το έδαφος, δίνει στον οδηγό την άνεση να περιηγηθεί και βατές χωμάτινες διαδρομές.

Οι χώροι επιβατών (με πολύ εύκολο μπες-βγες) επιτρέπουν ακόμα και πέντε ενήλικες σε μικρά ταξίδια, με τα γόνατα των πίσω επιβατών να μην πιέζουν τις πλάτες των εμπρός καθισμάτων, ενώ αποδεκτό είναι και το διαθέσιμο ύψος. Πολλοί είναι και οι αποθηκευτικοί χώροι για τα μικροπράγματα (συνολικά 16 με χωρητικότητα 39 λτ.), ανάμεσα στους οποίους ξεχωρίζουν το συρτάρι εμπρός από το συνοδηγό και η θήκη στην κεντρική κονσόλα, πίσω από το μικροσκοπικό χειριστήριο του αυτόματου κιβωτίου. Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει η βάση για στήριξη τάμπλετ (Smart Pad Support) εμπρός από το συνοδηγό που δεν επηρεάζει τη λειτουργία του αερόσακου και φανερώνει την προσπάθεια των σχεδιαστών για το κάτι περισσότερο.

Κατά τα λοιπά, το μοντέρνο εσωτερικό διαθέτει δυο ψηφιακές οθόνες για τα βασικά όργανα (θα τη θέλαμε μεγαλύτερη ώστε να εμφανίζει περισσότερες πληροφορίες ταυτόχρονα) και τα πολυμέσα (10″, ευανάγνωστη, εύχρηστη με άμεση απόκριση στην αφή), αναπαυτικά – αποτελεσματικά σε στήριξη καθίσματα και μίνιμαλ αισθητική. Τα υλικά δείχνουν ποιοτικά, άψογα φινιρισμένα και με προσοχή συναρμολογημένα, το flat top & bottom τιμόνι παραπέμπει σε σπορ μοντέλα και δίνει περισσότερο χώρο στον οδηγό, ενώ στη χρήση οι επιβάτες θα εκτιμήσουν ιδιαίτερα την ηχομόνωση της καμπίνας.

Όσον αφορά την εργονομία, όλα είναι στη θέση που πρέπει και οι μόνες παρατηρήσεις αφορούν τα ροδάκια που ρυθμίζουν τις πλάτες των εμπρός καθισμάτων που χρειάζονται μεγάλη μυϊκή δύναμη για τα περιστραφούν και η πτυσσόμενη οθόνη του head up display που αν ο οδηγός κάθεται χαμηλά ενοχλείται από τη διαφανή οθόνη. Περισσότερο από αυτό ενοχλεί η ορατότητα προς τα πίσω, αφού η αεροτομή χωρίζει στα δυο το πίσω παρμπρίζ, στερώντας ορατότητα, ενώ δεν υπάρχει καθαριστήρας την ώρα που η έντονα κεκλιμένη γυάλινη επιφάνεια λερώνεται πολύ εύκολα.

Η θέση οδήγησης με τη σειρά της είναι ψηλή και άνετη, ενώ ξαφνιάζει θετικά με την πλευρική στήριξη που προσφέρει και η οποία εξ όψεως δεν γίνεται αντιληπτή.

Οι εκδόσεις εξοπλισμού είναι τέσσερις με τη βασική (Feel) να περιλαμβάνει πλήρη εξοπλισμό με ESP (& hill holder), αυτόματο φρενάρισμα με αναγνώριση πεζών και δικύκλων, υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας, αναγνώριση ορίων ταχύτητας, 6 αερόσακους, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους καθρέφτες, cruise control, αυτόματα φώτα, ηχοσύστημα με Bluetooth, συμβατότητα με Apple CarPlay και Android Auto, θύρα USB, χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών. Πάντως, για τους απαιτητικούς υπάρχουν επίσης οι εκδόσεις Feel Pack, Shine και Shine Pack.

Κινητήρας – Κιβώτιο

Το κινητήριο σύνολο είναι 3κύλινδρο (χωρίς κροτάλισμα ή κραδασμούς), 1.199 κ.εκ., καίει βενζίνη και με τη βοήθεια τούρμπο αποδίδει 131 ίππους στις 5.500 στροφές και 230 Nm από τις 1.750 στροφές. Στην περίπτωση της δοκιμής μας συνδυάζεται με το αυτόματο κιβώτιο ΕΑΤ8 8 σχέσεων που «ταιριάζει γάντι» στον κινητήρα και αξιοποιεί στο έπακρο τις δυνατότητές του.

Με σωστή κλιμάκωση, απαλές αλλαγές και τη δυνατότητα επέμβασης του οδηγού μέσω paddles εκατέρωθεν του τιμονιού, βοηθά στην άνετη οδήγηση και τις αξιοπρεπείς επιδόσεις που είναι 9.4″ για τα 0-100 και 200 χλμ./ώρα τελικής ταχύτητας, αριθμοί σχεδόν εντυπωσιακοί αν αναλογιστούμε το μέγεθος του κινητήρα, τον όγκο του αμαξώματος και το βάρος των 1.278 κιλών.

Ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η αίσθηση τραβήγματος από τις χαμηλές στροφές, που ειδικά στην ρύθμιση sport του οδηγικού προφίλ (υπάρχουν επίσης η eco και η normal) εξασφαλίζουν τις προσπεράσεις και εξοικονομούν καύσιμο. Η μέση τιμή κατανάλωσης στα σχεδόν 700 χιλιόμετρα της δοκιμής μας (σε κάθε είδους διαδρομή) κυμάνθηκε στα 7,0 λτ./100 χλμ., αριθμό που δίνει ανάσα στο πορτοφόλι και 700+ χιλιόμετρα αυτονομίας σε ένα όχημα που προσφέρεται για μεγάλα ταξίδια παρά τον μικρού κυβισμού κινητήρα.

Από τη θέση του οδηγού

Όπως θα περίμενε κανείς από όποιο Citroen, η άνεση είναι η πρώτη προτεραιότητα του C4 C-Cross και η οδική συμπεριφορά στη συνέχεια. Το μυστικό για την ανάρτηση που ακούει στο όνομα Progressive Hydraulic Cushion και τις 20 πατέντες που τη συνοδεύουν. Πρόκειται ουσιαστικά για τη χρήση υδραυλικών bump-stop, τα οποία επιτρέπουν την ιδανική ρύθμιση ανάλογα με τα εκάστοτε ζητούμενα. Το σύστημα αυτό ελέγχει τις κλίσεις του αμαξώματος που γίνονται προοδευτικά χωρίς να χάνεται η αίσθηση ασφάλειας στις στροφές, ενώ αν κάτι δεν πάει καλά τότε ενεργοποιούνται τα πολλά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού προκειμένου το όχημα να παραμείνει στην τροχιά του χωρίς να τρομάξει οδηγό ή επιβάτες.

Στην ίδια κατεύθυνση τα δυνατά φρένα που δεν καταφέραμε να κουράσουμε ακόμα και όταν οδηγήσαμε σε ρυθμούς που δεν αρμόζουν για την κατηγορία του C4 C-Cross. Στα συν της οδικής συμπεριφοράς το «στρογγύλεμα» των ατελειών του δρόμου, παρά τον ημιάκαμπτο πίσω άξονα, ενώ το ψηλό προφίλ των ελαστικών ευνοεί την άνεση. Σε κάθε περίπτωση, η ευστάθεια στους αυτοκινητόδρομους, συνδυάζεται με τη δυνατότητα γρήγορης κίνησης σε επαρχιακούς δρόμους όπου η επιθυμητή τροχιά διατηρείται εύκολα παρά τα στενά/οικολογικά ελαστικά και το όχι ιδιαίτερα σαφές τιμόνι.

Πλέον αυτών, το ύψος από το έδαφος, αλλά και οι μεγάλες διαδρομές της ανάρτησης, επιτρέπουν την κίνηση σε φλατ χωματόδρομους, αν και οι θόρυβοι που ακούγονται από την ανάρτηση (το ίδιο και σε «κατσαρή» άσφαλτο) είναι ενοχλητικοί, ενώ πάντα ο οδηγός θα πρέπει να έχει κατά νου πως δεν υπάρχει ρεζέρβα (ενώ ο χώρος γι’ αυτήν καταλαμβάνεται από τη θήκη του κιτ επισκευής).

Κλείνοντας τις οδηγικές μας εντυπώσεις, να επαναλάβουμε πως, η νωθρή λειτουργία του κινητήρα στη ρύθμιση eco, μεταβάλλεται άρδην όταν ο οδηγός επιλέξει τη ρύθμιση sport, ενώ εξοικείωση χρειάζεται η λειτουργία του κιβωτίου η οποία γίνεται μέσω ενός μικρού διακόπτη με δύο επιπλέον μπουτόν για Parking και Manual.

Δια ταύτα

Η επιλογή της Citroen στον προσανατολισμό της 3ης γενιάς του C4 δείχνει απόλυτα σωστή, καθώς δημιούργησε ένα πολυχρηστικό μοντέλο, όμορφο, πρακτικό, με ισορροπημένες δόσεις άνεσης/οδικής συμπεριφοράς και σχεδιαστική φρεσκάδα. Όλα αυτά σε τιμή που ξεκινά από τα 23.650 ευρώ για τη βασική έκδοση με αυτόματο κιβώτιο, ενώ το πλουσιότερο που οδηγήσαμε εμείς κοστίζει 26.600 ευρώ.

Υπέρ

  • Σχεδίαση
  • Χώροι/Πρακτικότητα
  • Ευκολία χρήσης
  • Εξοπλισμός άνεσης & ασφάλειας
  • Οδική συμπεριφορά
  • Κατανάλωση
  • Απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας
  • Τιμή

Κατά

  • Έλλειψη ρεζέρβας
  • Ασάφεια τιμονιού
  • Ορατότητα προς τα πίσω
  • Δύσκολη ρύθμιση πλάτης εμπρός καθισμάτων

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, Μικρομεσαίο SUV/Crossover επιβατικό

Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.360 x 1.834 x 1.525 χλστ.

Μεταξόνιο: 2.670 χλστ.

Χώρος αποσκευών: 380 / 1250 λτ.

Απόσταση από το έδαφος: 156 εκ.

Ρεζερβουάρ καυσίμων: 50 λτ.

Βάρος: 1.278 κιλά

Κινητήρας: 3κύλινδρος, 12βάλβιδος, τούρμπο, 1.199 κ.εκ.

Ισχύς: 131 ίπποι/5.500 σ.α.λ.

Ροπή (Nm/σ.α.λ.): 230/1.750

Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς

Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο, 8 σχέσεων

Ανάρτηση: Εμπρός Τύπου McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος Άξονας

Τροχοί: 195/60/18

Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι

Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική υποβοήθηση

Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 9,4″

Τελική ταχύτητα: 200 χλμ./ώρα

Κατανάλωση (δοκιμής): 7 λτ./100 χλμ.

Εκπομπές CO2 (WLTP): 130,0 – 134,0 γρ./χλμ.

Τιμή: από 23.650 ευρώ (26.600 δοκιμής)

Νίκος Τσάδαρης