«Μην ξεκινάτε χωρίς ζώνη ασφαλείας» ήταν το σλόγκαν μιας καμπάνιας που λανσαρίστηκε στη Γερμανία το 1974 για να πείσει τους οδηγούς να φοράνε ζώνες ασφαλείας. Δύο χρόνια αργότερα, η χρήση ζωνών ασφαλείας έγινε υποχρεωτική και το 1984 καθιερώθηκαν πρόστιμα για τους παραβάτες. Η Opel εφοδιάζει όλα τα μοντέλα της με ζώνες ασφαλείας στάνταρ από το 1973 και την επόμενη χρονιά έδωσε μία εικόνα για την τεχνολογία ασφάλειας του μέλλοντος.
Το Opel Safety Vehicle, ένα ερευνητικό όχημα με προδιαγραφές σχεδόν παραγωγής βασισμένο στο Kadett C, προσέφερε ασφάλεια σε εμπρόσθια σύγκρουση με ταχύτητα 40 mph (σχεδόν 65 km/h) και προετοίμασε το δρόμο για την εξέλιξη και άλλων χαρακτηριστικών ασφάλειας. Η ταχύτητα σύγκρουσης σε μίλια χάρισε επίσης στο Kadett το όνομά του: OSV 40.
Το σύγχρονο Opel Astra καταδεικνύει την εξέλιξη από εκείνες τις πρώτες ημέρες. Το συμπαγές μοντέλο δρέπει τους καρπούς εξέλιξης 40 χρόνων και προσφέρει εξαιρετικές λειτουργίες ασφάλειας επιβατών και υπερσύγχρονα συστήματα υποστήριξης.
OSV 40: Το Opel Safety Vehicle παρέχει ασφάλεια με ταχύτητα σύγκρουσης 40 mph
Πριν από 40 χρόνια ακριβώς η Opel παρουσίασε την ιδέα της για ένα ασφαλές συμπαγές αυτοκίνητο στο δεύτερο Διεθνές Τεχνικό Συνέδριο για Οχήματα Βελτιωμένης Ασφάλειας που πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο. Οι μηχανικοί παρέλαβαν το Kadett C, που είχε παρουσιαστεί την προηγούμενη χρονιά και άφησαν τη φαντασία τους ελεύθερη σε θέματα ασφάλειας. Οι τεχνικοί είχαν την ευκαιρία να επιλέξουν οι ίδιοι το όνομα και κατέληξαν στο OSV ή Opel Safety Vehicle. Ο αριθμός 40 συμβολίζει την ταχύτητα της εμπρόσθιας σύγκρουσης σε μίλια ανά ώρα που το OSV 40 ήταν σχεδιασμένο να αντέχει. Παρά τα αυξημένα χαρακτηριστικά ασφάλειας, τα αυτοκίνητα δεν ζύγιζαν πάνω από 1.000 kg.
Η ενέργεια κρούσης απορροφάται από αφρό πολυουρεθάνης
Το πρώτο πράγμα που παρατηρεί κάποιος είναι ο μεγάλος όγκος των φτερών σε σχέση με τα αυτά της σύγχρονης εποχής. Τα φτερά του OSV 40 έφεραν στρώμα πολυουρεθάνης που τους παρείχε απορροφητικότητα. Μπροστά χρησιμοποιούνταν πλαϊνά στοιχεία με στρώμα αφρού που υποχωρούσε με ελεγχόμενο τρόπο σε ταχύτητες σύγκρουσης πάνω από 8 km/h. Η αφρώδης δομή απορροφούσε αρκετή ενέργεια ώστε εμπρόσθιες συγκρούσεις με μικρότερες ταχύτητες προκαλούσαν απλά ελαφρές παραμορφώσεις, εξ ου και θεωρούνται πρόγονοι των «αυτό-επισκευαζόμενων» φτερών.
Οι μηχανικοί γέμισαν επίσης τις κοιλότητες των μαρσπιέ και των θυρών με αφρό πολυουρεθάνης για να αυξήσουν τα αποθέματα ασφάλειας σε μία πλευρική σύγκρουση. Ενισχυμένες ράγες οροφής και οι πλάτες των εμπρός καθισμάτων που στερεώνονταν στην οροφή μέσω ιμάντα (τα καθίσματα παρέμεναν ρυθμιζόμενα) αναβάθμιζαν σημαντικά τη σταθερότητα της καμπίνας επιβατών. Επιπλέον, το παρμπρίζ από πολλαπλά στρώματα κρυστάλλου ήταν κολλημένο απευθείας στο αμάξωμα, ομοίως για μεγιστοποίηση της ακαμψίας του αμαξώματος.
Tο εσωτερικό αντανακλά τη φιλοσοφία ασφάλειας
Μέσα στο αυτοκίνητο, όλες οι επιφάνειες με τις οποίες οι επιβάτες πιθανόν έρχονταν σε επαφή σε περίπτωση ατυχήματος έφεραν επένδυση δύο εκατοστών από στρώμα αφρού πολυουρεθάνης. Επίσης, ένα πρόσθετο στοιχείο ήταν τοποθετημένο υπό γωνία στο κάτω τμήμα της κολόνας του τιμονιού.
Η ασφάλεια είχε προτεραιότητα και στο cockpit του OSV-40. Το κεντρικό σύστημα προειδοποίησης που έφερε την υπογραφή της Hella έλεγχε εννέα λειτουργίες και απεικόνιζε πιθανά σφάλματα μέσω προειδοποιητικών λυχνιών. Τέσσερα πρόσθετα φώτα πίσω από το πίσω παρμπρίζ επεσήμαιναν το φρενάρισμα επείγουσας ανάγκης ενώ λειτουργούσαν και σαν αλάρμ. Καθώς ήταν ψηλά τοποθετημένα φαίνονταν εύκολα από τους οδηγούς που ακολουθούσαν. Ένας διαιρούμενος καθρέπτης πίσω θέασης έδινε μία τέλεια εικόνα, ενώ το κάτω τμήμα του μείωνε στο ελάχιστο το τυφλό σημείο.
Τα εμπρός καθίσματα είχαν φαρδύνει για τη δημιουργία ενός συνεχούς «τροπέτου» που διαχώριζε το εμπρός με το πίσω τμήμα της καμπίνας. Η πλαϊνή στήριξη στην περιοχή των ώμων εμπόδιζε την επαφή οδηγού και συνοδηγού σε περίπτωση πλευρικής σύγκρουσης. Τα μινιμαλιστικά προσκέφαλα των εμπρός καθισμάτων διασφάλιζαν ότι ο οδηγός είχε καλή ορατότητα προς τα πίσω. Το σύστημα συγκράτησης με ζώνες για προστασία κεφαλής των πίσω επιβατών ομοίως διασφάλιζε ασφάλεια και ορατότητα. Τα τέσσερα καθίσματα του OSV 40 είχαν τρεις ζώνες ασφαλείας, τα εμπρός είχαν ήδη αυτόματο σύστημα ζωνών.
Επιτυχία σε όλα τα crash tests
Το OSV 40 ικανοποίησε όλους τους στόχους κατά τη διάρκεια των crash tests: Και οι τέσσερις πόρτες μπορούσαν να ανοίγουν χωρίς τη βοήθεια εργαλείων μετά από μία εμπρόσθια σύγκρουση με σταθερό εμπόδια με ταχύτητα 40 mph. Το εμπρός τμήμα του αυτοκινήτου απορροφούσε την ενέργεια τόσο καλά ώστε υποχωρούσε κατά 50 εκατοστά λόγω μιας διαδικασίας εν ψυχρώ συρµατοποίησης. Το OSV 40 ήταν εξίσου εντυπωσιακό σε μία εμπρόσθια σύγκρουση σε κολόνα με 50 km/h, μία οπίσθια και μία πλευρική με στύλο και σε δοκιμή ανατροπής με ταχύτητα 48 km/h.
Opel Astra: Προηγμένα συστήματα ασφάλειας
Ο νέος εκπρόσωπος της μικρομεσαίας κατηγορίας Opel δείχνει την ταχύτητα της εξέλιξης που ξεκίνησε το 1974 και συνεχίστηκε χωρίς διακοπή. Πέρα από τη δομική αντοχή που ήταν επιβεβλημένη, το Opel Astra προσφέρει εκτενή χαρακτηριστικά παθητικής ασφάλειας και μία σειρά υπερσύγχρονων συστημάτων υποστήριξης οδηγού που αυξάνουν αποφασιστικά την ασφάλεια για οδηγούς και επιβάτες.
Η δεύτερη γενιά Εμπρός Κάμερας Opel Eye αποτελεί τη βάση των συστημάτων υποστήριξης οδηγού. Οι μηχανικοί βελτιστοποίησαν τις λειτουργίες Προειδοποίησης Αλλαγής Λωρίδας Οχήματος (Lane Departure Warning) και Σύστημα Αναγνώρισης Οδικής Σήμανσης (Traffic Sign Recognition). Η κάμερα επεξεργάζεται πολυάριθμα επίπεδα φωτεινότητας ενώ μπορεί ακόμα και να αναγνωρίζει δυναμικές πινακίδες LED. Ένα ακόμα βοήθημα που διατίθεται σε συνδυασμό με την Εμπρός Κάμερα Opel Eye είναι η ένδειξη απόστασης. Αυτή δείχνει στον οδηγό την απόσταση από ένα προπορευόμενο όχημα (σε δευτερόλεπτα).
Adaptive Cruise Control που διατηρεί την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα
Ακόμα μεγαλύτερη άνεση και ασφάλεια: Το σύστημα Adaptive Cruise Control (ACC) βοηθά τον οδηγό να διατηρεί την επιλεγμένη ταχύτητα τηρώντας μία προκαθορισμένη απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα με τη βοήθεια ραντάρ. Επιπλέον της ταχύτητας, η επιθυμητή απόσταση από το προπορευόμενο όχημα μπορεί επίσης να επιλεγεί από τον οδηγό – προσφέρονται τρεις επιλογές: μακρινή, μέτρια, κοντινή. Όταν είναι ενεργοποιημένο το ACC, το ραντάρ ελέγχει συνεχώς την απόσταση σε εμβέλεια 150 m μπροστά. Η επιλεγμένη απόσταση από το πλησιέστερο όχημα της ίδιας λωρίδας παρουσιάζεται στην κεντρική οθόνη.
Σε περίπτωση που ο οδηγός δεν αντιδράσει στις ηχητικές και οπτικές προειδοποιήσεις φρενάροντας σε μία κρίσιμη κατάσταση και το σύστημα διαπιστώσει ενδεχόμενη σύγκρουση, μπορεί να επιβραδύνει αυτόματα το όχημα σε μία ακραία περίπτωση. Το Opel Astra επιβραδύνει με τη βοήθεια ενός συστήματος πέδησης που μπορεί εκμεταλλεύεται τα πλεονεκτήματα της τελευταίας γενιάς ABS και ενός εξελιγμένου ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου ευστάθειας – Electronic Stability Program (ESP Plus).
Προσαρμοζόμενος Εμπρόσθιος Φωτισμός (AFL): Άριστος φωτισμός σε όλες τις συνθήκες
Η τελευταία γενιά του συστήματος Προσαρμοζόμενου Εμπρόσθιου Φωτισμού – Adaptive Forward Lighting (AFL+) με προβολείς bi-xenon περιλαμβάνει ένα μεγάλο πακέτο ευφυών λειτουργιών φωτισμού όπως: Υποβοήθηση Μεγάλης Σκάλας Φώτων (High Beam Light Assistant), Δυναμικό Φωτισμό Στροφών (Dynamic Curve Light), Φωτισμό Διασταυρώσεων (Static Cornering Light) και προσαρμοζόμενο φωτισμό που αντιδρά αυτόματα στις επικρατούσες οδηγικές συνθήκες, όπως προφίλ διαδρομής (αυτοκινητόδρομος, δρόμος ταχείας κυκλοφορίας, πόλη) και ορατότητα (ήλιος, ομίχλη, βροχή) και προσαρμόζει ανάλογα τους προβολείς. Η σχεδίαση των φώτων ημέρας LED (στάνταρ εξοπλισμός) σε σχήμα βέλους προσφέρει στο Astra μία ιδιαίτερη εμφάνιση.
Πακέτο συστημάτων παθητικής ασφάλειας
Ακόμα και αν όλα τα συστήματα για την ενεργητική ασφάλεια φτάσουν στα όριά τους, οι οδηγοί του Astra μπορούν να εμπιστεύονται ένα εκτενές πακέτο παθητικής ασφάλειας. Συνολικά έξι αερόσακοι προσφέρονται στάνταρ. Σε περίπτωση που ένας αερόσακος ή ένας προεντατήρας ζώνης ασφαλείας ενεργοποιηθεί, θα ανάψουν τα αλάρμ και οι πόρτες θα ξεκλειδώσουν αυτόματα. Το Astra εφοδιάζεται επίσης με το πατενταρισμένο Σύστημα Αποσπώμενων Πεντάλ – Pedal Release System (PRS) της Opel που αποσυνδέει τα πεντάλ σε περίπτωση εμπρόσθιας σύγκρουσης, μειώνοντας σημαντικά τον κίνδυνο τραυματισμού των πελμάτων και κάτω άκρων.
Opel OSV 40: Τεχνικά χαρακτηριστικά
Μήκος mm 4.318
Πλάτος mm 1.580
Ύψος mm 1.370
Εμπρός μετατρόχιο mm 1.330
Πίσω μετατρόχιο mm 1.301
Βάρος kg 965
Κυβισμός cm3 1.196
Μέγ. ισχύς kW (hp) / rpm 44 (65) / 5.600
Μέγιστη ροπή Nm / rpm 95 / 3.400