Η οδήγηση τη νύχτα, ειδικά σε άγνωστους δρόμους με στροφές, μπορεί να είναι τόσο αγχωτική ώστε πολλοί οδηγοί επιλέγουν να την αποφεύγουν τελείως. Ωστόσο, η Ford διερευνά συνεχώς νέους τρόπους για να κάνει την οδήγηση τις νυχτερινές ώρες ευκολότερη και πιο άνετη. Η εταιρεία ήταν πρωτοπόρος στη χρήση πινακίδων και λωρίδων κυκλοφορίας ως παράγοντες για τη ρύθμιση της δέσμης των προβολέων, ώστε ο δρόμος να φωτίζεται καλύτερα, κυρίως σε διασταυρώσεις.
Τώρα, οι μηχανικοί του τμήματος Research & Advanced Engineering δοκιμάζουν μία τεχνολογία που χρησιμοποιεί δεδομένα τοποθεσίας σε πραγματικό χρόνο για να δείχνει στο αυτοκίνητο την πορεία που πρέπει να ακολουθήσει. Το προληπτικό και έξυπνο σύστημα των προβολέων κατευθύνει τις δέσμες σε επερχόμενες στροφές πριν καν οι οδηγοί τις δουν, βοηθώντας τους να αντιληφθούν κινδύνους και άλλους χρήστες του δρόμου έγκαιρα και αποτελεσματικά.
Πώς λειτουργεί
Το πρωτότυπο, προηγμένο σύστημα φωτισμού χρησιμοποιεί δεδομένα προσδιορισμού τοποθεσίας μέσω GPS, προηγμένες τεχνολογίες και πολύ ακριβείς πληροφορίες γεωμετρίας οδών ώστε να αναγνωρίζει με ακρίβεια τις επερχόμενες στροφές. Ένας αλγόριθμος υπολογίζει την τροχιά και την ταχύτητα του οχήματος με σκοπό την προληπτική προσαρμογή της κατεύθυνσης των προβολέων, προσφέροντας βέλτιστη κάλυψη φωτισμού σε καμπές, διασταυρώσεις, ακόμα και κινδύνους που παραμονεύουν στις στροφές.
Εάν το όχημα βρεθεί σε έναν δρόμο για τον οποίο δεν υπάρχουν δεδομένα τοποθεσίας, το σύστημα θα λειτουργήσει παράλληλα με την τεχνολογία δυναμικού φωτισμού στροφής που βασίζεται σε δεδομένα από την κάμερα και το σύστημα διεύθυνσης για να συνεχίσει να φωτίζει έξυπνα το δρόμο μέχρις ότου τα δεδομένα τοποθεσίας βελτιωθούν.
Οι ερευνητές χρησιμοποιούν εκτενώς την προσομοίωση «digital twin» που αναπαράγει το φυσικό κόσμο σε εικονικό περιβάλλον. Ο προσομοιωτής υπολογίζει με ακρίβεια τον τρόπο με τον οποίο το φως πέφτει και αντανακλάται σε πραγματικές συνθήκες, δίνοντας τη δυνατότητα στους ερευνητές να οπτικοποιούν και να βελτιστοποιούν καλύτερα την τεχνολογία για τους οδηγούς.
Νίκος Τσάδαρης