Δικαστήριο της Τουρκίας έκρινε ενόχους ένα υψηλόβαθμο στέλεχος της τουρκικής εταιρίας ιδιωτικών τζετ MNG και δύο πιλότους για τον ρόλο τους στη μεταφορά του πρώην προέδρου της Nissan, Κάρλος Γκοσν, εκτός της Ιαπωνίας κατά την απόδρασή του στον Λίβανο πριν από ένα και πλέον χρόνο.
Το δικαστήριο τους καταδίκασε σε φυλάκιση 4 ετών και 2 μηνών με την κατηγορία λαθραίας μεταφοράς μετανάστη, ενώ αθώωσε δύο άλλους πιλότους για την ίδια κατηγορία.
Ο Γκόσν, που κάποτε ήταν πρωταγωνιστής της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, συνελήφθη στην Ιαπωνία στα τέλη του 2018 και κατηγορήθηκε ότι υπέβαλε ανακριβή στοιχεία για τις αποδοχές του και ότι χρησιμοποίησε κεφάλαια της εταιρίας για προσωπικούς σκοπούς, κατηγορίες τις οποίες ο ίδιος αρνείται.
Ο αποπεμφθείς πρόεδρος της συμμαχίας Renault, Nissan Motor Co και Mitsubishi Motors Corp ανέμενε τη δίκη του ενώ βρισκόταν σε κατ’ οίκον περιορισμό στην Ιαπωνία, όταν διέφυγε τον Δεκέμβριο του 2019 μέσω Κωνσταντινούπολης στη Βηρυτό, όπου είχε περάσει την παιδική του ηλικία.
Οι τουρκικές Αρχές συνέλαβαν ένα υψηλόβαθμο στέλεχος της εταιρίας MNG και τέσσερις πιλότους στις αρχές του Ιανουαρίου του 2020 και τους κατηγόρησαν για λαθραία μεταφορά μετανάστη. Οι κατηγορούμενοι αφέθηκαν ελεύθεροι τον Ιούλιο, όταν έγινε η πρώτη ακροαματική διαδικασία, και δεν αναμένεται να επιστρέψουν στη φυλακή λόγω του χρόνου που έχουν ήδη εκτίσει. Όλοι οι κατηγορούμενοι δήλωσαν αθώοι.
Η εκδίκαση της υπόθεσης στην Τουρκία επέτρεψε να έρθουν στο φως οι θεαματικές συνθήκες της διαφυγής του 66χρονου Γκοσν, που έχει τριπλή υπηκοότητα -γαλλική, λιβανέζικη και βραζιλιάνικη. Σύμφωνα με τους ανακριτές, ο δραπέτης έκανε το ταξίδι μεταξύ της Οζάκα και της Κωνσταντινούπολης κρυμμένος μέσα στη θήκη ενός τεράστιου μουσικού οργάνου, στο οποίο είχαν ανοιχθεί 70 οπές για να μπορεί να αναπνέει.
Σύμφωνα με τον Τούρκο εισαγγελέα και όπως μεταφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, στην υπόθεση, δύο άνδρες που θεωρήθηκαν συνένοχοι του Γκοσν, ο Μάικλ Τέιλορ, πρώην μέλος των ειδικών δυνάμεων των ΗΠΑ, και ο Ζορζ-Αντουάν Ζαγιέκ, Λιβανέζος υπήκοος, «στρατολόγησαν» τον Οκάν Κεσεμέν, υψηλόβαθμο στέλεχος της εταιρίας MNG, για να διασφαλίσουν την απρόσκοπτη μεταφορά του δραπέτη διά μέσου της Κωνσταντινούπολης.
Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, το ιδιωτικό τζετ προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο Ατατούρκ της Κωνσταντινούπολης και στη συνέχεια ο Γκοσν επιβιβάστηκε σε δεύτερο σκάφος που αναχώρησε με προορισμό τη Βηρυτό. Οι δύο πιλότοι που κρίθηκαν ένοχοι ήταν οι κυβερνήτες του αεροσκάφους, το οποίο ήταν ουσιαστικά ο σύνδεσμος μεταξύ Οζάκας και Κωνσταντινούπολης.
Η υπόθεση του Γκοσν συντάραξε την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, θέτοντας ακόμα και σε κίνδυνο τη συμμαχία Renault – Nissan, αρχιτέκτονας της οποίας υπήρξε ο ίδιος, και βάζοντας στο μικροσκόπιο το δικαστικό σύστημα της Ιαπωνίας.