Όταν κλείσαμε την δοκιμή του Mini Cooper SE, το πρώτο πράγμα που σκεφτήκαμε είναι το ότι, κάπου στην μέση της ημέρας θα έπρεπε να έχουμε ένα αυτοκίνητο αντικατάστασης, προκειμένου να υλοποιήσουμε τις καθημερινές μετακινήσεις μας, που υπερβαίνουν τα 200 χιλιόμετρα ημερησίως, εντός και εκτός πόλης.
Ο λόγος για την σκέψη αυτή ήταν το γράμμα … «Ε», που συνόδευε το «S», που είναι το αρχικό της λέξης Electric και σηματοδοτεί την αντικατάσταση του θερμικού κινητήρα, με μπαταρίες και ηλεκτροκινητήρα. Με λίγα λόγια η δοκιμή αυτή, αφορά το αμιγώς ηλεκτρικό 3θυρο Mini Cooper με το συνοδευτικό SE και τα χαρακτηριστικά εξωτερικά γνωρίσματα που παραπέμπουν σε ρεύμα και πρίζες. Τον ηλεκτροκινητήρα προδίδει επίσης και κλειστή μάσκα εμπρός, τα κλειστά διάκενα στις ζάντες, αλλά και οι κίτρινες πινελιές που τρέχουν γύρω από το κομψό αμάξωμα, που διατίθεται σε τέσσερις εκδόσεις (S, M, L, XL), με επιπλέον εξοπλισμό και -φυσικά- τιμή.
Σχεδίαση – Χώροι
Εκτός των παραπάνω, το «μοδάτο» Mini της σύγχρονης εποχής, παραμένει με τα ίδια εμφανισιακά στοιχεία, που παρά το ότι απέχουν πολύ από την έμπνευση του Ισιγόνη, παραπέμπουν ευθέως σε αυτήν, αποτελώντας την «κότα με τα χρυσά αυγά» για το Group της BMW.
Οι διαστάσεις του ηλεκτρικού Mini παραμένουν ίδιες (και το μεταξόνιο) με αυτές του συμβατικού, με εξαίρεση το ύψος που είναι 18 χλστ ψηλότερο, καθώς στο πάτωμα βρίσκεται η σε σχήμα «Τ» μπαταρία των 32,6 KWh. Η διάταξη αυτή ανεβάζει ισόποσα και το ύψος της καμπίνας, αλλά και της (σχεδόν ιδανικής) θέσης οδήγησης. Όσον αφορά τους χώρους δεν υπάρχει καμιά διαφορά από την συμβατική έκδοση, με τα πίσω καθίσματα (τα πίσω παράθυρα σταθερά) να είναι ουσιαστικά διακοσμητικά και είναι προτιμότερο να χρησιμοποιούνται για την αύξηση του μικρού (211 λίτρα) χώρου αποσκευών, που –φυσικά- δεν περιέχει ρεζέρβα, αλλά στην περίπτωση αυτή δεν θα καταχωρίσουμε την έλλειψη αυτή στα κατά, αφού το ηλεκτρικό Mini, είναι ένα καθεαυτό αυτοκίνητο πόλης.
Η ποιότητα υλικών, συναρμολόγησης και ο ευχάριστος διάκοσμος εξακολουθούν να υφίστανται, ενώ την ηλεκτρική υπόσταση αυτού εδώ του Mini, υποδηλώνει ένας οβάλ ψηφιακός πίνακας τοποθετημένος πίσω από το τιμόνι, που δίνει πλήθος πληροφοριών σε digital μορφή, για την ηλεκτρική ενέργεια και την διαχείρισή της. Όσο για την οθόνη πολυμέσων, αυτή παραμένει εκεί όπου και το μοναδικό όργανο του Mini που σχεδίασε στα τέλη της δεκαετίας του 1950 ο εκ Σμύρνης ορμώμενος Σερ Άλεκ Ισιγώνης. Μεγάλη, ψηφιακή, εύχρηστη και με λειτουργίες αφής, αναλαμβάνει ρόλο πλοήγησης, συνδεσιμότητας και επικοινωνίας.
Τέλος, ο μοχλός του κιβωτίου, είναι ουσιαστικά ένα Joystick σαν αυτόν του συμβατικού Mini, με μόνη διαφορά το διαφορετικό φινίρισμα.
Κινητήρας «δανεικός» από το i3
Κάτω από το καπό βρίσκεται ο ηλεκτροκινητήρας του BMW i3 με ισχύ 184 ίππους και ροπή 270 Nm (από 100-1.000 στροφές), που μεταφέρει το έργο του στους εμπρός τροχούς, μέσω αυτόματου κιβωτίου μιας σχέσης, όπως άλλωστε συμβαίνει σε όλα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η κάτω από το πάτωμα μπαταρία ιόντων λιθίου (αποτελείται από 12 modules κυψελών), έχει συνολική χωρητικότητα 32,6 kWh, από τις οποίες οι 28,9 kWh αναλίσκονται στην κίνηση των εμπρός τροχών του.
Ο συνδυασμός δίνει στο βάρους 1.440 κιλών αμάξωμα, εντυπωσιακή επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα σε 7.3΄΄ αλλά η τελική ταχύτητα δεν ξεπερνά τα 150 χλμ/ώρα, καθώς περιορίζεται ηλεκτρονικά. Η επιτάχυνση αυτή είναι ουσιαστικά παρεμφερής με αυτήν του με θερμικό κινητήρα Cooper S (0-100 σε 6.9΄΄), παρά το ότι αυτό είναι 150 κιλά ελαφρύτερο, αλλά έχει το κέντρο βάρους του 30 χλστ υψηλότερα από το ηλεκτρικό. Οι παραπάνω αριθμοί δείχνουν και την θεωρητική ικανότητα του ηλεκτρικού Mini, να ενθουσιάζει τον οδηγό του και να προσφέρει δυνατές (αλλά περιορισμένες δόσεις) οδηγικής απόλαυσης στους πέριξ των άστεων «στριφτερούς» δρόμους.
Ο οδηγός έχει στην διάθεση του 4 διαφορετικές επιλογές ρύθμισης της απόδοσης (sport, mid, green & green+), με την 4η να είναι αυτή που δίνει την μεγαλύτερη αυτονομία, αλλά «συνιστά» η ταχύτητα να μην ξεπερνά τα 90 χλμ/ώρα, ενώ θυσιάζονται ανέσεις, όπως η απόδοση του συστήματος κλιματισμού.
Τέλος, όσον αφορά την φόρτιση, με Wallbox σε μονοφασική εγκατάσταση (7,4 kW) χρειάζονται 3,2 ή 4,2 ώρες για το 80% ή 100% της φόρτισης αντίστοιχα, οι οποίες μειώνονται σε 2,5 και 3,5 αντίστοιχα σε τριφασική (11 kW) εγκατάσταση. Επίσης, υπάρχει συμβατότητα με ταχυφορτιστή DC μέχρι 50 kW, γεγονός που δίνει 80% ή 100% της φόρτισης σε 35’ ή 1,4 ώρες αντίστοιχα, αλλά η χρήση ταχυφορτιστή μειώνει την ζωή της μπαταρίας. Αν βέβαια για την φόρτιση χρησιμοποιηθεί μια απλή οικιακή πρίζα (σούκο), τότε για το 100% χρειάζεται σχεδόν ένα 24ωρο…
Από την θέση του οδηγού
Στο με καλή πλευρική στήριξη κάθισμα του οδηγού, αισθάνεσαι σαν πιλότος μαχητικού αεροσκάφους με όλους αυτούς τους διακόπτες και τις δυο οθόνες (από τις οποίες, αυτή για την διαχείριση της ενέργειας μοιάζει σαν agter market). Ο οδηγός, χωρίς εργονομικά θέματα ή περιορισμό της ορατότητας, πατάει προς τα κάτω τον διακόπτη start και το σφύριγμα της τουρμπ… συγνώμη του ηλεκτροκινητήρα, σε βάζει σε κατάσταση rediness δευτερολέπτου. Αυτό το σφύριγμα είναι και ο μοναδικός θόρυβος λειτουργίας του κινητήρα, που παραμένει ίδιος ακόμα σε με το γκάζι να πιέζει γερά το πάτωμα.
Η ακαριαία επιτάχυνση (στην οποία προστίθεται και ο θόρυβος από την προσπάθεια σπιναρίσματος των εμπρός τροχών), με γραμμική αύξηση της ταχύτητας έως τον κόφτη, ξαφνιάζει τον οδηγό, όσο και τα παρακείμενα οχήματα που θα θελήσουν να αντιπαρατεθούν σε κόντρα από στάση με το Cooper SE. Η συνέχεια είναι «αφιερωμένη» στον ήχο της …σιωπής, καθώς η ποιότητα κύλισης είναι κορυφαία παρά την σφιχτή, με μικρές διαδρομές ανάρτηση και τα χαμηλού προφίλ ελαστικά (205/45/17). Μόνο σε κάποιες διαδοχικές κακοτεχνίες, απειλείται κάπως η ποιότητα μετακίνησης, αλλά η συνολική αποτελεσματικότητα του οχήματος στα μεταφορικά του καθήκοντα, κάνει τις στιγμές αυτές αμελητέες.
Το Mini Cooper SE, διατηρεί σχεδόν στο ακέραιο τον fun to drive χαρακτήρα του συμβατικού και είναι μάλλον καλύτερο στις απότομες αλλαγές πορείας λόγω του χαμηλότερου κέντρου βάρους. Η αμεσότητα (τύπου Kart) και η αποτελεσματικότητα στις εντολές του τιμονιού, συνοδεύονται από μηδαμινές κλίσεις του αμαξώματος, ελαφρά υποστροφή στην πλήρη ισχύ, πανίσχυρα φώτα και φρένα που δεν χρειάζεται να είναι και τα απόλυτα, αφού κάθε φορά που αφήνεις το γκάζι το βαρύ αμάξωμα «γονατίζει» σαν να άνοιξε αλεξίπτωτο προσγείωσης μαχητικού. Εδώ είναι και μια σημαντική βελτίωση στην ηλεκτρική λειτουργία και αυτή είναι η δυνατότητα ανάκτησης ενέργειας την ώρα της επιβράδυνσης και πέδησης. Αν ο οδηγός είναι προσεκτικός και εκμεταλλευτεί στο έπακρο αυτή την δυνατότητα, τότε η «θηλιά στο λαιμό» της αυτονομίας λασκάρει κάπως και ο χειριστής παίρνει ανάσες.
Φτάσαμε λοιπόν στο επίμαχο σημείο της χρήσης του ηλεκτρικού Mini, που είναι η αυτονομία, καθώς η μπαταρία είναι μικρή και οι δημόσιοι φορτιστές ιδιαίτερα σπάνιοι, ακόμα και στην Αθήνα. Στην διάρκεια της δοκιμής μας και με το 100% της φόρτισης, ουδέποτε είδαμε στο oval όργανο διαχείρισης της ενέργειας, αυτονομία μεγαλύτερη των 174 χιλιομέτρων και μάλιστα με την επιλογή green+, η οποία κατά την οδήγηση επιβάλλει θυσίες πάσης φύσεως. Κινούμενοι σχεδόν συνεχώς σε mode Green+, κλειστό σύστημα κλιματισμού, τα φώτα στην θέση off και σχεδόν πάντα κλειστά παράθυρα, με μόνη κατανάλωση το ραδιόφωνο, δεν καταφέραμε επί της ουσίας να διανύσουμε περισσότερα από 160 χιλιόμετρα με μια πλήρη φόρτιση, παρά το ότι εκμεταλλευόμαστε όσο το δυνατόν καλύτερα την δυνατότητα ενισχυμένης ανάκτησης ενέργειας (υπάρχει και επιλογή περιορισμένης ανάκτησης). Για να είμαστε ακριβείς το όργανο έδινε 15-20 χιλιόμετρα ακόμα, αλλά πώς να ρισκάρεις όταν βλέπεις πως με ελάχιστες διαφοροποιήσεις κατανάλωσης, τα υπολειπόμενα χιλιόμετρα «εξαφανίζονται».
Μάλιστα όταν ο δείκτης φόρτισης πέσει κάτω από το 50%, τότε ο δείκτης αυτονομίας …βιάζεται περισσότερο να φτάσει στο 0. Αν πάλι, επειδή οι επιδόσεις θυμίζουν Cooper S, αφεθείς στην γοητεία των επιδόσεων τότε ο αριθμός των χιλιομέτρων αυτονομίας θα είναι διψήφιος και όχι κατ’ ανάγκη κοντά στο 100.
Η μέση κατανάλωση ενέργειας στην δοκιμή μας, ήταν μεταξύ 14 – 15 KWh ανά 100 χιλιόμετρα, αριθμός που –θεωρητικά δίνει αυτονομία 220-230 χιλιόμετρα, αλλά ποτέ δεν μπορείς να το ρισκάρεις, αφού αν μείνεις, ο πλησιέστερος φορτιστής μπορεί να είναι 4-5 συνοικίες μετά.
Το καλό βέβαια, είναι ότι η διαδικασία έντονης ανάκτησης, επιτρέπει να οδηγείς με ένα μόνο πεντάλ, αυτό του γκαζιού, που κάθε φορά που το αφήνεις λειτουργεί σαν φρένο. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τις ελάχιστες απαιτήσεις για σέρβις του ηλεκτροκινητήρα, μειώνει δραστικά το κόστος χρήσης του οχήματος και σε μια διάρκεια πολλών (πάρα πολλών) ετών, αποσβένει κατά κάποιο τρόπο την υψηλή αξία κτήσης.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, η αυτονομία δεν είναι αυτή που περιμένεις στις ημέρες μας, στοιχείο που περιορίζει την δράση του πανέμορφου Mini Cooper SE, εντός πόλης, άντε και στους περιφερειακούς αυτής δρόμους.
Δια ταύτα
Η επιλογή ενός ηλεκτρικού Mini δεν μπορεί να είναι το αποτέλεσμα μιας σοβαρής οικονομοτεχνικής μελέτης, ακόμα κι αν στην εξίσωση ο καθένας μας βάλει την ατομική του ευθύνη στην προστασία του περιβάλλοντος (άλλη μεγάλη συζήτηση αυτή, για το πόσο επιβαρύνει η παραγωγή ρεύματος που καταναλώνουν τα ηλεκτρικά οχήματα). Με τιμή 33.960 ευρώ, ακόμα κι αν λάβει την κρατική επιδότηση (έως 6.000 ευρώ) του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», είναι ένα ακριβό «αξεσουάρ» πόλης, που απευθύνεται μόνο σε έχοντες και κατέχοντες. Ίσως, μια επόμενη έκδοση, με μεγαλύτερη αυτονομία και καλύτερη τιμή, μας δώσει την δυνατότητα να το συστήσουμε σε περισσότερους αναγνώστες, έχοντας κάποια άλλοθι τιμής σε σχέση με χρηστικότητα και περιβαλλοντική προστασία.
Υπέρ
- Σχεδίαση
- Ποιότητα κατασκευής – Τεχνολογία
- Απόδοση – Επιδόσεις
- Οδική Συμπεριφορά
- Επιτάχυνση
- Εξοπλισμός
Κατά
- Αυτονομία
- Τιμή
Τεχνικά χαρακτηριστικά
- Κατηγορία: 3θυρο, 4θέσιο, Super Mini επιβατικό
- Διαστάσεις: 3.845 Χ 1.727 Χ 1.432 χλστ
- Μεταξόνιο: 2.495 χλστ
- Βάρος: 1.440 κιλά
- Χώρος αποσκευών211 / 731 λτ
- Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη – μπαταρία λιθίου 32,60 kWh
- Θερμική διαχείριση μπαταρίας: ΝΑΙ
- Ενσωματωμένος φορτιστής: CCS
- Ισχύς: 184 ίπποι
- Ροπή (Nm): 270 / 100-1.000 σαλ
- Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
- Κιβώτιο ταχυτήτων: Μιας σχέσης
- Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων
- Τροχοί: 205/45/17
- Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
- Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική υποβοήθηση με κύκλο στροφής 10,8 μ.
- Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 7,3΄΄
- Τελική ταχύτητα: 150 χλμ/ώρα (ηλεκτρονικά περιορισμένη)
- Ηλεκτρική αυτονομία (δοκιμής): 160 – 170 χλμ
- Κατανάλωση ενέργειας: 14 -15 kWh/100 χλμ
- Διάρκεια φόρτισης μπαταρίας:
0 – 100% (11 kWh)3 ώρες, 30 λεπτά
0 – 80% (11 kWh)2 ώρες, 26 λεπτά
0 – 80% (50 kWh)36 λεπτά - Τιμή βασικής έκδοσης: από 33.900 ευρώ
Νίκος Τσάδαρης