Η Jeep παρουσιάζει το νέο Wrangler 4xe, το πιο ικανό, σύγχρονο και φιλικό προς το περιβάλλον Wrangler που κατασκευάστηκε ποτέ. Το Wrangler 4xe θα είναι διαθέσιμο στην Ευρώπη, την Κίνα και τις Η.Π.Α. στις αρχές του 2021.
Το Plug-in Hybrid σύστημα του Wrangler 4xe προσφέρει αυτονομία με αμιγώς ηλεκτρική κίνηση που αγγίζει τα 50χλμ., προσφέροντας άνετες, αθόρυβες και με μηδενικούς ρύπους μετακινήσεις στο αστικό περιβάλλον, αλλά και τις εκτός δρόμου διαδρομές. Η διάθεση του Wrangler 4xe θα γίνει σε παγκόσμια κλίμακα με την κατασκευή του μοντέλου να πραγματοποιείται στη μονάδα παραγωγής της FCA στο Τολέδο του Οχάιο των Η.Π.Α.
Δύο ηλεκτροκινητήρες συνδυάζονται με Turbo κινητήρα βενζίνης
Το σύστημα κίνησης του Wrangler 4xe συνδυάζει δύο ηλεκτροκινητήρες, μια συστοιχία μπαταριών τάσης 400 volt, έναν Turbo κινητήρα βενζίνης και ένα αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων. Ο παραπάνω συνδυασμός μεγιστοποιεί την απόδοση του υβριδικού συστήματος και ταιριάζει με τον χαρακτήρα του μοντέλου. Τα βασικότερα στοιχεία του συστήματος που έχει συνολική απόδοση 375 ίππων και 637 Nm ροπής είναι:
- Ο υπερτροφοδοτούμενος 4κύλινδρος κινητήρας βενζίνης χωρητικότητας 2 λίτρων
- Η τοποθετημένη στον κινητήρα γεννήτρια-δυναμό
- Η τοποθετημένη στο αυτόματο κιβώτιο των 8 σχέσεων γεννήτρια
- Η τάσης 400 volt μπαταρία λιθίου των 96 στοιχείων χωρητικότητας 17 kWh
Ο 2λιτρος κινητήρας αποτελεί μέλος της οικογένειας GME (Global Medium Engine). Το υψηλής τεχνολογίας σύνολο χρησιμοποιεί άμεσο ψεκασμό και στροβυλοσυμπιεστή twin-scroll χαμηλής αδράνειας, το οποίο είναι τοποθετημένο απ’ ευθείας στην κεφαλή του κινητήρα και διαθέτει ανεξάρτητο σύστημα ψύξης για αμεσότητα, απόδοση και οικονομία καυσίμου. Μια υδρόψυκτη γεννήτρια υψηλής τάσης είναι τοποθετημένη στον κινητήρα αντικαθιστώντας το παραδοσιακό δυναμό, με έναν ιμάντα υψηλής αντοχής να συνδέει τη γεννήτρια με την τροχαλία του στροφαλοφόρου άξονα. Η συγκεκριμένη γεννήτρια αναλαμβάνει την ομαλή και αθόρυβη λειτουργία του συστήματος Stop & Start και παράλληλα παράγει ενέργεια για την μπαταρία. Επιπλέον, επιτρέπει στο όχημα να μην χρειάζεται μια κλασσική μίζα, με την μπαταρία των 12V να υποστηρίζει δευτερεύουσες λειτουργίες.
Η δεύτερη γεννήτρια υψηλής τάσης βρίσκεται εμπρός από το κιβώτιο ταχυτήτων και αντικαθιστά τον κλασσικό μετατροπέα ροπής ενός αυτόματου κιβωτίου. Δύο συμπλέκτες διαχειρίζονται τη ροπή μεταξύ του ηλεκτρικού και του θερμικού κινητήρα. Το σύστημα δίνει τη δυνατότητα όταν ο συμπλέκτης είναι ανοικτός, οι δύο κινητήρες να λειτουργούν εντελώς ανεξάρτητα και το όχημα να μπορεί να κινηθεί με αμιγώς ηλεκτρική κίνηση. Αντίθετα, όταν η σύμπλεξη είναι ενεργή, ο 2λιτρος κινητήρας και ο ηλεκτροκινητήρας συνδυάζονται μέσω του αυτόματου κιβωτίου. Ο δεύτερος συμπλέκτης που βρίσκεται στον ηλεκτροκινητήρα, διαχειρίζεται τη μεταφορά ροπής στο σύστημα μετάδοσης εξασφαλίζοντας άνετη και αποδοτική κίνηση.
Οι μπαταρίες δεν επηρεάζουν τον εσωτερικό χώρο
Η χωρητικότητας 17 kWh μπαταρία λιθίου των 400 volt χρησιμοποιεί τεχνολογία NMC (νικελίου, μαγνησίου, κοβαλτίου). Η συστοιχία είναι τοποθετημένη κάτω από το πίσω κάθισμα ώστε να είναι απόλυτα ασφαλής από το εξωτερικό περιβάλλον. Προστατευμένη μέσα σε ένα πλαίσιο από αλουμίνιο, η μπαταρία διαθέτει αποκλειστικό σύστημα θέρμανσης και ψύξης ώστε να διατηρείται στην ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας.
Το υβριδικό σύστημα χρησιμοποιεί ένα ενσωματωμένο σύστημα φόρτισης που συνδυάζει σε μια συμπαγή μονάδα τον φορτιστή και τον εναλλάκτη DC/DC, με την μονάδα διαχείρισης ενέργειας PIM. Το σύνολο προστατεύεται από ένα ατσάλινο πλαίσιο και είναι τοποθετημένο ακριβώς κάτω από την μπαταρία. Τα ηλεκτρονικά συστήματα υψηλής τάσης και οι καλωδιώσεις μεταξύ της μπαταρίας και των ηλεκτροκινητήρων είναι απόλυτα αδιάβροχα, γεγονός που επιτρέπει την πιστοποίηση Trail Rated, καθώς το Wrnagler 4xe είναι ικανό να περάσει μέσα από υδάτινο κόλλημα βάθους 76εκ.
Οι λειτουργίες του E Selec
Ο οδηγός του Wrangler 4xe μπορεί να παραμετροποιήσει τις λειτουργίες του υβριδικού συστήματος ώστε να ταιριάζουν σε κάθε διαδρομή, είτε αυτή είναι μια απλή μετακίνηση στο κέντρο της πόλης, είτε η ακραία εκτός δρόμου περιπέτεια. Το υβριδικό σύστημα με την ονομασία E Selec έχει τρεις λειτουργίες. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει εκείνη που θέλει, με το σύστημα να επανέρχεται αυτόματα στην υβριδική λειτουργία εφόσον η φόρτιση της μπαταρίας πέσει σε πολύ χαμηλό επίπεδο.
Hybrid: Αυτή είναι και η βασική λειτουργία του συστήματος όπου το συνδυάζεται η δύναμη του θερμικού κινητήρα και των ηλεκτροκινητήρων. Το σύστημα αρχικά χρησιμοποιεί την ενέργεια από την μπαταρία και στη συνέχεια και τη δύναμη του βενζινοκινητήρα ανάλογα με τις συνθήκες οδήγησης και το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας.
Electric: Το όχημα κινείται αμιγώς με ηλεκτρική ενέργεια και μηδενικούς ρύπους, μέχρι η φόρτιση της μπαταρίας να μειωθεί στο ελάχιστο επίπεδο, ή αν ο οδηγός ζητήσει την μέγιστη επιτάχυνση (π.χ. πατώντας τελείως το πεντάλ του γκαζιού) οπότε και μπαίνει σε λειτουργία και ο 2λιτρος κινητήρας βενζίνης.
e Save: Κίνηση στο όχημα δίνει ο θερμικός κινητήρας, έτσι ώστε να διατηρείται η φόρτιση της μπαταρίας για χρήση π.χ. είτε σε εκτός δρόμου διαδρομές με αμιγώς ηλεκτρική κίνηση, είτε σε αστικά κέντρα όπου απαγορεύεται η χρήση κινητήρων εσωτερικής καύσης. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει κατά βούληση αν το σύστημα θα διατηρεί το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας (Battery Save) ή θα τη φορτίζει (Battery Charge) μέχρι το μέγιστο δυνατό επίπεδο.
Για να μεγιστοποιήσει το όφελος από τις επιλογές του συστήματος E Selec, το Wrangler 4xe δίνει πληροφορίες και συμβουλές οικονομικής οδήγησης στον οδηγό μέσω του συστήματος πολυμέσων Uconnect.
Η ανάκτηση ενέργειας κατά το φρενάρισμα είναι ένα βασικό στοιχείο στην οικολογική φιλοσοφία του υβριδικού Jeep. Όταν ο οδηγός πατάει το πεντάλ του φρένου το σύστημα ενεργοποιεί την μέγιστη δυνατότητα επιβράδυνσης με ανάκτηση ενέργειας μέσω των ηλεκτροκινητήρων που φτάνει τα 0,25g. Η ενέργεια αποθηκεύεται στην μπαταρία του αυτοκινήτου, ενώ όταν είναι ενεργοποιημένο το σύστημα τετρακίνησης και οι 4 τροχοί συμβάλουν στη διαδικασία ανάκτησης. Εκτός από την οικονομία καυσίμου η λειτουργία ανάκτησης ενέργειας μειώνει και τη φθορά των υλικών τριβής των φρένων.
Το Wrangler 4xe έχει επίσης τη δυνατότητα να μεγιστοποιεί την παραγωγή ενέργειας κατά την επιβράδυνση μέσω της επιλογής Max Regen που μπορεί να ενεργοποιήσει κατά βούληση ο οδηγός. Με την εμπλοκή του Max Regen το σύστημα επιλέγει μια πιο έντονη ανάκτηση ενέργειας και κατ’ επέκταση πιο έντονη επιβράδυνση του αυτοκινήτου όταν ο οδηγός αφήσει τελείως το πεντάλ του γκαζιού. Μέσω του Max Regen το όχημα παράγει και αποθηκεύει περισσότερη ενέργεια σε σχέση με την κλασσική επιλογή ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση.
Off-road δυνατότητες
Το Wrangler χαρακτηρίζεται και από τις εκτός δρόμου δυνατότητες του. Ο ομαλός συνδυασμός του θερμικού κινητήρα και των δύο ηλεκτροκινητήρων αναβαθμίζει τις εκτός δρόμου δυνατότητες του. Η άμεση παροχή ροπής από τους ηλεκτροκινητήρες επιτρέπει ακόμα μια ακριβή και ελεγχόμενη εμπειρία οδήγησης σε ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες, αυξάνοντας τα επίπεδα ασφάλειας και μειώνοντας παράλληλα την φθορά των μηχανικών μερών. Κινούμενο αμιγώς ηλεκτρικά, το Wrangler 4xe προσφέρει αθόρυβη λειτουργία κα΄νοντας πιο άνετη την μετακίνηση και παράλληλα εξοικονομώντας καύσιμα.
Το υβριδικό Wrangler είναι διαθέσιμο σε τρεις εκδόσεις: 4xe, Sahara 4xe και Rubicon 4xe. Οι δύο πρώτες εξοπλίζονται με εμπρός και πίσω άξονες νέας γενιάς Dana 44 και σύστημα διαχείρισης τετρακίνησης Selec-Trac, με κιβώτιο υποπολλαπλασιασμού (2,72:1). Η έκδοση Rubicon 4xe επιπλέον διαθέτει το σύστημα τετρακίνησης Rock-Trac, με κιβώτιο υποπολλαπλασιασμού με ακόμα πιο «κοντή» σχέση (4:1), εμπρός και πίσω διαφορικά Tri-Lok με δυνατότητα ηλεκτρονικού «κλειδώματος» και εμπρός αντιστρεπτική ράβδο με δυνατότητα απόσυνδεσης από τον οδηγό, μέσω ενός διακόπτη στην κονσόλα του αυτοκινήτου.
Όλες οι εκδόσεις διαθέτουν το σύστημα Selec-Speed Control με λειτουργία Hill-descent, αλλά και Hill-ascent Control ώστε ο οδηγός να ελέγχει με άνεση και ασφάλεια την ταχύτητα του οχήματος ακόμα και σε διαδρομές με ακραίες κλίσεις. Παράλληλα, οι εκδόσεις Wrangler 4xe διαθέτουν τη διάκριση Trail Rated που πιστοποιεί τις υψηλές εκτός δρόμου δυνατότητες του μοντέλου το οποίο εκτός των άλλων διαθέτει:
- Προστατευτικές ποδιές στο κάτω μέρος καθώς και γάντζους ρυμούλκησης εμπρός και πίσω.
- Σημαντικές γωνίες προσέγγισης, ράμπας και διαφυγής (44ο, 22,5ο και 35,6ο αντίστοιχα για το Wrangler Rubicon 4xe) καθώς και 27,4 εκ. απόσταση από το έδαφος.
- Ειδικούς τροχούς και ελαστικά για off-road 17’’
- Δυνατότητα υπέρβασης υδάτινου κολλήματος 76εκ.
Παραμένει αναγνωρίσιμο
Το Wrangler 4xe διατηρεί όλα τα βασικά χαρακτηριστικά του και το αναγνωρίσιμο στιλ. Επιπλέον, η έκδοση 4xe διαθέτει λεπτομέρειες, όπως οι γάντζοι ρυμούλκησης και τα σήματα της Jeep, στο χρώμα Electric Blue, καθώς και μια σειρά Easter Eggs, δηλαδή σχεδιαστικών εκπλήξεων που έχουν ως έμπνευση την τεχνολογία 4xe.
Νίκος Τσάδαρης