Μία κοινοπραξία με επικεφαλής την Ford εξελίσσει ένα καινοτόμο εργαλείο πρόγνωσης με επίκεντρο την οδική ασφάλεια, το οποίο μπορεί να αναβαθμίσει τα επίπεδα άνεσης και ασφάλειας στις πόλεις χρησιμοποιώντας δεδομένα από διασυνδεδεμένα οχήματα και έξυπνους αισθητήρες παραπλεύρως του δρόμου.
Κάθε χρόνο περισσότεροι από 1,3 εκατομ. άνθρωποι αφήνουν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο σε όλο τον κόσμο (περίπου 3.700 κάθε μέρα) με τα τροχαία ατυχήματα να αποτελούν την όγδοη κατά σειρά αιτία θανάτου παγκοσμίως . Πέρα από τις ανθρώπινες απώλειες, τα ατυχήματα επιφέρουν επίσης σοβαρές οικονομικές συνέπειες, καθώς π.χ. το Βρετανικό Υπουργείο Μεταφορών εκτιμά ότι το ετήσιο οικονομικό κόστος από τα τροχαία ατυχήματα υπερβαίνει τα 35 δισεκ. λίρες.
Το εργαλείο οδικής ασφάλειας βάσει δεδομένων (Data-Driven Road Safety Tool) θα αναλύει πληροφορίες από διασυνδεδεμένα οχήματα, έξυπνους αισθητήρες παραπλεύρως του δρόμου και δεδομένα τοπικής αυτοδιοίκησης, ώστε να προβλέπει πιθανές τοποθεσίες και αιτίες πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων. Τα ευρήματα θα επιτρέψουν στις πόλεις να λάβουν προληπτικά μέτρα σε δρόμους και διασταυρώσεις που εγκυμονούν τους υψηλότερους κινδύνους για τους χρήστες των δρόμων.
Η Ford Mobility συνεργάζεται με το Συμβούλιο της Κομητείας της Οξφόρδης (Oxfordshire County Council), τους ειδικούς στους αισθητήρες τεχνητής νοημοσύνης (AI) της Vivacity Labs, και κορυφαίους ακαδημαϊκούς από το Κέντρο Έρευνας Ασφάλειας Μεταφορών (Transport Safety Research Centre) του Πανεπιστημίου του Loughborough, με την υποστήριξη της TfL. Στόχος είναι το εργαλείο αυτό να εξελιχθεί σε μία λύση επωφελή για πόλεις και οδηγούς σε όλο τον κόσμο. Η πρωτοβουλία χρηματοδοτείται από την υπηρεσία προώθησης καινοτομιών της Βρετανικής κυβέρνησης Innovate UK.
Οδική ασφάλεια βάσει δεδομένων
Η εταιρία έχει πραγματοποιήσει εκτενή έρευνα πάνω στον τρόπο με τον οποίο τα διασυνδεδεμένα οχήματα και οι διάφορες αναλύσεις μπορούν να βελτιώσουν την οδική ασφάλεια. Τώρα, μέχρι 700 επιβατικά και επαγγελματικά οχήματα θα συνδεθούν στην περιοχή της Οξφόρδης και του Λονδίνου στο πλαίσιο του 18μηνου project που ξεκινά φέτος το καλοκαίρι. Λεπτομερή δεδομένα τηλεματικής από το στόλο των οχημάτων (όπως η χρήση φρένου ή γκαζιού και η γωνία περιστροφής του τιμονιού) θα αναλύονται παράλληλα με πληροφορίες από 25 πρόσθετους, έξυπνους αισθητήρες που θα προμηθεύσει στην κομητεία της Οξφόρδης η Vivacity Labs, η οποία ειδικεύεται στην καταγραφή της κυκλοφορίας, ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό που χρησιμοποιούνται σε 100. Οι αισθητήρες της Vivacity παραπλεύρως του δρόμου χρησιμοποιούν αλγορίθμους Μηχανικής Μάθησης για την ανίχνευση «παρ’ ολίγον» ατυχημάτων και μπορούν να αναλύουν μοτίβα κινήσεων ευάλωτων χρηστών των δρόμων όπως οι δικυκλιστές και οι πεζοί, καθώς και τα μη διασυνδεδεμένα οχήματα. Όλα τα δεδομένα που μοιράζονται μεταξύ τους οι αισθητήρες είναι ανώνυμα, καθιστώντας τους δρόμους ασφαλέστερους χωρίς να παραβιάζουν την ιδιωτικότητα.
Ειδικοί από το Transport Safety Research Centre του Πανεπιστημίου του Loughborough, με επικεφαλής τη Ruth Welsh, επίκουρο καθηγήτρια, Ασφάλειας Μεταφορών (Traffic Safety) και την ομάδα Global Data Insight & Analytics της Ford θα αναλύουν δεδομένα οδηγών και οχημάτων, ενώ το Συμβούλιο της Κομητείας της Οξφόρδης θα μελετήσει με ποιο τρόπο, πηγές δεδομένων τοπικής αυτοδιοίκησης σε συνδυασμό με το προγνωστικό εργαλείο μπορούν να βελτιώσουν την οδική ασφάλεια για όλους τους χρήστες. Τα ευρήματα και οι αναλύσεις θα χρησιμοποιηθούν για περαιτέρω δοκιμές και εξέλιξη του ψηφιακού εργαλείου οδικής ασφάλειας μέσω αλγορίθμων σε ένα εμπορικό προϊόν που θα ωφελήσει πόλεις και πολίτες σε όλο τον κόσμο. Η κοινοπραξία θα επιδιώξει επίσης να αποκαλύψει και άλλες εφαρμογές σε πραγματικές συνθήκες για προγνωστικά δεδομένα σχετικά με την οδική ασφάλεια.
Δοκιμές Διασυνδεμένων Οχημάτων
Το project έρχεται σε συνέχεια δύο επιτυχημένων δοκιμών στο Λονδίνο στις οποίες αναλυτές και επιστήμονες δεδομένων αναγνώρισαν, ανέλυσαν και καθοδήγησαν λεπτομερώς τις τοπικές αρχές πάνω σε διάφορα hotspots οδικής ασφάλειας στο Μείζον Λονδίνο με τη συμμετοχή διασυνδεδεμένων οχημάτων που κάλυψαν πάνω από 1 εκατομμύριο μίλια. Οι υποδείξεις για βελτιώσεις περιλάμβαναν: τοποθέτηση καμερών ανίχνευσης παραβίασης ερυθρού σηματοδότη (red-light cameras), κλάδεμα δέντρων και βλάστησης ώστε να είναι ορατές οι πινακίδες, τοποθέτηση πινακίδων σήμανσης σε διπλάσιο ύψος, ρίψη νέου ασφαλτοτάπητα στους αυτοκινητόδρομους και επανατοποθέτηση των καλυμμάτων των φρεατίων ψηλότερα.
Νίκος Τσάδαρης