Με την ανάδειξη του νέου Peugeot 208 ως «Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2020» στις 2 Μαρτίου στη Γενεύη, η μάρκα διακρίνεται για 6η φορά στον φημισμένο και πολύτιμο εμπορικά θεσμό (ξεκίνησε το 1964) «Car Of The Year», που απαρτίζεται από μια ανεξάρτητη κριτική επιτροπή 60 Ευρωπαίων δημοσιογράφων (με εξειδίκευση στην αυτοκίνηση) και βραβεύει κάθε χρόνο ένα από τα νέα μοντέλα.
Το 208 είναι το πρώτο αστικό αυτοκίνητο με σήμα το λιοντάρι που λαμβάνει τον τίτλο του Αυτοκινήτου της Χρονιάς. Πέντε ακόμα εμβληματικά Peugeot από διαφορετικές κατηγορίες, έχουν επίσης κερδίσει αυτό το ιδιαίτερα σημαντικό βραβείο. Η αρχή έγινε το 1969 με το 504, συνεχίστηκε το 1988 με το general-purpose high-end sedan, 405, για να περάσει στα οικογενειακά μοντέλα της μάρκας το 2002 με το 307 και το 2014 με το 308, ενώ το 2017 νικητής αναδείχθηκε το SUV 3008. Τρία χρόνια μετά, το 6ο βραβείο για την φίρμα των λεόντων απονεμήθηκε στο νέο 208, χάρη -κυρίως- στην ηλεκτρική του έκδοση (e-208).
Αναμοχλεύοντας τις μνήμες, ας θυμηθούμε τα κύρια στοιχεία των «βραβευμένων λεόντων» του παρελθόντος.
Peugeot 504
To 1969, το 504 ήταν το πρώτο αυτοκίνητο της μάρκας που κέρδισε τον τίτλο του Αυτοκινήτου της Χρονιάς. Αυτό το μεγάλο σεντάν απεικονίζει την άνοδο των μοντέλων μεσαίας κατηγορίας. Ακολουθεί τα τεχνολογικά χνάρια του 404, με εξαίρεση την ανεξάρτητη ανάρτηση και στους τέσσερις τροχούς, μια καινοτομία της μάρκας για αυτοκίνητο με μετάδοση κίνησης στους πίσω τροχούς. Η αισθητική του είναι αποτέλεσμα συνεργασίας μεταξύ των κέντρων σχεδιασμού της μάρκας και του Pininfarina, όπου όταν ολοκληρώθηκε το project o Ιταλός σχεδιαστής σχολίασε πως το νέο μοντέλο «έχει τα μάτια της Σοφία Λόρεν». «Βασίλισσα των αγώνων» χάρη στη θρυλική του αντοχή, το 504 έχει κερδίσει τα κυριότερα αφρικάνικα ράλι, όπως το Σαφάρι της Ανατολικής Αφρικής, το Ράλι του Μαρόκο ή το Ράλι Bandama.
Έμεινε στην γραμμή παραγωγής από το 1968 έως το 2005 με 3.713.336 μονάδες περιλαμβανομένων 2.644.326 σεντάν.
Peugeot 405
Σχεδόν δύο δεκαετίες αργότερα, το 1988 ένα άλλο σεντάν, το 405 κέρδισε το βραβείο με διαφορά, καθώς 54 από τα 57 μέλη του θεσμού, έδωσαν την υψηλότερη βαθμολογία. Με τα αισθητικά χαρακτηριστικά να είναι παρόμοια με εκείνα του 205, το 405 εξασφαλίζει οδηγική ευχαρίστηση και άνεση. Οι σφιχτές αναρτήσεις υφίστανται από τις αρχικές εκδόσεις, ενώ ενσωματώνει νέες τεχνολογίες, όπως το ABS και τον 1.9 υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα πετρελαίου με 90 ίππους.
Το 405 διέθετε επίσης μια έκδοση Mi16, που υπήρξε πραγματικό σημείο αναφοράς κατά την κυκλοφορία του. Οι 160 ίπποι χρησιμοποιούσαν την πιο αποδοτική τεχνολογία κινητήρα της εποχής: το σύστημα 4 βαλβίδων ανά κύλινδρο. Σε αυτό το μοντέλο, βασιζόταν η έκδοση coupé rally-raid, που προέκυψε από το saloon, με την οποία ο Ari Vatanen κέρδισε το Παρίσι-Ντακάρ το 1989 και το 1990. Τα μηχανικά του μέρη βασίζονταν σε εκείνα του 205 Turbo 16.
Ο ίδιος ο Vatanen, ήταν αυτός που με μια έκδοση που προέρχονταν από το 405 T16, κέρδισε την φημισμένη ανάβαση Pikes Peak International Hill Climb στο Κολοράντο των ΗΠΑ, το 1988 και το 1989. Όλοι το θυμούνται χάρη στην ταινία «Climb Dance», η οποία «εξιστορεί» παραστατικότατα τη θρυλική ανάβασή του.
Πέρα από αυτά τα αγωνιστικά του κατορθώματα, το 405 παραμένει ένα δημοφιλές και επιτυχημένο μοντέλο για την μάρκα, με περισσότερες από 5 εκατομμύρια πωλήσεις.
Peugeot 307
Το 307 διαθέτει την ισορροπία που χαρακτηρίζει τα νέας γενιάς συμπαγή, ψηλά και ευρύχωρα οχήματα που κερδίζουν έδαφος στην αγορά το 2002, γεγονός που του εξασφάλισε και τον τίτλο. Ξεχωρίζει από τους ανταγωνιστές του χάρη στο ύψος του, διευκολύνοντας τους επιβάτες κατά την είσοδο τους στο όχημα. Ο όμορφος και δυναμικός του εξωτερικός σχεδιασμός, εμπνευσμένος από το 206 προσφέρει καλύτερη ορατότητα εμπρός εξαιτίας του μεγάλου παρμπρίζ. Το ευρύχωρο, λειτουργικό και ευπροσάρμοστο εσωτερικό του, είναι εμπνευσμένο από τον κόσμο των MPV.
Κατά τα λοιπά, το σύστημα διεύθυνσης, η χαμηλή στάθμη θορύβου και η δύναμη των φρένων είναι υπεράνω κριτικής. Το 307 ήταν εξοπλισμένο με τον καθαρότερο πετρελαιοκινητήρα της εποχής του, τον 2.0 HDi 110 ίππων με φίλτρο μικροσωματιδίων. Επιπλέον, το μοντέλο λάνσαρε το εύρος των εκδόσεων στην γκάμα ενός οχήματος, καθώς ήταν διαθέσιμο με τρεις, τέσσερις και πέντε πόρτες, σε εκδόσεις σεντάν, SW, CC χωρίς να ξεχνάμε το 307 WRC το οποίο διαδέχθηκε το 206WRC στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι το 2004 και 2005. Περισσότερα από 3,7 εκατομμύρια 307 έχουν πουληθεί παγκοσμίως.
Peugeot 308
Το 2014, ο κόσμος της Peugeot μπαίνει σε μια νέα εποχή. Χάρη στη νέα πλατφόρμα EMP2, το νέο 308 έχει συμπαγείς διαστάσεις και χαμηλότερο βάρος σε σχέση με τον προκάτοχό του συμβάλλοντας σε μια οδηγική συμπεριφορά, που αναδείχθηκε σημείο αναφοράς στην κατηγορία του.
Το cockpit του 308, ενσωματώνει νέες τεχνολογίες και έχει σχεδιαστεί για να προσφέρει μια οδηγική ευχαρίστηση, καθώς διαθέτει σπορ τιμόνι, κεντρική κονσόλα σε υψηλή θέση και μια οθόνη αφής 9.7″. Επίσης, το i-Cockpit, εμπνευσμένο από το πρωτότυπο μοντέλο SR1 θέτει νέα στάνταρτ στον κόσμο της αυτοκίνησης.
Το μοντέλο έχει πουλήσει (από το 2013) 1,7 εκατομμύρια μονάδες.
Peugeot 3008
Το πρώτο SUV που κερδίζει το βραβείο από την ίδρυση του θεσμού το 1964 είναι το 3008 και σηματοδοτεί την μετακίνηση της μάρκας σε πιο premium χαρακτήρα. Το εντυπωσιακό μοντέλο συνδυάζει στιλ, άνεση και ευχάριστη οδήγηση, ενώ πρωτοστατεί με το προηγμένο τεχνολογικά i-Cockpit. Ειδικά στην τελευταία του γενιά, το i-Cockpit προσφέρει μια εντυπωσιακή και χρήσιμη στον οδηγό εμπειρία, πίσω από το κόμπακτ τιμόνι, τα πλήρως ψηφιακά όργανα διάστασης 12,3 ιντσών και την υψηλών προδιαγραφών οθόνη αφής στην κεντρική κονσόλα που πλαισιώνεται από τους πρωτότυπους διακόπτες αεροπορικού τύπου.
Επιπλέον, διαθέτει πολλές τεχνολογικές καινοτομίες, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται τα τελευταίας γενιάς συστήματα άνεσης και υποβοήθησης, καθώς και πλήρη υποστήριξη σε επίπεδο διασύνδεσης.
Σχεδόν 900.000 3008 έχουν πωληθεί παγκοσμίως από το λανσάρισμα του τον Οκτώβριο 2016.
«Car Of The Year»
60 ανεξάρτητοι δημοσιογράφοι από 23 ευρωπαϊκές χώρες που ειδικεύονται στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, αποτελούν το σώμα των μελών του COTY. Ο αριθμός των εκπροσώπων μιας χώρας εξαρτάται από το μέγεθος της αγοράς, ενώ ο θεσμός αναδεικνύει ένα νικητή κάθε χρονιά. Το μοντέλο που κερδίζει το τρόπαιο είναι αυτό που θα επιδείξει την πιο αξιόλογη καινοτομία ανεξαρτήτως κατηγορίας, τύπου αμαξώματος και τιμής. Το βραβείο του Αυτοκινήτου της Χρονιάς υπάρχει από το 1964 και είναι το παλαιότερο και πιο πολυπόθητο στον κόσμο της αυτοκίνησης.
Νίκος Τσάδαρης