Περισσότερα από 60 χρόνια πριν, το κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ, προκάλεσε στην Ευρώπη την σοβαρότερη ενεργειακή κρίση που έχει γνωρίσει μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο.
Η κρίση αυτή ήταν ως εν πολλοίς μια από τις αιτίες που οδήγησαν τον εκ Σμύρνης Άλεκ Ισιγόνη (μετέπειτα Σερ) στην σχεδίαση του επαναστατικού αυτοκίνητου πόλης. Τα σχέδια αυτά υιοθετήθηκαν από την British Motor Corporation (BMC) και έτσι το 1959 (26 Αυγούστου) το Mini βγαίνει από την γραμμή παραγωγής της βρετανικής εταιρίας, ανοίγοντας νέους δρόμους στην αυτοκίνηση.
Λίγο μετά στην εξίσωση μπήκε και ο John Cooper, ένας θρύλος που έφερε την επανάσταση στους αγώνες αυτοκινήτου, τοποθετώντας τον κινητήρα στο πίσω μέρος του σασί. Ο Cooper είδε αμέσως τις αγωνιστικές δυνατότητες του Mini και συνεργάστηκε με την BMC, με αποτέλεσμα τις θρυλικές νίκες στο Μόντε Κάρλο την δεκαετία του ΄60.
Η συνέχεια λίγο πολύ γνωστή. Το Mini έγραψε ιστορία, την ιδέα του Ισιγόνη έσπευσαν να «αντιγράψουν» σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές και 60 χρόνια μετά ο δρόμος προς την δόξα συνεχίζεται καθώς το νέο Mini που παρουσιάστηκε στα τέλη του 2000, αριθμεί ήδη τρεις γενιές, πολλές παραλλαγές και έχει μπει για τα καλά στην ελίτ των επιβατικών αυτοκινήτων σαν όχημα πολυτελείας. Βέβαια δεν είναι πλέον Βρετανικό, αλλά απλά κατασκευάζεται από την Mini, που είναι θυγατρική εταιρία της γερμανικής BMW και κερδίζει τρελά χρήματα από ένα αυτοκίνητο που ήταν για δεκαετίες ένα από τα εμβλήματα της αυτοκινητοβιομηχανίας της Γηραιάς Αλβιόνος.
Με λίγα λόγια οι Γερμανοί με την Mini χτύπησαν κυριολεκτικά «φλέβα χρυσού» και αυτός είναι ο λόγος που «βομβαρδίζουν» την αγορά με ποικίλες εκδόσεις που το μόνο κοινό που έχουν με την έμπνευση του Ισιγόνη, είναι το όνομα, ο εμπρός εγκάρσια τοποθετημένος κινητήρας και το στρογγυλό όργανο στην μέση του ταμπλό.
Όμως –για να λέμε την πλήρη αλήθεια- υπάρχει και μια ακόμα ομοιότητα με το αρχέτυπο που μπορούν να την εκτιμήσουν μόνο οι οδηγοί, κυρίως αυτοί που κάθονται πίσω από το τιμόνι των 3θυρων «απλών» εκδόσεων. Η ομοιότητα αυτή, είναι η αίσθηση άμεσης επαφής του οχήματος με τον οδηγό και η συμπεριφορά go Kart που –ως ένα σημείο- έχουν ακόμα και οι εξεζητημένες σύγχρονες εκδόσεις του Mini.
Εμφάνιση στα χρώματα της… πατρίδας
Ας αφήσουμε όμως την ιστορία, για να ασχοληθούμε και με το πανέμορφο 3θυρο Mini Cooper S στο χρώμα British Racing Green IV, με τα διακριτικά της επετειακής έκδοσης 60 Years Edition, που οδηγήσαμε πρόσφατα. Το σκούρο πράσινο χρώμα ήταν το εθνικό αγωνιστικό χρώμα των Άγγλων στους αγώνες F1 και λογικά επελέγη για να δημιουργήσει συναισθηματική φόρτιση στο αγοραστικό κοινό.
Κερασάκι στην σύγχρονη έκδοση το πολύ ανοιχτό μπεζ χρώμα της οροφής και οι μαύρες λωρίδες στο καπό με ρίγες σε Aspen White και British Oak που υποδηλώνουν την επέτειο των 60 ετών, ενώ στα πλάγια τα διακοσμητικά των φτερών έχουν την επιγραφή «60 years». Την εικόνα συμπληρώνουν οι δίχρωμοι τροχοί ελαφρού κράματος 17″, η ανοξείδωτη μπούκα της εξάτμισης και τα φωτιστικά σώματα με το σχέδιο της Αγγλικής σημαίας.
Εσωτερικό πολυτελείας
Η καμπίνα επιβατών είναι ο ορισμός της σημασίας στην λεπτομέρεια και της εξατομίκευσης. Στον βασικό εξοπλισμό της έκδοσης περιλαμβάνονται δερμάτινες επενδύσεις Mini Yours Lounge 60 Years σε απόχρωση απόχρωση του καφέ, ενώ οι τονισμένες ραφές με τα πράσινα «ρέλια» ξυπνούν μνήμες από τα εσωτερικά κλασικών Αγγλικών οχημάτων πριν 50-60 χρόνια.
Ειδικά το από απαλό δέρμα nappa, πολλαπλών λειτουργιών τιμόνι, ραμμένο στο χέρι, συνδυάζεται χρωματικά με τις επενδύσεις και είναι ένα έργο τέχνης με την επιγραφή «60 Years» στην κάτω ακτίνα.
Η επετειακή έκδοση περιλαμβάνει προβολείς LED, φώτα ομίχλης LED, λευκά φλας και πίσω φώτα LED σε σχέδιο Union Jack, το πακέτο φωτισμού εσωτερικού, ενώ τα Mini Driving Modes και Mini Excitement Package ολοκληρώνονται με φωτισμό περιβάλλοντος. Επίσης, υπάρχει υπολογιστής ταξιδιού, αυτόματο σύστημα κλιματισμού (A/C), αισθητήρας βροχής και πακέτο αποθηκευτικών χώρων.
Κινητήριος δύναμη
Κάτω από το μεγάλο μονοκόμματο καπό, συναντήσαμε τον 4κύλινδρο, 2λιτρο Turbo κινητήρα των 2000 κ.εκ. με απόδοση 192 ίππων και 28,5 χγρμ ροπής που συνδυάζεται με ημιαυτόματο κιβώτιο 7 σχέσεων, με δυνατότητα αλλαγής και από το τιμόνι (paddles). Ο συνδυασμός αντιμετωπίζει τα σχεδόν 1250 κιλά βάρους του επετειακού Mini, σαν «πούπουλο» και το επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ/ώρα, μέσα σε 6,7”, για να το φτάσει στην συνέχεια στην τελική των 235 χλμ/ώρα.
Ο κινητήρας αυτός εντυπωσιάζει με την γραμμική λειτουργία του, την άμεση αντίδραση στο πάτημα του γκαζιού, την παροχή δύναμης του σε όλη την κλίμακα των στροφών και το υπέροχο θόρυβο, όταν από τις τρεις χαρτογραφήσεις (Green, Mid, Sport) έχει επιλεγεί η Sport. Επιλογή χαρτογράφησης είναι δυνατή και όσον αφορά την λειτουργία του κιβωτίου, όπου ο οδηγός έχει στην διάθεσή του τις θέσεις Drive & Sport, με την δεύτερη να επιτρέπει ταχύτατες αλλαγές στον κόφτη του στροφομέτρου.
Βέβαια όλες αυτές οι δυνατότητες είναι προφανές ότι παρασύρουν και τον πλέον συγκρατημένο χειριστή, με αποτέλεσμα τον δείκτη στάθμης καυσίμου να πέφτει ραγδαία και την μικτή κατανάλωση των 6,0 λίτρων βενζίνης ανά 100 χιλιόμετρα που ευαγγελίζεται ο κατασκευαστής, να είναι όνειρο θερινής νυκτός.
Χαρακτηριστικό είναι πως στα περίπου 600 χιλιόμετρα της δοκιμής μας, παρά την εξαντλητική χρήση της επιλογής Green του κινητήρα, είδαμε μέση κατανάλωση 9,7 λίτρων, με το σύστημα start/stop να λειτουργεί συχνά και αποτελεσματικά.
Παράδοση 60 ετών
Στην περίπτωση αυτής εδώ της δοκιμής, αναμφίβολα το στοιχείο που κυριαρχεί είναι η συλλεκτικότητα του συγκεκριμένου μοντέλου, που αγγίζει πρωτίστως το συναίσθημα (εάν βέβαια η τσέπη αντέχει…) και περνά πάνω από οικονομοτεχνικές μελέτες. Από την άλλη, μόνο που του βλέπεις το Mini 60 Years σου φτιάχνει την διάθεση, ενώ όταν μπεις στην πολυτελή καμπίνα , κυριολεκτικά δεν θες να βγεις πριν τελειώσει η αποθήκη καυσίμου.
Το άριστα ζυγισμένο άκαμπτο πλαίσιο, η ευστροφία του κινητήρα, η ευκολία του κιβωτίου διπλού συμπλέκτη, η αλάνθαστη οδική συμπεριφορά και ο υπέροχος ήχος (πάντα με την επιλογή Sport) τόσο στο πάτα, όσο και στο άσε, σε κάνουν να ερωτευτείς ένα όχημα που δεν έχει σχεδόν καμιά σχέση με τον θρυλικό πρόγονό του.
Άλλωστε με αυτό το Mini, η ζωή ξεκινά πέρα από τα τείχη της πόλης και κορυφώνεται σε ερημικές ορεινές «στριφτερές» διαδρομές, εκεί όπου πλαίσιο, κινητήρας, κιβώτιο και ανάρτηση συνδυάζονται στο peak της απόδοσής τους, λειτουργώντας σαν μια κορυφαία ορχήστρα λίγες στιγμές πριν το τέλος της παρτιτούρας.
Αποκορύφωμα, η επιλογή, κινητήρας – κιβώτιο στο sport, ηλεκτρονικά στο off και αλλαγές ταχυτήτων με τα paddles, με το γκάζι στο πάτωμα, για την τέλεια διαδρομή. Εκεί, κανείς δεν σκέφτεται το ότι οι πίσω θέσεις είναι σχεδόν διακοσμητικές, το ότι οι δερμάτινες επενδύσεις γλιστρούν το σώμα από το κάθισμα όσο ανεβαίνουν τα πλευρικά g, το ότι τα λάστιχα 205/45/17 (run flat) είναι σαν ρουλεμάν και δεν υπάρχει ρεζέρβα, ή ότι τα φρένα είναι ανάλογα των δυνατοτήτων της κατασκευής αλλά θέλουν δύναμη για να αποδώσουν.
Στην τέλεια διαδρομή μετρά η υποδειγματική λειτουργία της ανάρτησης, η χειρουργική ακρίβεια του 2,5 στροφών από άκρη σε άκρη τιμονιού και η αίσθηση «υπακοής» που δίνει το όχημα στον χειριστή του, τομείς στους οποίους το επετειακό Mini είναι κορυφαίο.
Μπρος στα κάλλη τι είναι το κόστος;…
Τελικά όσο κι αν είναι διαφορετικό το επετειακό Mini, από τον θρυλικό πρόγονο, παιδί των Ισιγόνη και Cooper, το dna παραμένει ίδιο, ή –τουλάχιστον – παρεμφερές και αυτό γίνεται φανερό σε κάθε στιγμή της οδήγησής του.
Εάν λοιπόν σε αυτό προσθέσουμε, την διαφορετικότητα, την ομορφιά, την πολυτέλεια, τις επιδόσεις και την αποταμιευτική αξία που σίγουρα έχει ένα ανάλογο όχημα, τότε τα σχεδόν 35.000 ευρώ που κοστίζει το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, δεν είναι τόσο πολλά όσο αρχικά φαίνονται.
Εάν βέβαια κάποιος θέλει τα ουσιαστικά πλεονεκτήματα του Cooper S και μπορεί να ζήσει χωρίς τις εξοπλιστικές υπερβολές και το αυτόματο κιβώτιο του «δικού μας» Mini, τότε με σχεδόν 27.000 ευρώ, θα έχει στην διάθεσή του ένα αυτοκίνητο που θα του φτιάχνει την διάθεση ανεξαρτήτως του αν οι διαδρομές είναι εντός ή εκτός πόλης.
Υπέρ
Συλλεκτικότητα
Εμφάνιση – Ποιότητα
Εξοπλισμός
Κινητήρας – Επιδόσεις
Οδική συμπεριφορά
Ορατότητα
Μεταπωλητική αξία
Κατά
Χώροι πίσω
Κατανάλωση
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κατηγορία: 3θυρο, 4θέσιο, Super Mini
Διαστάσεις: 3.850 Χ 1.727 Χ 1.414 χλστ
Μεταξόνιο: 2.495 χλστ
Βάρος: 1.255 κιλά
Χώρος αποσκευών: 211 / 731 λτ
Ρεζερβουάρ καυσίμων: 44 λτ
Κινητήρας: 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, βενζίνης, turbo, 1.998 κ.εκ
Ισχύς: 192 ίπποι / 4.700 σαλ
Ροπή (Nm): 300 / 4.750 σαλ
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο Steptronic, διπλού συμπλέκτη, 7 σχέσεων
Ανάρτηση: Εμπρός Ανεξάρτητη τύπου McPherson / Πίσω πολλαπλών συνδέσμων
Τροχοί: 205/45/17
Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
Σύστημα διεύθυνσης: Υποβοήθηση στάνταρντ, με κύκλο στροφής 10,8 μ.
Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 6,7΄΄
Τελική ταχύτητα: 235 χλμ/ώρα
Κατανάλωση (δοκιμής): 9,7 λτ/100 χλμ
Εκπομπές CO2: 139 γρ/χλμ
Νίκος Τσάδαρης