Το Fiat 600 Multipla, ένα αντιπροσωπευτικό δημιούργημα του Ιταλικού στιλ, αλλά και πρωτοπόρο στην κατηγορία των MPVs, θα πρωταγωνιστήσει στην έκθεση «Cars: Accelerating the Modern World» που θα ανοίξει τις πύλες της την 23η Νοεμβρίου στο μουσείο V&A του Λονδίνου. Η έκθεση εστιάζει στην επίδραση του αυτοκινήτου στην εξέλιξη του σύγχρονου κόσμου και περιλαμβάνει οχήματα που με τη δημιουργία τους επηρέασαν σε σημαντικό βαθμό την κοινωνία.
Η έκθεση στοχεύει να παρουσιάσει τα αυτοκίνητα που άλλαξαν τον κόσμο τα τελευταία 130 χρόνια, χάρη στο σχεδιασμό τους, την αρχιτεκτονική τους, αλλά και την επίδραση που είχαν στην κοινωνία. Συνολικά η συλλογή της έκθεσης περιλαμβάνει 15 αυτοκίνητα, μεταξύ των οποίων το πρώτο αυτοκίνητο στην ιστορία, ένα πρωτότυπο ιπτάμενου αυτοκινήτου, αλλά και το Fiat 600 Multipla.
Με την παρουσίαση του το 1956 στην έκθεση αυτοκινήτου των Βρυξελλών, το Fiat 600 Multipla, προσέφερε έναν εντελώς νέο σχεδιασμό και κορυφαίους εσωτερικούς χώρους. Στις τρεις σειρές καθισμάτων μπορούσε να φιλοξενήσει με άνεση 6 ενήλικες, ενώ με την αναδίπλωση των τεσσάρων πίσω καθισμάτων προσέφερε έναν τεράστιο χώρο φόρτωσης. Χάρη στην πρακτικότητα και την ευελιξία του, το Multipla, αποτέλεσε το αγαπημένο όχημα για τους οδηγούς ταξί, αλλά και τις οικογένειες για περισσότερο από μία δεκαετία.
Η ιστορία του Fiat 600 ξεκινά το 1955 όταν το νέο μοντέλο αποτέλεσε τη βάση για τα αποκτήσουν μεγάλες μάζες του πληθυσμού το δικό τους αυτοκίνητο. Το μοντέλο είχε δύο πόρτες, τέσσερις θέσεις και κινητήρα τοποθετημένο στο πίσω μέρος που κινούσε τους πίσω τροχούς. Η εξέλιξη του αυτοκινήτου ξεκίνησε αρκετά χρόνια νωρίτερα και το 1953 ο Πρόεδρος και CEO της Fiat, Vittorio Valleta, οργάνωσε μια δοκιμή του αυτοκινήτου που εκείνη την εποχή ονομαζόταν «100» από το όνομα που είχε δώσει ο ιδιοφυής σχεδιαστής του, Dante Giacosa. Μετά τις πολύωρες δοκιμές το συμβούλιο της Fiat ενέκρινε την παραγωγή του μοντέλου. Παράλληλα την ίδια ημέρα γεννήθηκε η ιδέα ενός ακόμα αυτοκινήτου που θα βασιζόταν στο 600 και θα είχε αυξημένη ευρυχωρία και πρακτικότητα. Αυτό ήταν το 600 Multipla το οποίο θα παρουσιαζόταν στις Βρυξέλες το 1956.
Το Multipla μοιράζεται τα ίδια μηχανικά μέρη με το 600, αλλά η καμπίνα τον επιβατών επεκτείνεται μέχρι το εμπρός μέρος. Εκεί που στο 600 βρισκόταν η ρεζέρβα και το δοχείο καυσίμου, το Multipla έχει μία ακόμα σειρά καθισμάτων. Το εμπρός τμήμα είναι σχεδόν κάθετο και δημιουργεί ένα όχημα ενός όγκου. Το αποτέλεσμα είναι ένα όχημα που έδειχνε σαν να κινείται ανάποδα, αφού η κλίση στο πίσω μέρος (και για λόγους αεροδυναμικής απόδοσης) ήταν πιο ομαλή σε σχέση με το εμπρός κάθετο τμήμα, εξασφαλίζοντας σε κάθε περίπτωση την άνετη φιλοξενία 6 ατόμων σε τρεις σειρές καθισμάτων.
Το Multipla έχει τέσσερις πόρτες με τις εμπρός να ανοίγουν με ανάποδη φορά, ενώ η δυνατότητα αναδίπλωσης των καθισμάτων επέτρεπε την μετατροπή του από επιβατικό σε επαγγελματικό όχημα ή ακόμα και σε ένα «ξενοδοχείο» πάνω σε τροχούς, με τις τρεις σειρές καθισμάτων να δημιουργούν ένα διπλό κρεβάτι. Το 1960 η Fiat αναβάθμισε τη σειρά 600 με την έκδοση D. Η χωρητικότητα του κινητήρα αυξήθηκε, όπως και η απόδοση, χωρίς όμως να αυξηθεί η κατανάλωση καυσίμου. Έτσι το χαμηλό κόστος χρήσης εξακολούθησε να αποτελεί βασικό πλεονέκτημα της οικογένειας 600.
Νίκος Τσάδαρης