Σε μια αγορά στην οποία τα μοντέλα SUV ανεβάζουν ραγδαία το ποσοστό τους, υπάρχει εδώ και χρόνια ένα μοντέλο που θα μπορούσε να είναι η πλέον ορθολογιστική αγορά της κατηγορίας, αλλά πολλοί καταναλωτές το… σνομπάρουν.
Ο λόγος για το Duster της Dacia (θυγατρική της Renault στην Ρουμανία), που τώρα με τον ανανεωμένο ντίζελ (καλύπτει τις νέες αυστηρές ευρωπαϊκές προδιαγραφές εκπομπών ρύπων), παραμένει στην επικαιρότητα προσφέροντας -εκτός των άλλων- καλύτερες επιδόσεις χωρίς αύξηση της κατανάλωσης.
Ταυτόχρονα διατηρεί την άκρως δελεαστική τιμή του, την 5ετή εργοστασιακή εγγύηση (& 3ετή οδική βοήθεια) και φυσικά την ιδιαίτερη (όμορφη κατά την άποψή μας) εξωτερική εμφάνιση, τους μεγάλους χώρους (επιβατών & αποσκευών), την πρακτικότητα, την άνεση και την άψογη οδική συμπεριφορά.
Κάτι περισσότερο από οκτώ χρόνια, μετά την πρώτη του εμφάνιση, το πιο δημοφιλές μοντέλο (και πρώτο της SUV) της Dacia, ανανεώθηκε πρόσφατα (2018) και απέκτησε κινητήρα πετρελαίου τεχνολογίας «Blue», γεγονός που του επιτρέπει το εμπορικό του ταξίδι στο άμεσο μέλλον.
Με αφορμή τον κινητήρα αυτόν, πήραμε για δοκιμή το δικήνητο Duster II 1.5 BluedCi, των 115 ίππων, για να διαπιστώσουμε και πάλι ότι, η περισσότεροι Έλληνες καταναλωτές επιλέγουν αυτοκίνητο με βάση την …κοινωνική κατάταξη μιας μάρκας και όχι με οικονομοτεχνικά και ορθολογιστικά κριτήρια.
Εξωτερικό – Εσωτερικό
Η σχεδίαση του Duster δεν άλλαξε, αλλά εκσυγχρονίστηκε με μεγαλύτερα φωτιστικά σώματα, χρωμιωμένη προστατευτική ποδιά στον προφυλακτήρα, μαύρα πλαστικά προστατευτικά περιμετρικά του αμαξώματος, μπάρες στην οροφή με τα λογότυπα του μοντέλου και σχεδιαστικές μικρολεπτομέρειες που ομόρφυναν το ξεχωριστό στην όψη αμάξωμα.
Στημένο στην ίδια πλατφόρμα, έχει αυξημένο μήκος κατά 26 χλστ, μειωμένο πλάτος κατά 18 χλστ και μειωμένο ύψος κατά 13 χλστ. Επιπλέον, το σε πιο κάθετη θέση τοποθετημένο παρμπρίζ, έχει μετακινηθεί πιο μπροστά, κατά 100 χλστ, και η βάση των παραθύρων έχει ανέβει ψηλότερα, προς όφελος των διαθέσιμων χώρων.
Έτσι λοιπόν το Duster προσφέρει χώρο για για 4 ή και 5 ενήλικες, που κάθονται σε αναβαθμισμένα καθίσματα από αυτά του προηγούμενου μοντέλου και οι πίσω έχουν ικανοποιητικό «αέρα» για τα γόνατα και τα κεφάλια τους. Αυτό που θα θέλαμε σε μεγαλύτερη …ποσότητα, είναι οι θέσεις για τα μικροαντικείμενα, που έχουν βελτιωθεί με το αποθηκευτικό συρτάρι κάτω από το κάθισμα του συνοδηγού, αλλά δεν είναι όσοι θα περίμενε κανείς σε ένα απολύτως χρηστικό SUV.
Ο χώρος αποσκευών πάντως, στην δικήνητη έκδοση της δοκιμής μας χωρά από 478 έως 1623 λίτρα αποσκευών (με ρεζέρβα), με το τετραγωνισμένο σχήμα του να διευκολύνει την φόρτωση.
Κατά τα λοιπά, τα σκληρά πλαστικά παραμένουν στο ταμπλό, αλλά δείχνουν καλύτερης ποιότητας και πιο προσεκτικά συναρμολογημένα.
Η νέα σχεδίαση του πίνακα οργάνων και του ταμπλό (τρεις αεραγωγοί στο κέντρο, πάνω από την οθόνη αφής 7 ιντσών του συστήματος πολυμέσων με τα «παλιομοδίτικα» γραφικά) και τα εύχρηστα μπουτόν μαζί με τους τρεις περιστροφικούς διακόπτες, δίνουν μίνιμαλ εικόνα στο εσωτερικό, αλλά όχι «φτηνοκατασκευή».
Η θέση οδηγού είναι όσο ψηλά χρειάζεται, με καλύτερη πλευρική στήριξη και ανεμπόδιστη ορατότητα, ενώ το πλήρως ρυθμιζόμενο τιμόνι βοηθά –ως ένα σημείο- την καλύτερη ρύθμιση της θέσης οδήγησης, παρά το ότι, η ρύθμιση της πλάτης του καθίσματος είναι κλιμακωτή και όχι συνεχής.
Όσο για τον εξοπλισμό, το Duster από το βασικό κιόλας επίπεδο (Ambiance) περιλαμβάνει: φώτα ημέρας LED, μπάρες οροφής, αισθητήρες φωτεινότητας, 6 αερόσακους (οδηγού-συνοδηγού, πλευρικούς και τύπου κουρτίνας), air condition, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό και ηχοσύστημα Plug & Radio κ.α.. Επιπλέον, στην κορυφαία έκδοση (Prestige), διαθέτει: Multi-view camera με τέσσερις κάμερες θέασης, ESC & ASR, Hill Start Assist, Blind Sport Warning, Cruise Control με Speed Limiter, αυτόματο κλιματισμό, πίσω αισθητήρες στάθμευσης, σύστημα πολυμέσων Media Nav Evo κ.α.
Κινητήρας – Κιβώτιο
Το εντελώς νέο στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας είναι ο diesel κινητήρας 1.5 Blue dCi (η εξέλιξη του καλύτερου μεσαίου κυβισμού πετρελαιοκινητήρα της εποχής μας). Πρόκειται για ένα εντελώς νέο 4κύλινδρο, 8βάλβιδο σύνολο, με σύστημα επιλεκτικού καταλυτικού περιορισμού (SCR – θεωρείται ο πιο αποτελεσματικός τρόπος περιορισμού των οξειδίων του αζώτου).
Με αναβαθμισμένη ισχύ στους 115 ίππους, ο κινητήρας αυτός αποδεικνύεται , ελαστικός, δυνατός αλλά και εύστροφος, με αρκετή δύναμη ώστε να κινήσει με ασφάλεια το βάρους 1320 κιλών όχημα.
Η μέγιστη ροπή των 260 Nm, αποδίδεται στις 2.000 στροφές και η πολύ καλή απόκριση στην συνέχεια βοηθά στην οδήγηση με τις λιγότερες δυνατές αλλαγές ταχυτήτων στο χειροκίνητο –με «κοντή» κλιμάκωση- κιβώτιο 6 σχέσεων. Η μετάδοση της κίνησης γίνεται στους εμπρός τροχούς και οι επιδόσεις είναι τουλάχιστον αξιοπρεπείς, με 10.5’’ για τα 0-100 χλμ και σχεδόν 180 χλμ/ώρα τελικής ταχύτητας.
Παράλληλα, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει ρύθμιση normal ή eco για την λειτουργία του κινητήρα, ο οποίος εκπλήσσει με την χαμηλή του κατανάλωση, καθώς παρά τα αυστηρότερα πρότυπα μετρήσεων, κατανάλωσε στην διάρκεια της δοκιμής μας μόλις 5,5 λίτρα πετρελαίου για κάθε 100 χλμ., γεγονός που του εξασφαλίζει περισσότερα από 900 χλμ. αυτονομίας με ένα ρεζερβουάρ (50 λίτρα).
Από την θέση του οδηγού
Από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα με το Duster, εντυπωσιάζει η εργονομία, η ορατότητα, η ποιότητα κύλισης και ο μειωμένος θόρυβος που φτάνει στα αυτιά των επιβατών. Υπεύθυνη γι αυτό είναι η κατά 50% βελτιωμένη ηχομόνωση και η εξέλιξη του κινητήρα, που αρχίζει να ακούγεται όταν οι στροφές ξεπεράσουν τις 3.500 (η μέγιστη ισχύς αποδίδεται στις 3.750 σαλ).
Η ανάρτηση, παρά τον ημιάκαμπτο πίσω άξονα (το τετρακίνητο έχει σύστημα πολλαπλών συνδέσμων), είναι προσανατολισμένη στην άνεση και την απόσβεση των κακοτεχνιών του δρόμου, αλλά επιτρέπει μεγάλες κλίσεις του αμαξώματος, ούτε παραβλέπει την οδική συμπεριφορά, που σε καμιά περίπτωση δεν μας ξάφνιασε ή μας δυσκόλεψε.
Μια τάση σπιναρίσματος στις απότομες εκκινήσεις, ελέγχεται άμεσα από το ηλεκτρονικό αντισπίν, ενώ τα δυνατά και ανθεκτικά φρένα (παρά τα ταμπούρα πίσω), σπάνια κάνουν χρήση της βοήθειας του ABS.
Ταυτόχρονα, η ελαφριά αίσθηση του τριών στροφών από άκρη σε άκρη τιμονιού, είναι σαφώς βελτιωμένη σε σχέση με το προηγούμενο, ενώ η η απόσταση των 210 χλστ από το έδαφος, σε συνδυασμό με τα υψηλού προφίλ ελαστικά (215/65/16), επιτρέπει (για να μην πούμε προκαλεί) και τις εκτός ασφάλτου διαδρομές, καθώς συνηγορούν σε αυτό η γωνία προσέγγισης και απαγκίστρωσης (30 & 34 μοίρες), αλλά και οι μικροί πρόβολοι του αμαξώματος.
Τέλος, τα απρόσμενα δυνατά φώτα, επιτρέπουν τις νυκτερινές μετακινήσεις, ακόμα και σε απομακρυσμένες από τα φώτα της πόλης διαδρομές.
Δια ταύτα
Το Duster παραμένει το καλύτερο «value for money» SUV της αγοράς, παρά την αυξημένη τιμή του, που με τον κινητήρα της δοκιμής μας ξεκινά από τα 17.280€.
Όμορφο, πρακτικό, με χώρους, σύγχρονο κινητήρα, ποιότητα κύλισης και καλές επιδόσεις, είναι ευχάριστο στην οδήγηση, ασφαλές και «απίστευτα» οικονομικό. Συνιστάται ανεπιφύλακτα σε όσους θέλουν ένα αυτοκίνητο της κατηγορίας, αλλά «απαγορεύεται αυστηρά» για όσους θέλουν μαζί με το αυτοκίνητο, να αποκτήσουν κοινωνική …ταυτότητα.
Υπέρ
– Σχεδίαση
– Κινητήρας
– Άνεση – Οδική συμπεριφορά
– Χώροι
– Κατανάλωση
– Τιμή
– 5ετής εγγύηση
Κατά
– Παλιομοδίτικα γραφικά
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κατηγορία: SUV/Crossover, 5θυρο, 5θέσιο, επιβατικό
Διαστάσεις: 4.341 Χ 1.804 Χ 1.693 χλστ
Μεταξόνιο: 2.674 χλστ
Βάρος: 1.320 κιλά
Ρεζερβουάρ καυσίμων: 50 λτ
Χώρος αποσκευών: 478 / 1623 λτ
Κινητήρας: 4κύλινδρος, 8βάλβιδος, diesel, 1.461 κ.εκ.
Ισχύς: 115 ίπποι / 3.750 σαλ
Ροπή (Nm): 260 / 2.000 σαλ
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος άξονας
Ελαστικά: 215/65/16
Φρένα: Εμπρός Δίσκοι / ΠίσωΤαμπούρα
Σύστημα διεύθυνσης: Υποβοήθηση στάνταρντ, με κύκλο στροφής 10,1 μ.
Επιτάχυνση 0-100: 10,5΄΄
Τελική ταχύτητα: 179 χλμ/ώρα
Εκπομπές CO2: 115 γρ/χλμ
Νίκος Τσάδαρης