Με την BMW να είναι έτοιμη να λανσάρει στην αγορά την i3, το πρώτο ηλεκτροκίνητο όχημα κάτω από την ομπρέλα «i», ας θυμηθούμε την ιστορία της φίρμας στον ηλεκτροκινητήρα.

Η BMW είναι ένας κατασκευαστής που δεν θα τον συνδέαμε άμεσα με την ηλεκτροκίνηση. Κι ενώ η φίρμα δεν ενδιαφέρεται προφανώς να πουλάει ηλεκτρικά οχήματα, δεν νιώθει ωστόσο την ίδια απροθυμία στο να τα κατασκευάζει.

Στην πραγματικότητα, το κάνει ήδη εδώ και 40 χρόνια! Γεγονός που οι περισσότεροι από μας αγνοούμε…

Κι αυτό γιατί η BMW δεν τόνιζε ποτέ τους ηλεκτροκίνητους πειραματισμούς της, τους άφηνε στο περιθώριο των βενζινοκίνητων μοντέλων της. Ούτε βέβαια και τους έριχνε στην αγορά, τους κρατούσε για ερευνητικούς σκοπούς.

Με το ολοκαίνουριο i3 ωστόσο να είναι έτοιμο για την αγορά (θα κυκλοφορήσει κάποια στιγμή μέσα στο 2013), η γερμανική φίρμα θέλησε να μας υπενθυμίσει το γεγονός ότι κατασκευάζει πλήρως λειτουργικά EV εδώ και χρόνια. Σαράντα χρόνια, για την ακρίβεια.

Ας δούμε λοιπόν τη μακρά ιστορία της BMW στην ηλεκτροκίνητη περιπέτεια…

BMW 1602 Electric (1972)

Ο ηλεκτρικός διάδοχος της περίφημης BMW 2002 (με το «16» να αναφέρεται στον μικρότερο κινητήρα της) παρουσιάστηκε ως τεχνολογική καινοτομία για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Μονάχου το 1972. Με μοτέρ DC 32 kW (και 42 αλόγων) στη θέση του τετρακύλινδρου 1,6 λίτρων κινητήρα της βενζινοκίνητης εκδοχής, δεν προοριζόταν βέβαια να είναι γρήγορη. Το τεράστιο βάρος της μπαταρίας της, «αγκάθι» σε κάθε ηλεκτρικό περασμένων δεκαετιών, την έκανε να χρειάζεται 8 ολόκληρα δευτερόλεπτα για να φτάσει από στάση τα 50 χλμ/ώρα, ενώ με αυτονομία 32 χιλιομέτρων δεν είχε καμιά τύχη στην αγορά…

BMW LS Electric (1975)

Χρησιμοποιώντας το πολύτιμο μάθημα από την αποτυχία της 1602, η BMW φιλοδώρησε το καινούριο ηλεκτρικό της με DC μοτέρ από την Bosch και 10 μπαταρίες Varta. Τα κακά νέα; Χρειαζόταν 14 ώρες για να φορτίσει πλήρως, ενώ το εξωφρενικό βάρος των μπαταριών την έκαναν ακόμα πιο αργή και από την 1602! Το κερασάκι στην τούρτα; Σε συνθήκες πόλης, η αυτονομία της περιοριζόταν στα 30 χιλιόμετρα…

BMW 325iX (1987)



Ένας από τους πρώτους εμπροσθοκίνητους πειραματισμούς της BMW έμελλε να είναι και ηλεκτρικός. Ήταν περί τα τέλη του ’80 όταν οι μηχανικοί της πήραν 8 τετρακίνητα 325iX κουπέ και τα μετέτρεψαν σε εμπροσθοκίνητα, κάνοντας ταυτόχρονα το βήμα να τα τροποποιήσουν από βενζινοκίνητα σε ηλεκτρικά. Οι μπαταρίες της Asea Brown Boveri απέδιδαν καλύτερα από τις προκατόχους τους, την ίδια ώρα που το μέγεθός τους ήταν καθοριστικά μικρότερο και το βάρος σαφώς ελαφρύτερο. Ο μικρός στόλος των ηλεκτρικών 325 διέθετε αυτονομία 150 χιλιομέτρων με μία φόρτιση, γεγονός που έκανε τον ηλεκτρικό πειραματισμό της BMW απόλυτα επιτυχημένο…

BMW E1 (1991)

Αν υπάρχει ένα ηλεκτρικό της BMW που μπορεί να ιδωθεί ως προκάτοχος της i3, είναι αναμφίβολα το E1! Σχεδιασμένο από την αρχή ως ηλεκτρικό, το E1 προοριζόταν για τις ανάγκες της αστικής μετακίνησης: ήταν αποδοτικό, συμπαγές, διέθετε επαρκή χώρο για 4 άτομα και τις αποσκευές τους, αλλά και αυτονομία 160 χιλιομέτρων σε συνθήκες πόλης. Χάρη στο σασί του από αλουμίνιο, τα πλαστικά του από ανακυκλωμένο πλαστικό και τις επόμενης γενιάς μπαταρίες του, το βάρος του E1 ήταν αρκετά μικρότερο από τα ανταγωνιστικά ηλεκτρικά της αγοράς. Το πλήρως λειτουργικό E1 δεν κυκλοφόρησε ωστόσο ποτέ στην αγορά και μόνο η BMW ξέρει το γιατί…

BMW 325 Electric (1992-1997)

Η BMW πειραματιζόταν ευρέως με τη δημοφιλή Σειρά 3 της και μια πληθώρα από καινοτόμα οχήματα γεννήθηκαν εξαιτίας της πρακτικής αυτής. Σε όλη σχεδόν τη δεκαετία του ’90 οι μηχανικοί της κατασκεύασαν 25 πειραματικά πρωτότυπα Σειράς 3 για να τεστάρουν μια ποικιλία από ηλεκτρικούς νεωτερισμούς, κυρίως αναφορικά με τις μπαταρίες τους και τα ηλεκτρικά μοτέρ. Πολλά μάλιστα από τα ηλεκτροκίνητα αυτά 325άρια χρησιμοποιήθηκαν από την BMW και κυβερνητικούς αξιωματούχους της Γερμανίας, ενώ οι εκτεταμένοι πειραματισμοί θα οδηγούσαν στο πρώτο διαθέσιμο ηλεκτροκίνητο της BMW.

Mini E (2008)

Το Mini E σηματοδότησε το πρώτο ηλεκτροκίνητο που έριξε ποτέ η BMW στην αγορά. Περισσότερα από 600 κομμάτια κυκλοφόρησαν στους δρόμους, αποδεικνύοντας ότι η BMW μπορούσε πράγματι να κατασκευάσει EV! Με την μπαταρία λιθίου των 35 kWh και το ηλεκτρικό μοτέρ που απέδιδε 200 άλογα(!), το Mini E ήταν επιτυχημένο μοντέλο. Οι νεωτερισμοί της BMW στην ηλεκτρική τεχνολογία του Mini E ήταν που θα οδηγούσαν στο πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο με το σήμα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας…

BMW Active E (2010)

Το Mini E θα γεννούσε την Active E, την ηλεκτρική εκδοχή της Σειράς 1. Ως EV ήταν μια χαρά, δεν διέθετε ωστόσο την οδηγική απόλαυση και τη γοητεία της μικρότερης BMW, κι αυτό λόγω του μεγαλύτερου βάρους της από το βενζινοκίνητο αντίστοιχο. Κι όμως, με τα 125 kW που απέδιδαν 167 ίππους, την κίνηση στους πίσω τροχούς, την τέλεια κατανομή βάρους 50/50, τις ικανοποιητικές επιδόσεις (0-100 χλμ/ώρα σε 9 δευτερόλεπτα) και τη σχετικά μεγάλη αυτονομία της, η Active E θα άφηνε καλή παρακαταθήκη για την πολυαναμενόμενη i3…