Μετά τους Βρετανούς, τους Γάλλους και πολλούς άλλους Ευρωπαίους λαούς, που απαγορεύουν σιγά – σιγά τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, λόγω της ευθύνης που φέρουν για τη μόλυνση του περιβάλλοντος, σειρά παίρνει και η Ελλάδα που δεσμεύτηκε να σταματήσει τη χρήση ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων και φορτηγών έως το 2025. Πέρα από τους περιβαλλοντικούς λόγους όμως, είναι και οι οικονομικοί που κάνουν την απόφαση αυτή πιο επιτακτική από ποτέ. Παρόλο που η τιμή της αντλίας για τα diesel οχήματα είναι φθηνότερη σε σχέση με την τιμή της βενζίνης, δε παύει το πετρέλαιο κίνησης να έχει ξεπεράσει το 1,40 το λίτρο στην Αττική, κατατάσσοντας το πλέον σε ένα από τα πιο «τσουχτερά» καύσιμα. ‘Άλλοι εξίσου σημαντικοί παράγοντες είναι οι υψηλότεροι φόροι και το κόστος συντήρησης που εξηγούν γιατί το συνολικό κόστος των diesel οχημάτων είναι τελικά υψηλότερο.
Η λύση; Υγραέριο και Φυσικό αέριο
Σε σχέση με το ντίζελ, η αεριοκίνηση προσφέρει όλα τα οφέλη του βενζινοκινητήρα όπως χαμηλό θόρυβο και υψηλή ισχύ με μεγάλο εύρος λειτουργίας, αλλά χωρίς να συνδυάζει τα αρνητικά του, όπως τα μεγάλα κόστη συντήρησης. Τόσο η τεχνολογία του υγραερίου, όσο και του φυσικού αερίου είναι πλέον εξελιγμένες ώστε να λειτουργούν άψογα με όλους τους βενζινοκινητήρες, ενώ ακόμη και τα turbo, αλλά και οι κινητήρες άμεσου ψεκασμού, που θεωρούνταν οι πιο απαιτητικοί ως προς την εγκατάσταση, μπορούν πλέον να έχουν σύστημα CNG και LPG, μειώνοντας έως 60% τα έξοδα καυσίμων. Το υγραέριο έχει την πιο ώριμη τεχνολογία, έχει την καλύτερη κάλυψη δικτύου για εφοδιασμό στα περισσότερα πρατήρια, ενώ επειδή βρίσκεται σε υγροποιημένη μορφή και υπό μικρή πίεση, αποθηκεύεται με ασφάλεια σε ικανοποιητικές ποσότητες. Το κόστος εγκατάστασης είναι μακράν οικονομικότερο, ενώ η απόσβεση της εγκατάστασής του γίνεται σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Το φυσικό αέριο από την άλλη, είναι το πιο καθαρό εναλλακτικό καύσιμο για το περιβάλλον, εκπέμποντας έως 30% λιγότερα αέρια θερμοκηπίου σε σχέση με τα οχήματα ντίζελ και το πιο οικονομικό καύσιμο, εξασφαλίζοντας έως 60% χαμηλότερη τιμή από τη βενζίνη και έως 30% χαμηλότερη από το ντίζελ. Στα αρνητικά του συγκαταλέγονται το περιορισμένο δίκτυο ανεφοδιασμού ενώ λόγω του ότι είναι απλά συμπιεσμένο αλλά όχι υγρό, δίνει μικρότερη αυτονομία ανάμεσα στα γεμίσματα. Τέλος, έχει μεγαλύτερο κόστος εγκατάστασης που το καθιστά, κυρίως για τα μικρότερα αυτοκίνητα, λιγότερο ελκυστικό.