Tο ανώτατο διοικητικό δικαστήριο της Γερμανίας στη Λειψία θα αποφασίσει σήμερα, Πέμπτη για την τύχη 15 εκατομμυρίων οχημάτων diesel στη χώρα. Το δικαστήριο θα αποφασίσει αν οι πόλεις μπορούν να απαγορεύσουν τα ρυπογόνα αυτοκίνητα. Τα αυτοκίνητα με κινητήρα ντίζελ βρίσκονται στο προσκήνιο τα τελευταία χρόνια και περιβαλλοντικές ομάδες αναφέρουν ότι τα επίπεδα σωματιδίων υπερβαίνουν το όριο της ΕΕ σε τουλάχιστον 90 γερμανικές πόλεις. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπάθησαν να αποτρέψουν την πλήρη απαγόρευση των αυτοκινήτων με συμφωνία για την αναμόρφωση του λογισμικού διαχείρισης μηχανών σε 5,3 εκατομμύρια αυτοκίνητα. «Ο αέρας πολλών γερμανικών πόλεων είναι εξαιρετικά μολυσμένος. Εδώ και χρόνια παραβιάζονται συστηματικά τα όρια συγκέντρωσης βλαβερών οξειδίων του αζώτου, που μπορούν να προκαλέσουν αναπνευστικά, καρδιαγγειακά και άλλα προβλήματα και κατ′ επέκταση ακόμη και πρόωρο θάνατο. Τα οξείδια του αζώτου εκπέμπονται στην ατμόσφαιρα κατά κύριο λόγο από πετρελαιοκίνητα οχήματα. «Τρία τέταρτα των εκπομπών οξειδίου του αζώτου προέρχονται από αυτοκίνητα ντίζελ», επισημαίνει ο Χέλμουτ Ντέντι γενικός διευθυντής της Συνόδου Γερμανικών Πόλεων στην DW. Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι «χωρίς τροποποιήσεις στα οχήματα δεν μπορούν να τηρηθούν τα προβλεπόμενα από το νόμο όρια εκπομπών και αν δεν αλλάξει κάτι σε διαρκή βάση στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα τότε θεωρώ ότι θα είναι δύσκολο να αποφύγουμε απαγορεύσεις κυκλοφορίας» Το Ομοσπονδιακό Διοικητικό Δικαστήριο αποφαίνεται σήμερα για το αν είναι σύννομη η επιβολή απαγορεύσεων κυκλοφορίας πετρελαιοκίνητων σε αστικά κέντρα. Η απόφαση θα έχει καθοριστική σημασία στη Γερμανία και κατ′ επέκταση στην Ευρώπη για τους κατοίκους των πόλεων, για ιδιοκτήτες πετρελαιοκίνητων, για τους πολιτικούς και για την αυτοκινητοβιομηχανία. Εάν το ΟΔΔ θεωρήσει επιτρεπτές τέτοιου τύπου απαγορεύσεις, έγκειται στις κατά τόπους αρμόδιες αρχές να λάβουν τα αντίστοιχα μέτρα για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα θέτοντας περιορισμούς στην κυκλοφορία ορισμένων πετρελαιοκίνητων οχημάτων. «Δεν αναμένεται από την επόμενη κιόλας μέρα να υψωθούν απαγορευτικές πινακίδες, αυτό δεν γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη», τονίζει ο νομικός Ρέμο Κλίνγκερ, ο οποίος εκπροσωπεί τη γερμανική περιβαλλοντική οργάνωση DUH. Όπως εξηγεί ο ίδιος, θα πρέπει πρώτα να αλλάξει το σχέδιο ατμοσφαιρικής προστασίας. «Σε αυτό το σχέδιο θα πρέπει να ενταχθούν οι απαγορεύσεις κυκλοφορίας και να τεθούν σε δημόσια διαβούλευση. Και για την εφαρμογή τα δικαστήρια προέβλεπαν κατά κανόνα μέχρι σήμερα χρονικό ορίζοντα έξι μηνών», προσθέτει. Αν η επιβολή απαγορεύσεων κυκλοφορίας δεν κριθεί σύννομη, τότε κατά τον Χέλμουτ Ντέντι αναδύεται το ερώτημα «πώς μπορώ να μεριμνήσω για την τήρηση του ορίου ρύπων σε μια δεδομένη στιγμή; Και τότε θα αναζωπυρωθεί η πολιτική συζήτηση. Τότε θα πρέπει να βρεθεί απάντηση σε αυτό το ερώτημα». Ως εκ τούτου, σύμφωνα με τον ίδιο, δεν έχει τόση σημασία η απόφαση του δικαστηρίου όσο κυρίως «το να αποφασίσει η γερμανική κυβέρνηση από κοινού με τους πολίτες για ένα συνολικό σχέδιο και να πει σε ποια κατεύθυνση θέλει να κινηθεί. Σε κάθε περίπτωση το ζήτημα είναι η προστασία της ανθρώπινης υγείας».