Σε αυτή μας την δοκιμή, έχουμε να κάνουμε με το πρώτο plug-in υβριδικό μοντέλο της Mini που κυκλοφόρησε στα μέσα του 2017 και ήρθε στα χέρια μας πριν λίγες ημέρες.
Πρόκειται για ένα Countryman All4, ένα μοντέλο παντός εδάφους για την πόλη και την ύπαιθρο, που προσφέρεται τώρα και σε ηλεκτρική έκδοση με μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Το Mini Cooper S E Countryman ALL4 της δοκιμής μας λοιπόν είναι το πιο ευρύχωρο και χρηστικό μοντέλο της μάρκας, πρωτοπόρο στον τομέα της αποτελεσματικής και βιώσιμης μετακίνησης. Με την πρώτη ματιά, δεν καταλαβαίνεις ότι είναι υβριδικό, καθώς η πρίζα φόρτισης της μπαταρίας υψηλής τάσης είναι διακριτικά ενσωματωμένη στο αριστερό φτερό όπου και το σήμα «Ε». Αυτό πάντως που κάνει «μπαμ» είναι η προσωπικότητα, που στο πέρασμά του -παρά το μέγεθος- ακόμα και οι ανειδίκευτοι καταλαβαίνουν ότι βλέπουν ένα όχημα της οικογένειας Mini.
Ετοιμολογικά, το S υποδηλώνει τη συνολική ιπποδύναμη των 224 ίππων, το E ότι είναι με επαναφορτιζόμενη υβριδική τεχχολογία, το ALL4 ότι πρόκειται για τετρακίνητο μοντέλο και το Countryman βεβαίως ότι, πρόκειται για ένα ουσιαστικά αυτοκίνητο ελευθέρου χρόνου και μάλιστα στην δεύτερη γενιά του.
Το εντυπωσιακό αμάξωμα (πουθενά δεν περνά απαρατήρητο) βασίζεται στην πλατφόρμα UKL2, με το μήκος να έχει μεγαλώσει στα 4,3 μέτρα και το πλάτος μεγαλύτερο κατά 3εκ. και το μεταξόνιο αυξημένο κατά έχει 7,5 εκ. Ταυτόχρονα, αυξημένη κατά 3 εκ. (στα 16,5εκ.) είναι η απόσταση από το έδαφος, αλλά η γραμμή της οροφής έχει χαμηλώσει αισθητά.
Κινητήρας, μετάδοση, εξοπλισμός
Το υβριδικό σύστημα του Cooper S E Countryman ALL4 αποτελείται από ένα 3κύλινδρο 1500άρη βενζινοκινητήρα με τεχνολογία TwinPower Turbo και από ένα συγχρονισμένο ηλεκτροκινητήρα. Σε συνδυασμό αποδίδουν 224 ίππους, χαρίζοντας στο αυτοκίνητο επιτάχυνση από στάση στα 100 χλμ/ώρα σε 6,8΄΄και τελική σχεδόν 200χλμ/ώρα.
Η ισχύς του κινητήρα καύσης μεταδίδεται στους μπροστινούς τροχούς μέσω ενός 6τάχυτου κιβωτίου Steptronic, ενώ ο ηλεκτροκινητήρας δίνει κίνηση στους πίσω τροχούς μέσω ενός κιβωτίου μονής σχέσης, δύο σταδίων. Η ελεγχόμενη συνεργασία ανάμεσα στις δύο κινητήριες μονάδες συνθέτει ένα ηλεκτρικό, τετρακίνητο σύστημα το οποίο βελτιστοποιεί την ευελιξία και τη σταθερότητα στο δρόμο, εξασφαλίζοντας παράλληλα εξαιρετική ελκτική πρόσφυση στο χιόνι και σε άλλες ολισθηρές επιφάνειες.
Σε καθημερινές συνθήκες κυκλοφορίας το σύστημα κίνησης του Cooper S E Countryman ALL4 δίνει μία εμπειρία υβριδικής οδήγησης, αφού στην εκκίνηση λειτουργεί αποκλειστικά ο ηλεκτροκινητήρας, χωρίς κανένα απολύτως θόρυβο. Όπως ισχύει σε όλους τους ηλεκτρικούς κινητήρες, η μέγιστη ροπή είναι διαθέσιμη από στάση, ενώ όταν η ταχύτητα πλησιάσει τα 80 χλμ ο θερμικός κινητήρας μπαίνει διακριτικά σε λειτουργία.
Ο διακόπτης eDrive δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό να συνεχίσει να οδηγεί αποκλειστικά με τον ηλεκτροκινητήρα, εφόσον το επιθυμεί μέχρι τα 80 χλμ/ώρα, ενώ στο πρόγραμμα MAX eDRIVE, η ταχύτητα αυξάνεται έως τα 125 χλμ με μηδενικούς ρύπους. Πάντως, η ηλεκτρική αυτονομία του μοντέλου είναι σχεδόν 40 χιλιόμετρα.
Η ηλεκτρική ενέργεια που απαιτείται γι’ αυτό είναι αποθηκευμένη σε μία μπαταρία ιόντων λιθίου υψηλής τάσης (συνοδεύεται από εγγύηση 6 ετών ή 100.000 χιλιομέτρων), τοποθετημένη κάτω από το πίσω κάθισμα. Η μπαταρία φορτίζεται σε συμβατική οικιακή πρίζα ή για μεγαλύτερη ισχύ, σε ειδικό wallbox ή σε δημόσιο σταθμό φόρτισης. Η φόρτιση διαρκεί από 2:15 έως 3:15 ώρες.
Η ύπαρξη της μπαταρίας της δημιούργησε ελάχιστη επιβάρυνση στους εσωτερικούς χώρους (χάθηκαν μόνο 45 λίτρα χώρου από τον ηλεκτροκινητήρα που βρίσκεται πάνω από τον πίσω άξονα), με αποτέλεσμα ο χώρος αποσκευών να είναι 405 λίτρα με δυνατότητα επέκτασης στα 1275 λίτρα με την ανάκλιση των πίσω καθισμάτων. Μάλιστα, τα πίσω καθίσματα διαιρούνται σε αναλογία 40:20:40, ενώ –προαιρετικά- γίνονται και συρόμενα, έως 13 εκ., ενώ οι πλάτες τους έχουν μεταβαλλόμενη κλίση.
Πλέον της χρηστικότητας, στην οποία προστίθενται και οι άφθονοι χώροι για μικροαντικείμενα, το εσωτερικό είναι από αυτά που λέμε ότι, «σου φτιάχνουν την μέρα». Υψηλή ποιότητα υλικών κατασκευής και άριστη συναρμολόγηση, σε συνδυασμό με τα τύπου μπάκετ καθίσματα και την αεροπορική σχεδίαση του κόκπιτ, είναι μοναδικά στοιχεία προσωπικότητας και οδηγικής ευχαρίστησης, παρά το ότι απαιτείται κάποιος χρόνος για να εξοικειωθείς με το που είναι τι, και πόσα πράγματα μπορεί να κάνει αυτό το τελευταίας τεχνολογίας Mini.
Στα συν και η γκάμα βασικού εξοπλισμού που είναι –τουλάχιστον- πλούσια, με το στρογγυλό κεντρικό όργανο/πολυοθόνη να κλέβει την παράσταση και την προσοχή οδηγού και επιβατών. Μια οθόνη πληροφόρησης αλλά και χειρισμών που ο οδηγός μπορεί να λειτουργήσει είτε με το κλασσικό περιστροφικό μπουτόν (της BMW), είτε αγγίζοντας την οθόνη.
Μερικά στοιχεία του εξοπλισμού είναι τα εξής: στάνταρ ESP, 6 αερόσακοι, σύστημα προειδοποίησης προσέγγισης πεζών και αυτόματου φρεναρίσματος στην πόλη, κλιματισμός, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενοι και θερμαινόμενοι καθρέφτες, θερμαινόμενα ακροφύσια πλύσης παρμπρίζ, ζάντες αλουμινίου, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, υπολογιστής ταξιδιού, ηχοσύστημα με Bluetooth, θύρα USB και χειριστήρια στο τιμόνι και σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών. Στα μείον καταχωρούμε την έλλειψη ρεζέρβας, που θεωρούμε έως και επικίνδυνη για ένα μοντέλο που έχει δυνατότητες κίνησης και εκτός ασφαλτόδρομου.
Στο δρόμο
Οδηγώντας από την πολύ καλή (αν και με σκαλωτή ρύθμιση πλάτης) θέση του οδηγού, αν μη τι άλλο έχεις καλή ψυχολογία κυρίως λόγω της ευχάριστης ατμόσφαιρας που αποπνέει το εσωτερικό.
Πατώντας το μπουτόν εκκίνησης …δεν συμβαίνει απολύτως τίποτα, καθώς το υβριδικό μοντέλο ξεκινάει πάντα σε ηλεκτρικό πρόγραμμα. Εδώ σημειώνουμε ότι, το στροφόμετρο στον πίνακα οργάνων στην κολόνα του τιμονιού έχει αντικατασταθεί με μία ένδειξη ισχύος και ο οδηγός είναι καλό να παρακολουθεί προσεκτικά αυτή την οθόνη στα πρώτα χιλιόμετρα, αφού τον ενημερώνει για τα αποθέματα ενέργειας του ηλεκτροκινητήρα πριν ενεργοποιηθεί ο κινητήρας καύσης. Το πότε ακριβώς ο κινητήρας καύσης μπαίνει σε λειτουργία εξαρτάται από την ταχύτητα του οχήματος και το πόσο έντονα ο οδηγός πατά το γκάζι. Βέβαια τα 40 χιλιόμετρα θεωρητικής αυτονομίας της ηλεκτροκίνησης είναι ιδανική κατάσταση που στην πράξη δεν αποδεικνύεται ποτέ.
Πάντως, ο οδηγός γρήγορα αποκτά οικειότητα με την όλη διαδικασία και βρίσκει οδηγική απόλαυση αφού το υβριδικό Μini αξιοποιεί πλήρως όλη τη ροπή του ηλεκτροκινητήρα, που διατίθεται από στάση, προσφέροντας μία εκπληκτική επιτάχυνση.
Εάν πάλι θέλεις να οδηγήσεις το όχημα στα όριά του, τότε πρέπει να πατήσεις βαθιά το γκάζι για να ενεργοποιηθεί η δεύτερη πηγή ισχύος. Εδώ τα πράγματα σοβαρεύουν, αφού στους 136 ίππους του βενζινοκινητήρα προστίθενται και οι 88 του ηλεκτροκινητήρα, ενώ η συνδυασμένη ροπή φθάνει τα 39,2 χγρμ και κινεί ιδιαίτερα σβέλτα τα σχεδόν 1750 κιλά βάρους του υβριδικού Countryman. Ναι, σωστά διαβάσατε, βάρος, μεγάλο βάρος, γεγονός που κατά τη γνώμη μας είναι και το μόνο ουσιαστικό μειονέκτημα του μοντέλου, καθώς γίνεται αισθητό σε όλη τη διάρκεια της οδήγησης, ειδικά αν αυτή γίνεται σε γρήγορους ρυθμούς.
Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι αυτό το μεγάλο Mini αποκλίνει από την «λογική go-kart» που μας έχουν συνηθίσει όλα τα Mini του τότε και του τώρα. Με στιβαρό πλαίσιο και σωστή ανάρτηση, επωφελούμενο του χαμηλότερου κάντρου βάρους (λόγω των εξαρτημάτων του eDrive), το plug-in Countryman All 4 στρίβει σαν τρένο, ειδικά αν το «σπρώχνουν» και οι δυο κινητήρες. Είναι σταθερό, βρίσκει καλή πρόσφυση, που ενισχύεται από την «ηλεκτρική» τετρακίνηση, και έχει πολύ ακριβές τιμόνι. Μαζί με όλα αυτά, διαθέτει εξαιρετική ποιότητα κύλισης, γεγονός που σε συνδυασμό με τον ηλεκτροκινητήρα συντελεί ούτως ώστε πολλές φορές να κινείσαι χωρίς να το… πιστεύεις.
Όσον αφορά τις επιδόσεις, είναι από τα πιο γρήγορα SUV στην κατηγορία. Στην προσπάθεια …εκτόξευσης, δεν διαπιστώνεις κανένα κόμπιασμα, παρά μόνο μια συνεχή ροή ενέργειας που έρχεται, όπως ακριβώς τη ζητάς, ανάλογα με το πάτημα του γκαζιού.
Να σημειώσουμε εδώ ότι, στην γρήγορη εκκίνηση δεν εμφανίζεται σπινάρισμα, δεδομένου του ότι εμπλέκονται και οι πίσω τροχοί και η ροπή έρχεται από το μηδέν, χωρίς κανένα κόμπιασμα. Σε αυτό βοηθά και το αυτόματο 6άρι κιβώτιο (Steptronic), που παρά το ότι, δεν είναι γρήγορο, τελικά κάνει καλά την δουλειά του. Εδώ πάντως, θα θέλαμε πιο αποφασιστικό το kickdown, αν και σε αυτή την κατηγορία οχημάτων λίγο ρόλο παίζει στην φάση επιλογής
Επίσης, με «έξυπνο» σύστημα διαχείρισης ενέργειας συνδεδεμένο στο Dynamic Stability Control (DSC), η ελκτική πρόσφυση και η οδηγική ευστάθεια βελτιστοποιούνται μέσω του συστήματος κίνησης και μόλις διαπιστωθεί κίνδυνος ολίσθησης, το δεύτερο σύστημα κίνησης ενεργοποιείται, παρέχοντας πρόσθετη πρόσφυση κατά την εκκίνηση διασφαλίζοντας ένα υψηλό επίπεδο ακρίβειας διεύθυνσης στις στροφές.
Εκτός αυτού, το σύστημα διαχείρισης ενέργειας προσφέρει μία ακόμα ευκαιρία αποδοτικής συνεργασίας των δύο πηγών ισχύος, καθώς οδηγώντας στον αυτοκινητόδρομο, μπορείς να ενεργοποιήσεις ένα τρίτο πρόγραμμα με το διακόπτη eDrive: το Save Battery. Στο πρόγραμμα αυτό, ο κινητήρας καύσης τροφοδοτεί το όχημα ενώ ταυτόχρονα, η μπαταρία υψηλής τάσης διατηρεί τη φόρτιση σε σταθερό επίπεδο ή την αυξάνει μέσω μιας γεννήτριας. Η παρατεταμένη οδήγηση με Save Battery mode επιτρέπει επαρκή παραγωγή ενέργειας που θα χρησιμοποιηθεί αργότερα για αποκλειστικά ηλεκτρική οδήγηση.
Σε όλες αυτές τις φάσεις ο οδηγός μπορεί να επιλέξει τρεις διαφορετικές χαρτογραφίσεις του κινητήρα (Sport, Normal & GREEN), ρυθμίζοντας το στυλ με το οποίο θέλει να κινηθεί, ενώ (αν προσέξει καλύτερα), στην κεντρική κονσόλα, το δεύτερο από αριστερά κουμπί (σε δυσδιάκριτη θέση) ρυθμίζει την λειτουργία του υβριδικού συστήματος, με στάνταρ λειτουργία το AUTO eDRIVE, όπου ο υπολογιστής αποφασίζει σε ποιον κινητήρα θα δώσει προτεραιότητα ή πότε θα τα εμπλέξει και τα δύο.
Σε γενικές γραμμές και αν οι μπαταρίες βρίσκονται σε επίπεδο φόρτισης πάνω από το 7%, το ηλεκτρικό μοτέρ εμπλέκεται όταν χρειαστείς περισσότερη δύναμη σε προσπέρασμα ή στην έξοδο από μία στροφή.
Όταν αποφασίσεις να κινηθείς μόνο ηλεκτρικά, τότε γυρνάς το κουμπί στη θέση MAX eDRIVE (εφόσον οι μπαταρίες βρίσκονται σε ικανοποιητικό ποσοστό φόρτισης).
Σε κάθε περίπτωση αν συνηθίσεις να οδηγείς με πρόβλεψη, εκμεταλλεύεσαι την ανάκτηση με το φρενάρισμα ή το «άσε» στο γκάζι και έτσι αυξάνεις την ηλεκτρική αυτονομία (όχι βέβαια στα 40 χλμ…) και δεν ξοδεύεις σταγόνα καυσίμου.
Η πράξη πάντως στην διάρκεια της δοκιμής μας, απέδειξε ότι η μέση κατανάλωση ρεύματος είναι 4,5 KW/100χλμ και η μέση βενζίνης 7,5 λίτρα/100 χλμ.
Πλέον των παραπάνω όμως, υπάρχει και τρίτη επιλογή, η Save battery, που κάνει tο αυτοκίνητο να λειτουργεί αποκλειστικά με τον βενζινοκινητήρα, εκτός από τις –ομαλές πάντα- εκκινήσεις και διατηρεί την μπαταρία φορτισμένη πάνω από το 90% για να χρησιμοποιηθεί όποτε κρίνει ο οδηγός. Εκτός αυτού φορτίζει την μπαταρία μέχρι το επίπεδο του 90% από τη γεννήτρια του συστήματος stop start. Πρόκειται συνολικά για χρήσιμη λειτουργία που όμως αυξάνει σημαντικά την κατανάλωση.
Συνοψίζοντας το Cooper S E Countryman ALL4, είναι ένα όχημα που ούτε να φανταστεί δεν θα μπορούσε ο Σερ Άλεκ Ισιγώνης, όταν στα τέλη της δεκαετίας του 1950 ολοκλήρωνε τα σχέδια για να δημιουργήσει την κατηγορία των μίνι αυτοκινήτων πόλης.
Ακριβό (€43.520), υπερσύγχρονο, ευχάριστο, ποιοτικό, δυνατό και πάνω από όλα ξεχωριστό, είναι ένα SUV αλλιώτικο από τα άλλα, που δεν το αγοράζεις τελικά, ούτε για τις επιδόσεις, ούτε για την δυνατότητα κίνησης εκτός δρόμου, αλλά για όλα όσα αντιπροσωπεύει, μεταξύ των οποίων και ο 70χρονος «μύθος» της Mini.
Υπέρ
- Oδική συμπεριφορά
- Tιμόνι
- Φρένα
- Χώροι
- Ποιότητα/Ηχομόνωση
- Τεχνολογία
- Εξοπλισμός
- Επιδόσεις
- Κατανάλωση
Κατά
- Βάρος
- Τιμή κτήσης
- Έλλειψη ρεζέρβας
Τεχνικά χαρακτηριστικά
- Κινητήρας: Θερμικός κινητήρας: 1.499 κ.εκ., 3κύλινδρος, 12βάλβιδος, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο και σύστημα VALVETRONIC
- Ισχύς: 136 ίπποι/4.400-6.000 σαλ
- Ροπή: 22,4 χγρμ/1.250-4.300 σαλ
- + Ηλεκτροκινητήρας σύγχρονου μαγνήτη
- Ισχύς: 88 ίπποι/4.000 σαλ
- Ροπή:16,8 χγρμ/0-3.000 σαλ
- Σύνολο ισχύος: 224 ίπποι
- Σύνολο ροπής: 39,2 χγρμ
- Μετάδοση: Εμπρός ο βενζινοκινητήρας/Πίσω ο ηλεκτροκινητήρας
- Κιβώτιο: Αυτόματο 6 σχέσεων Steptronic
- 0-100: 6.8΄΄
- Τελική ταχύτητα: 198 χλμ/ώρα
- Κατανάλωση (δοκιμής): 7,5λτ ή 4,5 KW/100χλμ
- Ρεζερβουάρ: 36λτ
- Διαστάσεις: 4299Χ1822Χ1559 χλστ
- Μεταξόνιο: 2670 χλστ
- Βάρος: 1735 κιλά
- Ελαστικά: 225/50/18
Νίκος Τσάδαρης