Το λογότυπο GTi στην Peugeot, είναι όνομα βαρύ σαν ιστορία, καθώς η γαλλική φίρμα δεκαετίες τώρα φημίζεται για τις σπορ εκδόσεις των μικρομεσαίων μοντέλων της.
Με τη σκέψη αυτή στο μυαλό, τουλάχιστον μπερδευτήκαμε, όταν αντικρίσαμε το 5θυρο χάτσμπακ με τη διχρωμία Ultimate Red και Perla Nera Black γνωστή και ως Coupe Franche. Βλέποντάς το σε γωνία ¾ από πίσω, αρχίσαμε να ψάχνουμε για κάποιο άλλο αυτοκίνητο, καθώς το ραντεβού μας ήταν με ένα 308 GTi, που φανταζόμαστε με πιο επιθετική εμφάνιση.
Όμως δεν… Μπροστά μας ήταν η σπορ έκδοση του μικρομεσαίου οικογενειακού 308, με πέντε πόρτες και πέντε θέσεις, αλλά δυνατότητες και επιδόσεις αγωνιστικού αυτοκινήτου.
Με ταπεινή εμφάνιση και χωρίς εμφανή σημάδια του χαρακτήρα του, το 308 GTi περνά απαρατήρητο ανάμεσα από πολλά υποδεέστερα σπορ μοντέλα του ανταγωνισμού, κάτι που πιθανόν θα του στερήσει πωλήσεις, αφού πολλοί εν δυνάμει πελάτες αυτής της κατηγορίας, δίνουν μεγαλύτερη σημασία στο φαίνεσθαι παρά στις πραγματικές δυνατότητες της κατασκευής.
Οι παρατηρητικοί πάντως θα διακρίνουν τους μεγάλους τροχούς των 19’’ που γεμίζουν τους θόλους και τις μονοκόμματες κόκκινες δαγκάνες των φρένων με το λογότυπο Peugeot Sport, που θηλυκώνουν πάνω στους τεράστιους αεριζόμενους δίσκους. Κατά τα λοιπά, είναι ελάχιστες είναι οι αισθητικές διαφορές σε σχέση με τις εκδόσεις GT, ενώ αν πλησιάσεις το 308 GTi από την πίσω πλευρά, δύσκολα θα καταλάβεις ότι πρόκειται για κάτι ξεχωριστό, παρά τον ψευτοδιαχύτη και τις δυο εξατμίσεις.
Εμπρός πάντως διαθέτει νέα μάσκα και προφυλακτήρα με περισσότερες εισαγωγές αέρα, ενώ στο προφίλ, το χαμήλωμα του αμαξώματος κατά σχεδόν 1 εκ. περνά μάλλον απαρατήρητο.
Στο εσωτερικό που είναι βασισμένο στην λογική i-Cockpit της φίρμας, εντυπωσιάζει η ποιότητα υλικών και συναρμολόγησης, όπως επίσης τα τύπου μπάκετ καθίσματα με το λογότυπο Peugeot Sport και το πολύ μικρό σε διάμετρο τιμόνι, που παραπέμπει σε ταινίες επιστημονικής φαντασίας του περασμένου αιώνα.
Τον σπορ προσανατολισμό σηματοδοτούν οι κόκκινες ραφές, ο πίνακας οργάνων, η λαβή του λεβιέ, τα από νίκελ πεντάλ και το κόκκινο σημάδι στο σημείο μηδέν του τιμονιού.
Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει η μεγάλη έγχρωμη οθόνη αφής για όλες τις λειτουργίες, ενώ ο ψηλά τοποθετημένος πίνακας οργάνων με το αριστερόστροφο στροφόμετρο, ο διακόπτης Sport δίπλα από τον διακόπτη εκκίνησης, είναι λεπτομέρειες που τονίζουν την σπορ προσωπικότητα του 308 GTi.
Η ενεργοποίηση του διακόπτη Sport, βελτιώνει την απόκριση του γκαζιού, σκληραίνει το τιμόνι, κοκκινίζει τον φωτισμό στα όργανα και δίνει στην οθόνη επιπλέον πληροφορίες σχετικά με την πίεση του turbo και την στιγμιαία απόδοση σε ισχύ και ροπή.
Κατά τα λοιπά, σε επίπεδο χώρων, τέσσερις επιβάτες βολεύονται άνετα, πέντε θα στριμωχτούν, ενώ ακόμα και ένας θα αισθανθεί την έλλειψη χώρων για μικροαντικείμενα.
Αντίθετα, ο χώρος αποσκευών, με χωρητικότητα 420 λίτρων είναι υπέρ αρκετός, αλλά σε αντίτιμο αυτού δεν υπάρχει ρεζέρβα, παρά μόνον κιτ επισκευής ελαστικού, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Τα καλά νέα όμως κρύβονται κάτω από το μεγάλο καπό, και είναι ο γνωστός βενζινοκινητήρας ΤΗΡ, 1600 κ.εκ., με πολλές βελτιώσεις προκειμένου να γίνει ο ισχυρότερος 1600άρης παραγωγής. Έχει σφυρήλατα αλουμινένια πιστόνια με διπλό κύκλωμα λίπανσης, ατσάλινη πολλαπλή εξαγωγής (που αντέχει μέχρι θερμοκρασία 1.000 βαθμών) και νέα εξάτμιση. Στηρίζεται σε σκληρές βάσεις και οι άξονες με τα γρανάζια του χειροκίνητου κιβωτίου (δεν υπάρχει άλλη επιλογή) έχουν κατεργαστεί με θερμοχημική μέθοδο.
Με απόδοση 272 ίππων στις 6.000 στροφές και ροπή 33,6 χγρμ από τις 1.900 έως τις 5.000 στροφές, κάνει φτερό στον άνεμο το βάρους 1320 κιλών αμάξωμα.
Με τη μετάδοση της κίνησης στους εμπρός τροχούς και έξη σχέσεων μηχανικό κιβώτιο (με σχετικά μεγάλες διαδρομές του μοχλού), το διαφορικό του οποίου είναι Torsen, η διαχείριση του πανίσχυρου κινητήρα γίνεται με σχεδόν ιδανικό τρόπο και οι επιδόσεις ξαφνιάζουν εχθρούς και φίλους. Επιτάχυνση 0-100 σε 6 δεύτερα και τελική ταχύτητα μόνο 250 χιλιόμετρα την ώρα λόγω του ηλεκτρονικού κόφτη, είναι απίστευτες επιδόσεις για ένα αυτοκίνητο που μπορεί εύκολα να χρησιμοποιηθεί καθημερινά εντός και εκτός πόλης με μέση κατανάλωση όχι πάνω από τα 9 λίτρα.
Βέβαια, όταν η διάθεση του οδηγού αγριέψει και το δεξί πόδι βυθιστεί στο πάτωμα, η κατανάλωση εύκολα διπλασιάζεται και οι πλάτες των καθισμάτων φτάνουν στα όρια της αντοχής τους, την ώρα που τα σώματα των επιβατών δέχονται μεγάλες ποσότητες επιτάχυνσης από τις 2.000 έως τις 6.500 στροφές του κινητήρα, φάσμα που η γραμμικότητα της απόδοσης θυμίζει ηλεκτροκινητήρα.
Βέβαια, όλα αυτά θα ήταν έως και άχρηστα αν δεν υπήρχε η by Peugeot Sport ανάρτηση, με ιδανικές ρυθμίσεις στα ψευδο-μακφέρσον εμπρός και τον ημιάκαμπτο πίσω άξονα. Με στόχο λοιπόν την καλύτερη δυνατή πρόσφυση, το εμπρός σύστημα έχει περισσότερο αρνητικό κάμπερ, 16 φορές πιο άκαμπτα ψαλίδια και πιο σκληρά ελατήρια. Στο ίδιο μοτίβο, ο συνδυασμός του πίσω άξονα και των σινεμπλόκ είναι 17 φορές πιο άκαμπτος κατά το διαμήκη άξονα και σχεδόν τρεις φορές κατά τον εγκάρσιο, ενώ τα ελατήρια είναι κι εδώ σκληρότερα.
Κάπως έτσι επετεύχθη η χρυσή τομή απόδοσης στους τομείς άνεσης και αποτελεσματικότητας στην σπορ οδήγηση, καθώς μπορείς να κινηθείς με ρυθμούς αγωνιστικούς εμπιστευόμενος απόλυτα το στιβαρό αμάξωμα, χωρίς στο τέλος να χρειάζεσαι ορθοπεδική υποστήριξη.
Το 308 GTi στρίβει σαν τρένο, καθώς ακόμα και με το ESP εκτός λειτουργίας η ουρά δεν ξεκολλά παρά μόνο εάν το επιδιώξει ο οδηγός. Σε κάθε περίπτωση είναι καλύτερα η επιλογή ήρεμου οδηγικού στιλ, με μετρημένες κινήσεις στο τιμόνι, το οποίο χρειάζεται ελάχιστη κίνηση των χεριών για αλλαγή κατεύθυνσης.
Κατά τα λοιπά, ελάχιστες κλίσεις, ουδέτερη συμπεριφορά (μετά από μια αρχική τάση υποστροφής), καταιγιστικοί ρυθμοί και ταυτόχρονα ποιότητα κύλισης, απουσία θορύβων και συμπεριφορά σούπερ μίνι μέσα στις πόλεις, είναι το σύνολο της οδικής συμπεριφοράς του 308 GTi.
Το άκρως επικοινωνιακό τιμόνι, η απόλυτα σταθερή ουρά και τα πανίσχυρα φρένα, πείθουν τον οδηγό να εμπιστευτεί την κατασκευή και αυτή δεν θα τον προδώσει ποτέ, τουλάχιστον στα πλαίσια της λογικής. Εάν στην εξίσωση προσθέσουμε την ικανότητά του να κινείται άνετα και οικονομικά μέσα στις πόλεις με τον κινητήρα στην ρύθμιση ρύθμιση eco και τις αναρτήσεις να απορροφούν παρά τα χαμηλοπρόφιλα λάστιχα τις ανωμαλίες των δρόμων, τότε έχουμε αποτέλεσμα «δυο σε ένα», που δίνει προβάδισμα στο 308 GTi σε σχέση με τους περισσότερους αντιπάλους του.
Με λίγα λόγια και ξεπερνώντας την αισθητική, δύσκολα βρίσκεις να σου λείπει κάτι (εκτός από ένα κλασικό μηχανικό χειρόφρενο) με ένα 308 GTi, καθώς μπορεί από τη μια στιγμή στην άλλη να μεταβάλλεται από «αρνάκι σε λύκο» και το αντίστροφο, ενώ σε κάθε στιγμή προσφέρει άνεση, ποιότητα και εγγύηση άψογης οδικής συμπεριφοράς.
Όλα τα παραπάνω στην τσουχτερή τιμή των από 41.000 ευρώ, που σίγουρα δεν είναι ευκαιρία, αλλά αν η αισθητική του 308 GTI, σας ταιριάζει τότε μάλλον είναι ότι πρέπει για ένα όχημα που εκ του αποτελέσματος δικαιούται τον τίτλο: το GTi της καρδιάς μας.
Υπέρ
- Απόδοση κινητήρα
- Επιδόσεις
- Οδική συμπεριφορά
- Φρένα
- Ευελιξία
- Χώροι
- Κατανάλωση
- Εξοπλισμός
Κατά
- Συντηρητική εμφάνιση
- Μακριές διαδρομές επιλογέα
- Τιμή
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρας: 1.598 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, twin scroll turbo
Ισχύς: 272 ίπποι/6.000 σαλ
Ροπή: 33,6 χγρμ/1.900-5.000 σαλ
Μετάδοση: στους εμπρός τροχούς με διαφορικό Torsen
Κιβώτιο: Μηχανικό 6 σχέσεων
0-100: 6’’
Τελική ταχύτητα: 250χλμ/ώρα
Κατανάλωση: 9λτ/100χλμ
Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson/Πίσω Ημιάκαμπτος άξονας
Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι/Πίσω Δίσκοι
Τροχοί: 235/35/19 Εμπρός/Πίσω
Διαστάσεις: 4.253 x 1.804 x 1.446 χλστ
Μεταξόνιο: 2620 χλστ
Χώρος αποσκευών: 420λτ
Ρεζερβουάρ: 45λτ
Βάρος 1.320 kg
Νίκος Τσάδαρης