Εδώ έχουμε να κάνουμε με την ανανεωμένη (προ πολλών μηνών) έκδοση του Aygo, της Toyota, που ανήκει στην τριάδα της συμπαραγωγής με τα Peugeot 108 και Citroen C1.
Το Aygo είναι το μοντέλο που (μετά και την αποχώρηση του IQ) μπορεί να ενισχύσει ακόμη περισσότερο τη θέση της τεράστιας ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη και ειδικά στην Ελλάδα όπου η συντριπτική πλειοψηφία των αυτοκινήτων που πωλούνται έχουν κινητήρα κάτω από 1.400 κ.εκ.
Στην περίπτωση αυτής της δοκιμής, οδηγήσαμε την έκδοση 1.0, με 69 ίππους και μηχανικό κιβώτιο 5 σχέσεων.
Εκτός/εντός
Αισθητικά το νέο Aygo δείχνει μέσα στο πνεύμα της εποχής, διαφοροποιείται αισθητά τόσο από τα «αδελφά» μοντέλα (μόνο οι εμπρός πόρτες και το πλαίσιο του παρμπρίζ είναι κοινά), όσο και από την προηγούμενη γενιά (έμεινε σχεδόν 10 χρόνια στην αγορά) και αναγνωρίζεται άμεσα από τον μαύρο «σταυρό» μπροστά και τις καμπύλες που βγαίνουν έξω από το ορθογωνικό του σχήμα.
Οι διαστάσεις είναι ελαφρώς αυξημένες από το απερχόμενο, με το μήκος αυξημένο κατά 25 χιλιοστά (3.455), αλλά το ύψος μειωμένο κατά 5 χιλιοστά για καλύτερη αεροδυναμική αντίσταση (Cx 0,28 από 0,29).
Η ακαμψία και η παθητική ασφάλεια είναι σημαντικά ενισχυμένες χάρη στον χάλυβα υψηλής αντοχής και τις επιπλέον ενισχύσεις σε καίρια σημεία του αμαξώματος που κτίστηκε πάνω στην κοινή (αλλά σαφώς εκσυγχρονισμένη πλατφόρμα).
Στο εσωτερικό με την καλή ποιότητα συναρμολόγησης και τους σχετικά λίγους χώρους για μικροαντικείμενα, επικρατεί μια ευχάριστη (σχεδόν παιδική) ατμόσφαιρα, με τη δυνατότητα προσωπικής διαμόρφωσης, καθώς περισσότερα από 10 μέρη μπορούν να αντικατασταθούν από άλλα διαφορετικού χρώματος. Σημείο αναφοράς η μεγάλη οθόνη αφής στην κονσόλα (ανάλογα με τον εξοπλισμό), η οποία μπορεί να συνδεθεί με smartphone και να γίνει στην ουσία ένα tablet.
Όσον αφορά τους χώρους επιβατών, όλα είναι υπέρ αυτών που κάθονται εμπρός, γιατί πίσω, αν ο σωματότυπος ξεφεύγει του μικρομεσαίου, τότε γόνατα και κεφάλι θα περάσουν δύσκολες στιγμές, μαζί με τις κλειστοφοβικές τάσεις που δημιουργεί το πίσω παράθυρο/φινιστρίνι.
Επίσης, ο χώρος αποσκευών (στη βάση του υπάρχει ρεζέρβα), αν και αυξήθηκε κατά 29 λίτρα (168 λτ), παραμένει μικρός, με ψηλό κατώφλι φόρτωσης και άβολο σχήμα.
Τέλος, όσον αφορά τον εξοπλισμό, στη βασική έκδοση περιλαμβάνονται, 6 αερόσακοι, σύστημα ελέγχου ευστάθειας (VSC) με hill holder, κλιματισμός, σύστημα προειδοποίησης χαμηλής πίεσης ελαστικών, ηχοσύστημα με θύρα USB, LED ημέρας, σύστημα τοποθέτησης παιδικού καθίσματος ISOFIX.
Κινητήρας-κιβώτιο
Ο βελτιωμένος 3κύλινδρος,1000άρης VVTi κινητήρας με αυξημένη σχέση συμπίεσης (11,5:1 αντί 11), αποδίδει 69 ίππους/6000σ.α.λ. και ροπή 9,7χγρμ./ 4.300σ.α.λ.χγρμ σ.α.λ. εκ των οποίων τα 8,7 είναι διαθέσιμα από τις 2.000 σ.α.λ. Μεγάλη σημασία δόθηκε στη μείωση της κατανάλωσης, με νέα μπουζί, νέα πολλαπλή εισαγωγής, ψεκασμό λαδιού στα πιστόνια, νέους μηχανισμούς ανύψωσης των βαλβίδων αλλά και πολλαπλή εξαγωγής ενσωματωμένη στο καπάκι μαζί με το σύστημα ανακύκλωσης καυσαερίων.
Όλα τα παραπάνω βελτιώνουν τη θερμική απόδοση του κινητήρα έως 37% και με σχεδόν 800 κιλά βάρους, οι επιδόσεις (14,2″ για τα 0-100 και 160 χλμ/ώρα τελικής ταχύτητας) δεν είναι αντικείμενο κριτικής, ενώ η μέση κατανάλωση της δοκιμής μας που κυμάνθηκε στα 5,8λτ/100χλμ, χωρίς να διεκδικεί περιβαλλοντικά βραβεία, είναι αποδεκτή για τις κυκλοφοριακές συνθήκες της πόλης.
Στη θέση του οδηγού
Γυρίζοντας τον διακόπτη της μηχανής αμέσως διαπιστώνεις τον χαρακτηριστικό και σχετικά έντονο θόρυβο των τριών κυλίνδρων, ενώ χωρίς φορτίο το 1000άρη σύνολο δείχνει εύστροφο (κόκκινο στις 6.200σ.σ.λ.) και πρόθυμο να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του οδηγού.
Όμως, στη συνέχεια διαπιστώσαμε ότι, οι μακριές σχέσεις κάνουν το μίνι της Toyota ράθυμο, ή μάλλον αυτοκίνητο «δυο ταχυτήτων», αφού αν πας με το… σταυρό στο πόδι και απαλό πάτημα του γκαζιού, ξεχνάς να φύγεις από εκεί που είσαι, ενώ αν κατεβάσεις μια δυο ταχύτητες στο 5άρι κιβώτιο και πατήσεις βαθειά στο πάτωμα το γκάζι, εμφανίζεται μια σβελτάδα που τουλάχιστον ικανοποιεί.
Βέβαια το κιβώτιο είναι μάλλον ασαφές (κάτι που σπάνια διαπιστώνει κανείς σε όποιο Toyota), αλλά η βελτιωμένη ακαμψία, οι ρυθμίσεις της ανάρτησης, το μειωμένο βάρος και η ανταπόκριση του συστήματος διεύθυνσης, σχηματίζουν μια θετική αίσθηση στο δρόμο, διευκολύνουν τον οδηγό και διατηρούν το Aygo σταθερό ακόμα και στην τελική του ταχύτητα που φθάνει σχετικά εύκολα στον ανοικτό δρόμο.
Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε την αισθητή βελτίωση της άνεσης, καθώς ο πίσω ημιάκαμπτος άξονας, περνά πιο εύκολα από τις εγκάρσιες ανωμαλίες των δρόμων, ενώ η συμπεριφορά στις στροφές είναι σχεδόν ουδέτερη και αν κάποια στιγμή ξεφύγει τότε επεμβαίνει άμεσα το ESP.
Οι μεγάλες κλίσεις του αμαξώματος δεν τρομάζουν και τα φρένα, με αεριζόμενους δίσκους μπροστά και ταμπούρα πίσω, ανταποκρίνονται πολύ καλά, τουλάχιστον μέσα σε αστικά περιβάλλοντα, εκεί όπου είναι ο προορισμός της κατασκευής. Στα θετικά, πρέπει να σημειώσουμε και τα δυνατά φώτα, ενώ το αυτοκίνητο της δοκιμής μας είχε και LED ημέρας, που είναι αλήθεια ότι το ομόρφαιναν.
Δια ταύτα
Είναι αλήθεια ότι το νέο Aygo ομόρφυνε και εκσυγχρονίστηκε, παραμένοντας με σαφή αστικό προσανατολισμό, παρά το πνεύμα (και τις ανάγκες της κρίσης) της εποχής που θέλουν τα αυτοκίνητα πόλης να κάνουν και το κάτι παραπάνω εκτός αυτής.
Βέβαια για το κάτι περισσότερο κι όχι μόνο, υπάρχει το Yaris, από το οποίο -είναι πιθανό- δεν πρέπει να «κλαπεί» πελατεία, όμως αυτό στοιχίσει σχεδόν 2.000 ευρώ περισσότερα από τις 10.010 ευρώ που ξεκινά η τιμή του 5θυρου με μηχανικό κιβώτιο Aygo της δοκιμής μας. Εμείς πάντως, σας δώσαμε τα δεδομένα, ώστε να κάνετε τις επιλογές σας.
Υπέρ
- Αισθητική
- Ευκολία χρήσης
- Ευελιξία
- Εξοπλισμός βασικής έκδοσης
- Φώτα
- Κατανάλωση
Κατά
- Περιορισμένοι χώροι πίσω επιβατών/αποσκευών
- Ασαφές κιβώτιο
- Θόρυβος κινητήρα
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρας: βενζίνης, 1.0λτ, 3κύλινδρος, 12βάλβιδος
Ισχύς: 69ίπποι/6.000σ.α.λ.
Ροπή: 9,7χγρμ/4300σ.α.λ.
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Μηχανικό 5 σχέσεων
Ανάρτηση: Μακ Φέρσον εμπρός/Ημιάκαμπτος άξονας πίσω
Φρένα: Αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός/ταμπούρα πίσω
Σύστημα Διεύθυνσης: Ηλεκτρική κρεμαγιέρα
Τροχοί: 165/60/15
0-100: 14,2”
Τελική ταχύτητα: 160 χλμ/ώρα
Κατανάλωση (δοκιμής): 5,8λτ/100χλμ.
Βάρος: 810 κιλά
Ρεζερβουάρ: 35λτ
Διαστάσεις: 3455Χ1615Χ1460 χλστ.
Μεταξόνιο: 2340χλστ
Νίκος Τσάδαρης