Πριν λίγους μήνες, είχαμε μια πρώτη σύντομη γνωριμία, επί ελληνικού εδάφους με την 5η γενιά του Audi A4 (η 1η το 1994), που παραλαμβάνει σκυτάλη για ένα ιστορικό πλέον μοντέλο, που πρωτοεμφανίστηκε πριν 44 χρόνια (σαν Audi 80 το 1972) και πούλησε περισσότερα από 12 εκατομμύρια μονάδες σε όλο τον κόσμο.

Αυτό είναι και το αντικείμενο αυτής εδώ της δοκιμής μας, καθώς οδηγήσαμε για σχεδόν 1.000 χλμ. το Α4 TFSΙ με τον βενζινοκινητήρα των 1.400 κ.εκ. Ας δούμε λοιπόν λεπτομέρειες και εντυπώσεις.

Γενικά

Το 5ης γενιάς Α4 δεν είναι facelift, αλλά δεν ξαφνιάζει τον παραδοσιακό πελάτη του μοντέλου, καθώς παρά το ότι, είναι κατά 90% φρέσκο, εξωτερικά «φωνάζει» Α4.

audi5

Βάση του είναι η πλατφόρμα MLB-evo της Audi, πάνω στην οποία το όμορφο αμάξωμα με ελαφρώς αυξημένες (25 εκ. στο μήκος & 16 εκ. στο πλάτος & 12 εκ. στο μεταξόνιο) διαστάσεις έχει μήκος 4,73 μέτρα και μεταξόνιο 2,82 μέτρα, προσφέροντας μεγαλύτερους χώρους από το προηγούμενο, ενώ ταυτόχρονα διαθέτει κορυφαίο αεροδυναμικό συντελεστή με Cd μόλις 0,23 (0,26 για το στέϊσον Avant).

Εκτός από τον αυξημένο χώρο για τους επιβάτες, μεγάλος είναι και ο χώρος αποσκευών, που φτάνει τα 480 λίτρα, παρά το ότι στον πυθμένα του χώρου υπάρχει ρεζέρβα ανάγκης. Επιπλέον, η πλάτη του πίσω καθίσματος διπλώνει χωριστά (60/40) για περισσότερο χώρο, αλλά το άνοιγμα του πορτμπαγκάζ είναι μικρό και το κατώφλι φόρτωσης αρκετά ψηλό.

audi6

Ιδιαίτερη προσοχή έχει δοθεί και στο βάρος που είναι μειωμένο έως και 120 κιλά (ανάλογα με την έκδοση), χάρη στις νέες μεθόδους κατασκευής με χρήση ελαφρών υλικών, κυρίως αλουμίνιου.

Την ίδια στιγμή, το πλαίσιο και η εκτεταμένη χρήση αλουμινίου προσφέρουν αύξηση στην ακαμψία έως και 25%.

audi3

Εσωτερικό

Μπαίνοντας στην καμπίνα καταλαβαίνεις αμέσως ότι, αυτό το A4 είναι πραγματικά καινούριο. Υιοθετεί πιο νεανικό, λιτό στιλ που θυμίζει Α3, με ένα πετυχημένο συνδυασμό αλουμινένιων επιφανειών, δέρματος και ακριβών υλικών, άριστα συναρμολογημένων και με ένα τεχνολογικό πακέτο που σε κάνει να νομίζεις πως πρόκειται για αυτοκίνητο του μέλλοντος.

audi8

Ψηφιακός πίνακας οργάνων Virtual Cockpit (έξτρα εξοπλισμός) με έγχρωμη απεικόνιση και πληροφόρηση, σύστημα infotainment MMI με οθόνη 7 ιντσών για ενημέρωση και ψυχαγωγία, σύστημα επιλογής προγραμμάτων οδήγησης Drive Select (προσαρμόζεται ανάλογα με τις ανάγκες του οδηγού) και το 7άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη S tronic, που αξιοποιεί στο έπακρο τις δυνατότητες του κινητήρα, διευκολύνοντας σε κάθε περίσταση τον οδηγό.

audi10

audi15

Οι αυξημένες διαστάσεις βελτίωσαν τους διαθέσιμους χώρους για τους επιβάτες που μπορούν άνετα να είναι πέντε μέσα στην ποιοτική καμπίνα, αρκεί ο μεσαίος πίσω επιβάτης να «συμβιβάζεται» με το ψηλό τούνελ από όπου περνάει ο άξονας μετάδοσης για τους πίσω τροχούς στις εκδόσεις quattro. Η κεκλιμένη οροφή στερεί λίγο από το ύψος, αλλά βοηθά τον συντελεστή αεροδυναμικής, ενώ άφθονοι είναι οι χώροι για τα μικροαντικείμενα.

audi7

Πολύ καλά είναι και τα δερμάτινα καθίσματα, με άψογη πλευρική στήριξη και δυνατότητες ρύθμισης ούτως ώστε να βρουν τη θέση που τους ταιριάζει οι περισσότεροι σωματότυποι οδηγού.

Κινητήρας/κιβώτιο

Ο κινητήρας 1.4 TFSI είναι καινούριος, εξολοκλήρου αλουμινένιος, με βάρος λίγο πάνω από τα 100 κιλά και ιδιαίτερα προηγμένη τεχνολογία. Με απόδοση 150 ίππων και των 25,5 γχρμ. ροπής διαθέτει σύστημα start/stop, άμεσο ψεκασμό, turbo και μεταβλητό χρονισμό/βύθισμα βαλβίδων. Το Α4 της δοκιμής μας είχε το αυτόματο S tronic 7 σχέσεων (το αυτοκίνητό «μας» ήταν εφοδιασμένο με paddles), διπλού συμπλέκτη, ένα εξελιγμένο κιβώτιο 2ης γενιάς που ενσωματώνει και λειτουργία ελεύθερου τροχασμού (coasting) για οικονομία καυσίμου.

audi11

Ο συνδυασμός κινητήρα/κιβωτίου εξασφαλίζει για τα σχεδόν 1.400 κιλά βάρους του αμαξώματος ενδιαφέρουσες επιδόσεις με 8,5″ για τα πρώτα 100 χλμ από στάση και τα 210 χλμ τελικής ταχύτητας, ενώ ο οδηγός αντιλαμβάνεται σε κάθε στιγμή την σβελτάδα του συνόλου, που κάνει την οδήγηση ευχάριστη, ακόμα και σε στενούς επαρχιακούς δρόμους.

Βέβαια όλα τα παραπάνω έχουν και το αντίτιμό τους, που δεν είναι άλλο από την μέση κατανάλωση, που στην περίπτωση της δοκιμής μας ήταν 9,4 λτ/100 χλμ, παρά το ότι είμαστε πολύ διακριτικοί με το γκάζι.

Οι αναρτήσεις είναι ξανασχεδιασμένες, με μειωμένο βάρος, και 5πλούς συνδέσμους εμπρός και πίσω, προσφέροντας σημαντική βελτίωση στην άνεση, και τονισμένη σπορτίφ συμπεριφορά.

Εξελιγμένο είναι και το σύστημα διεύθυνσης με ηλεκτρομηχανικό σύστημα υποβοήθησης και επιλογή δυναμικής απόκρισης, ενώ υπάρχει και σύστημα επιλογής χαρακτηριστικών οδήγησης (Audi drive select dynamic driving) σαν έξτρα εξοπλισμός και προαιρετική ανάρτηση με ρυθμιζόμενα αμορτισέρ.

audi13

Στο δρόμο

Στη θέση του οδηγού, βρίσκεις εύκολα τη ρύθμιση που ταιριάζει στον σωματότυπό σου και εντυπωσιάζεσαι από το Virtual Cockpit, που σε κάνει να αισθάνεσαι χειριστής Boeing και βάλε. Η διάχυτη πολυτέλεια και η άψογη συναρμογή των υλικών, μαζί με τον πλούσιο εξοπλισμό, την άπλετη ορατότητα και την αψεγάδιαστη εργονομία, σε κερδίζουν με το καλημέρα και στη συνέχεια πρέπει να γίνεις πολύ αυστηρός για να βρεις ελαττώματα.

Οι θεωρητικές δυνατότητες κινητήρα/κιβωτίου αποτυπώνονται και στον δρόμο, όπου το εντυπωσιακό αμάξωμα αποδεικνύεται ευέλικτο, ευθύβολο και «ένα κομμάτι».

audi9

Στην έκδοση normal βέβαια, υπάρχει αίσθηση ραθυμίας, που αν αφεθείς σε παρασύρει στον δικό της ρυθμό που είναι εις βάρος του χρόνου, αλλά υπέρ της άνεσης και της μειωμένης κατανάλωσης.

Οι Sport ρυθμίσεις διαφοροποιούν την απόκριση γκαζιού, τιμονιού και ανάρτησης, κάνοντας το βαρύ αμάξωμα πιο σκληρό σε αντιδράσεις, αλλά έτοιμο να αντιμετωπίσει τους αυξημένους ρυθμούς κίνησης που αποζητά ο χειριστής του.

Το 7άρι κιβώτιο επιλέγει την κατάλληλη σχέση και καταφέρνει σχεδόν πάντα να κρύβει τον μικρό κυβισμό του κινητήρα σε σχέση με τον όγκο και το βάρος της κατασκευής. Ο οδηγός μόνο σε ιδιαίτερα απαιτητικά προσπεράσματα θα νοιώσει τα λίγα κυβικά του κινητήρα, ενώ στον ανοικτό δρόμο, η κεκτημένη ταχύτητα διατηρείται εύκολα και υποστηρίζεται τόσο από την συμπεριφορά της ανάρτησης, όσο και από τα δυνατά φρένα.

audi2

Η ποιότητα κύλισης και οι αεροδυναμική θόρυβοι είναι πολύ πάνω από τον μέσο όρο, το ίδιο και η συμπεριφορά του όταν αποφασίσεις να πας γρήγορα με το ογκώδες μεσαίο οικογενειακό μοντέλο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Σαν επουσιώδη μειονεκτήματα θα σημειώσουμε την μέτρια πληροφόρηση από το τιμόνι και τον θόρυβο που παράγει ο κινητήρας όταν ζοριστεί.

Κερασάκι στην τούρτα των θετικών εντυπώσεων, τα δυνατά φώτα και το άριστο σύστημα κλιματισμού/εξαερισμού, ενώ το μεσαίου ύψους προφίλ των ελαστικών (225/50/17), δίνει ακόμα περισσότερη άνεση στους επιβάτες ακόμα και στην επιλογή «Sport».

Δια ταύτα

Συνοψίζοντας έχουμε να πούμε ότι, με μεγάλα περιθώρια πρόσφυσης και θαυμαστή σταθερότητα στις ευθείες, το 4θυρο sedan της Audi είναι -τουλάχιστον- ένα βήμα μπροστά σε σχέση με το προηγούμενο Α4, σε όλους τους τομείς και κυρίως στην άνεση, την πολυτέλεια οικονομία και τα ηλεκτρονικά συστήματα υποστήριξης του οδηγού.

Είναι σύγχρονο, σβέλτο, με πλούσιο εξοπλισμό και αναμφίβολα κύρος, στοιχεία που θα το διατηρήσουν σαν διαχρονική αξία στην κατηγορία των premium μεσαίων οικογενειακών μοντέλων. Όλα τα παραπάνω στην τιμή των 34.240 ευρώ (ή 32.540 χωρίς το S Tronic κιβώτιο).

audi1

Υπέρ

  • Σχεδίαση εσωτερικού/Ποιότητα
  • Τεχνολογία
  • Θέση οδήγησης
  • Οδική συμπεριφορά
  • Ποιότητα κύλισης/Μόνωση
  • Απόδοση/Επιδόσεις
  • Φρένα
  • Εξοπλισμός

Κατά

  • «Συντηρητική» εμφάνιση
  • Μειωμένο ύψος για πίσω επιβάτες
  • Περιορισμένος χώρος 5ου επιβάτη

audi12

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Κινητήρας: 1.395 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός βενζίνης, τούρμπο

Ισχύς: 150 ίπποι/5.000 σ.α.λ.

Ροπή: 25,5 χγρμ/1500-3500 σ.α.λ.

Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς

Κιβώτιο: Αυτόματο, διπλού συμπλέκτη, 7 σχέσεων

Τροχοί: 225/50/17

0-100: 8.5″

Τελική ταχύτητα: 210 χλμ/ώρα

Κατανάλωση: 9,4 λτ/100χλμ

Ρεζερβουάρ: 54 λτ

Ανάρτηση: Μακ Φέρσον εμπρός/πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω

Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι δίσκοι/ Πίσω Δίσκοι

Διαστάσεις: 4.726 x 1.842 x 1.427 χλστ

Μεταξόνιο: 2.820 χλστ

Χώρος αποσκευών: 480-965 λτ

Βάρος: 1.460 κιλά         audi14 Νίκος Τσάδαρης