Πρωτοεμφανίστηκε στην Ευρώπη το 1998, κέρδισε τον τίτλο «αυτοκίνητο της χρονιάς 1999» και είναι ο εκπρόσωπος της εταιρίας στην κατηγορία C, παίρνοντας ουσιαστικά την σκυτάλη από το θρυλικό Escort. Μια σκυτάλη που την πήρε και στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλι, με πολλές νίκες και παγκόσμιους τίτλους μέχρι και το 2010.
Σήμερα ζούμε με την 3η γενιά Focus με νέα μάσκα, αλλαγές σε φώτα και προφυλακτήρες και σύγχρονη διακόσμηση στο ευρύχωρο εσωτερικό του. Όμως το Focus δεν στηρίζεται μόνο στην ανανεωμένη του εμφάνιση και στη σύγχρονη τεχνολογία που ενσωμάτωσε σε αυτό η μαμά εταιρία.
Αυτό που κατάφερε είναι το, να κερδίσει την εμπιστοσύνη του καταναλωτικού κοινού στους τομείς της «τίμιας αγοράς» και της αξιοπιστίας. Με άλλα λόγια κατάφερε αυτό που λίγα μικρομεσαία μοντέλα της δυτικής αυτοκινητοβιομηχανίας έχουν καταφέρει. Το αγοράζεις και ξενοιάζεις, με εξαίρεση το καύσιμο, τα ελαστικά και την τακτική συντήρηση.
Πέρα από αυτό, διαθέτει ένα ευρύχωρο, καλοκατασκευασμένο σαλόνι με χώρους για τέσσερις (χρησιμοποιώντας το πίσω υποβραχιόνιο) ή και πέντε επιβάτες, που μαζί τους μπορούν να πάρουν και αποσκευές (εννοούμε κάτι πολύ περισσότερο από καλλυντικά, ξυριστικά και οδοντόκρεμες).
Σημαντικό εδώ για την ελληνική αγορά, η ύπαρξη ρεζέρβας και στις δυο εκδόσεις που οδηγήσαμε, ενώ σαν μοναδικό μείον σε ότι αφορά τους χώρους, είναι το ψηλό κατώφλι του χώρου αποσκευών που δυσκολεύει την μεταφορά ογκωδών αντικειμένων.
Οι αλλαγές που έχουν γίνει στην τελευταία γενιά προσφέρουν ποιοτική αναβάθμιση και καλύτερη εργονομία, ενώ η έγχρωμη οθόνη αφής 8’’ προσφέρει πρόσβαση σε όλες τις λειτουργίες του SYNC II (τη δεύτερη γενιά του συστήματος πολυμέσων της Ford). Επιπλέον, η επικοινωνία με φωνητικές εντολές είναι τώρα διαθέσιμη (όχι ακόμη στα ελληνικά) και το SYNC II είναι διαθέσιμο από την έκδοση Business, με τις βασικές εκδόσεις Trend να διαθέτουν το SYNC I. Όσον αφορά την αποθήκευση μικροαντικειμένων, ξεχωρίζουμε τη θήκη ανάμεσα στο μπροστινά καθίσματα με το συρόμενο κάλυμμα, το διπλό «πάτωμα» (με μεγάλο βάθος) και τις ποτηροθήκες με το προσαρμοζόμενο μέγεθος. Πάντως, σε επίπεδο εξοπλισμού, οι εκδόσεις Business, Titanium και Titanium X κρίνονται έως και πλούσιες για τα σημερινά δεδομένα.
Στην θέση του οδηγού του Focus, έχεις την αίσθηση ότι, «το φοράς» παρά τον οικογενειακό του εξοπλισμό. Η θέση οδήγησης συμμαχεί με τον οδηγό στην προσπάθεια της άνετης/ασφαλούς οδήγησης και της αξιοποίησης των επιδόσεών του. Εδώ να σημειώσουμε πως το βαρύ χαρτί του Focus βρίσκεται κάτω από το εμπρός καπό και δεν είναι άλλο από τον 100άρη EcoBoost των 125 ίππων, με κόκκινο στις 6.000 στροφές και ροπή (αγγίζει τα όρια του απίστευτου) από σχεδόν τις 1200 στροφές ανεβαίνοντας σαν ηλεκτροκινητήρας μέχρι τον κόφτη!
Είναι 3κύλινδρος αλλά δεν παράγει κραδασμούς, έχει turbo αλλά ταυτόχρονα και λογική έως μικρή κατανάλωση (μέση δοκιμής 7,0 λίτρα), είναι –θεωρητικά- πιεσμένος σε απόδοση αλλά δεν έχουν σημειωθεί προβλήματα αξιοπιστίας εδώ και τόσα χρόνια.
Παρά τις μακριές σχέσεις στο εξαιρετικό 6άρι κιβώτιο, εύκολα οι αλλαγές μπορούν να γίνουν πριν τις 3000 στροφές, κάτι που εξασφαλίζει οικονομία παρά την απουσία συστήματος start/stop. Επιπλέον με 0-100 σε 11’’ και τελική ταχύτητα 195 χιλιομέτρων, σημαδεύει τουλάχιστον στα ίσια μεγαλύτερους κινητήρες και κατά πολύ ακριβότερα σύνολα του ανταγωνισμού.
Την ίδια σχεδόν περίοδο οδηγήσαμε και το Focus 3ης γενιάς με τον νέο turbodiesel κυβισμού 1.499 κ.εκ. με120 ίππους και τα 27,5 χγρμ ροπής, που δίνουν στο βαρύ αμάξωμα (1300 + κιλά) σχεδόν παρόμοιες επιδόσεις με τον βενζινοκίνητο 1000άρη (0-100 σε 10,7’’ και τελική ταχύτητα τα 180 χλμ).
Ο κινητήρας αυτός είναι μεν ροπάτος, όχι όμως από τόσο χαμηλά όσο ο χιλιάρης και εδώ είναι πλέον που κάποιος θα πρέπει να σκεφτεί διπλά και τρίδιπλα για το που κινείται, πόσα χιλιόμετρα διανύει τον χρόνο, πόσα χρήματα κοστίζει η αγορά της μιας ή της άλλης έκδοσης και πόσο το αντίστοιχο κόστος κίνησης/συντήρησης.
Το σίγουρο είναι πάντως ότι, ο diesel κινητήρας καταναλώνει μικρές ποσότητες πετρελαίου (μέση δοκιμής 5,9 λίτρα), ανεβάζει γρήγορα από τις 1600 μέχρι τις 4000 στροφές και στη συνέχεια «πέφτει» κάπως μέχρι το κόκκινο στις 5000 στροφές. Όσον αφορά τον θόρυβο, υπερτερεί σαφώς από κινητήρες του ανταγωνισμού, εκτός της περίπτωσης που πατώντας τέρμα το γκάζι από χαμηλά παράγει ένα θόρυβο «σα να χτυπά πειράκια», μέχρι να ξεπεράσει τις 2000 στροφές.
Επί της ουσίας ο αλουμινένιος 1.5 TDCi με τον υπερσυμπιεστή μεταβλητής γεωμετρίας και την τελευταία γενιά άμεσου ψεκασμού υψηλής πίεσης πείθει για την απόδοση, συμπεριφορά του, αρκεί οι σκέψεις που προαναφέραμε να οδηγούν στην επιλογή πετρελαιοκινητήρα.
Οδηγικά, αυτό που χαρακτηρίζει κυρίως το νέο Focus είναι η ευχρηστία και η «οικειότητα» που αισθάνεται ο οδηγός από την πρώτη κιόλας στιγμή. Με την νέα χαρτογράφηση στο Electric Power Assist Steering, το τιμόνι απαιτεί ακόμα μικρότερες διορθώσεις χωρίς να θυσιάζει την αίσθηση, ενώ ο επιλογέας ταχυτήτων είναι σημείο αναφοράς και απόδειξη της «καταγωγής» του από το Escort (ο κορυφαίος επιλογέας της εποχής).
Τα χιλιόμετρα του ανοιχτού δρόμου διανύονται με εντυπωσιακή ησυχία και ποιότητα κύλισης, ενώ η ομοιογένεια, η σταθερότητα, η ευελιξία και η ροπή των κινητήρων, κάνουν ευχαρίστηση την κίνηση στους επαρχιακούς δρόμους, αλλά και το αστικό δίκτυο.
Η μικρή τάση υποστροφής στην πίεση ελέγχεται εύκολα από τον οδηγό, που έχει κάθε λόγο να είναι ευτυχής –εκτός των άλλων- και από την λειτουργία της ανάρτησης στους άσχημους ελληνικούς δρόμους, και από τα φρένα, αλλά και από τα πανίσχυρα φώτα.
Με λίγα λόγια, το νέο Focus είναι με ευκολία ανάμεσα στα κορυφαία μοντέλα της κατηγορίας του, με έμφαση στην ποιότητα, την χρηστικότητα, τους κινητήρες και το after sales της ελληνικής αντιπροσωπείας, όντας μια σύγχρονη επιλογή που στο τέλος της ημέρας δεν κοστίζει και ένα σκασμό χρήματα, καθώς το 1000 Ecoboost πωλείται περί τις 16000 και το 1,5 diesel κοντά στις 19.000 ευρώ.
Υπέρ
Σχεδίαση/χώροι/εργονομία
Ευχρηστία
Κινητήρας (βενζίνη ή πετρέλαιο)
Οδική συμπεριφορά
Επιδόσεις
Φρένα
Εξοπλισμός
Κατά
Μικρό άνοιγμα χώρου αποσκευών
Βάρος
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κατηγορία: Μικρομεσαίο Επιβατικό
Αριθμός θέσεων: 5
Ρεζερβουάρ καυσίμων: 55 λτ
Χώρος αποσκευών: 316 / 1215 λτ
Σύστημα διεύθυνσης: Υποβοήθηση στάνταρντ
Κύκλος στροφής:10,6 m
Κινητήρας βενζίνης 3κύλινδρος 12βάλβιδος
Ισχύς: 125 ίπποι/6.000 σαλ
Ροπή: 17,3 χγρμ/1.400 σαλ
Επιτάχυνση 0-100 χλμ: 11,0’’
Τελική ταχύτητα: 195 χλμ.
Βάρος: 1327 κιλά
Τροχοί: 215/50/17
Κατανάλωση: 7,0 λτ
Κινητήρας diesel, 4 κύλινδρος, 8βάλβιδος, 1.499 κ.εκ.
Ισχύς: 120 ίπποι/3.600 σαλ
Ροπή: 27,5 χγρμ/1.750 σαλ
Επιτάχυνση 0-100 χλμ: 10,7’’
Τελική ταχύτητα: 180 χλμ
Βάρος: 1343 κιλά
Τροχοί: 215/50/17
Κατανάλωση: 5,9 λτ
Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson/Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων
Μετάδοση: Εμπρός
Κιβώτιο: Μηχανικό 6 σχέσεων
Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι/Πίσω Δίσκοι
Διαστάσεις: 4.358 Χ 1.823 Χ 1.484 χλστ
Μεταξόνιο: 2.468 χλστ
Νίκος Τσάδαρης