Παρουσία του δημάρχου Αθηναίων, Γιώργου Καμίνη, του προέδρου της οργάνωσης «Διεθνής Διαφάνεια Ελλάς», Κωνσταντίνου Μπακούρη και του προέδρου της Ε.Ο. ΦΙΛ.Π.Α, Δ. Βερναρδάκη, πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της νέας μόνιμης έκθεσης του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου με τον τίτλο «Transparency» (Διαφάνεια).
Η έκθεση, δημιούργημα του ιδρυτή του μουσείου κ. Θεόδωρου Χαραγκιώνη, προσβλέπει στο να δώσει τη δυνατότητα στους επισκέπτες του Μουσείου να γνωρίσουν από κοντά την τεχνολογία του αυτοκινήτου, όπως αυτή αλλάζει μέσα από το διαφορετικό τρόπο μετάδοσης της κίνησης, αφού αυτό τελικά οδηγεί σε ασφαλέστερη οδήγηση και μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Τα εκθέματά της αφορούν σε πέντε «διαφανή» αυτοκίνητα και τέσσερα εκπαιδευτικά μοντέλα των δεκαετιών από το ’40 έως το ’70 που στόχο έχουν να μην αφήσουν ερωτηματικά στον διερευνητικό επισκέπτη σχετικά με την τεχνολογία που «κρύβεται» μέσα σε ένα αυτοκίνητο.
Τα μοντέλα είναι: Dodge ¾ Light Truck SWB (1940-45), Lancia Flavia Convertibile (1964), Bond Equipe Gt 4S (1967), Porsche 912 (1968), Lotus Europa Twin Cam Special (1974).
Ο σκοπός όμως αυτής της έκθεσης είναι διπλός, αφού παράλληλα φιλοδοξεί να καταδείξει, με έμμεσο τρόπο, την επιτακτική πλέον ανάγκη για «διαφάνεια» στους διάφορους τομείς της ελληνικής κοινωνίας, ένα πολύ σημαντικό μήνυμα ειδικά για τους νεότερους επισκέπτες.
Τα εγκαίνια της έκθεσης συμπίπτουν με τον εορτασμό των 50 χρόνων της FIVA (Διεθνούς Ομοσπονδίας Ιστορικού Αυτοκινήτου) και της ανακήρυξης του έτους 2016 ως «Έτους Παγκόσμιας Μηχανοκίνητης Κληρονομιάς».
Στο πλαίσιο αυτού του εορτασμού, αλλά και της διεθνούς αναγνώρισης του έργου του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκίνητου, η έκθεση γίνεται υπό την αιγίδα της UNESCΟ και της Εθνικής Ομοσπονδίας Φίλων Παλαιών Αυτοκινήτων (ΦΙΛ.Π.Α).
Lancia Flavia Convertible
Το μοντέλο Flavia, ήταν το τελευταίο μεσαίο οικογενειακό μοντέλο του φημισμένου Ιταλικού οίκου πριν από την εξαγορά του από τη Fiat. Ήταν εμπροσθοκίνητο με 4κύλινδρο επίπεδο κινητήρα 1,5 , 1,8 και τελικά 2,0 λίτρων. Μετά το πολύ επιτυχημένο coupe μοντέλο από την καροτσερία Pinninfarina, η Lancia στράφηκε στην καροτσερία Vignale για τη δημιουργία ενός ανοικτού μοντέλου με 2+2 θέσεις, το οποίο βγήκε σε 1,5 και 1,8 λίτρα τα τελευταία από τα οποία με ψεκασμό.
Για απλούστευση της κατασκευής πολλά από τα στοιχεία εξοπλισμού όπως τα εμπρός και πίσω φώτα και ο πίνακας οργάνων, καθώς επίσης τα μηχανικά μέρη προήρχοντο από την Berlina.
Το Μουσείο αγόρασε το αυτοκίνητο σε πολύ κακή κατάσταση από έμπορο που το διέθετε για ανταλλακτικά και το αποκατέστησε πλήρως.
Σημειώνεται ότι τα γαλάζια τμήματα του αυτοκινήτου είναι πρόσθετος εξοπλισμός για την υπερύψωση του αμαξώματος, ώστε να φαίνονται τα μηχανικά του μέρη. Οι ακτινωτοί τροχοί με στεφάνι ελαφρού κράματος Borrani είναι αξεσουάρ εποχής.
- Έτος κατασκευής: 1964
- Τύπος κινητήρα: Επίπεδος 4κύλινδρος /1,800 cc
- Ισχύς κινητήρα: 92 ίπποι στις 5.200 σ.α.λ.
- Τελική ταχύτητα: 173 χλμ/ώρα
- Μονάδες παραγωγής: 877 (834 με καρμπυρατέρ, 43 με ψεκασμό)
Dodge ¾ Light Truck S.W.B.
Τα Dodge της σειράς WC υπήρξαν μια γκάμα από στρατιωτικά φορτηγά ελαφρού αμαξώματος που κατασκευάζονταν από τη Dodge και τη Fargo κατά τη διάρκεια του 2ο Παγκόσμιου Πολέμου.
Η σειρά περιλάμβανε μεταξύ άλλων, φορτηγά τηλεφωνικών εγκαταστάσεων, ασθενοφόρα, κινητά συνεργεία και αναγνωριστικά οχήματα. Όλα τα οχήματα της σειράς είχαν κίνηση είτε στους 4, είτε στους 6 τροχούς.
Το Dodge ¾ SWB ήταν ένα τετρακίνητο (4×4) όχημα με «κοντό» μεταξόνιο και ανοιχτή καρότσα. Το μέγιστο επιτρεπτό φορτίο ήταν ¾ του τόνου, εξ ‘ου και η ονομασία του. Ο κινητήρας των 3772 κ. εκ. απέδιδε 92 ίππους.
Το όχημα μετά το τέλος του Β΄παγκόσμιου πολέμου μετατράπηκε σε εκπαιδευτικό για οδηγούς του στρατού, ρευστοποιήθηκε σαν μη αναγκαίο στρατιωτικό υλικό και αγοράστηκε από το Μουσείο στην Ελλάδα από γνωστό δημιουργό επίπλων που αναζητούσε εναλλακτικά υλικά για τη δουλειά του.
- Έτος κατασκευής: 1940-1945
- Τύπος κινητήρα: 6κύλινδρο σε σειρά / 3,772 κ.εκ.
- Ισχύς κινητήρα: 92 ίπποι
Νίκος Τσάδαρης