Οδηγώντας πρόσφατα ένα Peugeot 308 1.6 diesel, ξαφνιάστηκα ευχάριστα από την οδηγοκεντρική σχεδίασή του και την άριστη θέση οδήγησης, όπου σχεδόν κάθε σωματότυπος με γνώση και λίγες ρυθμίσεις, βρίσκει την θέση που θα τον βοηθήσει να οδηγήσει καλύτερα, διατηρώντας τον ταυτόχρονα στην καλύτερη δυνατή φυσική κατάσταση.
Η θέση οδήγησης είναι στοιχείο που αποτελεί σχεδόν το μισό της ασφαλούς, αλλά και της σπορ/αγωνιστικής οδήγησης, οπότε καλό είναι όλοι να δούμε μέσα από μια σειρά «υπολογισμών» πως είναι δυνατόν να την ανακαλύψουμε προς όφελός μας.
Σωστή θέση οδήγησης σημαίνει πλήρης έλεγχος, δυνατότητα κινήσεων χεριών και ποδιών, άνεση και γενικότερα δέσιμο του ανθρώπου με τη μηχανή.
– Μόλις καθίσουμε στη θέση του οδηγού, πρέπει να κάνουμε τις απαραίτητες ρυθμίσεις (ανάλογα με τις δυνατότητες που μας δίνει το αυτοκίνητο και το σωματότυπό μας) που θα φέρουν τα πεντάλ και το τιμόνι, αλλά και τον επιλογέα ταχυτήτων, στη σωστή απόσταση από τα άκρα μας,.
Ένας καλός τρόπος ελέγχου αυτού του μέτρου, είναι να μπορούμε άνετα να πατάμε ως το τέρμα του πεντάλ του συμπλέκτη χωρίς να ξεκολλά το σώμα μας από το κάθισμα και χωρίς να αναγκάζεται ο μηρός μας να πιέζει τον πάγκο του καθίσματος, να μη βρίσκουν οι μηροί μας στο τιμόνι και τα χέρια μας (πάντα και τα δύο!) όταν κρατούν το τιμόνι στη θέση «εννέα και τέταρτο» να σχηματίζουν στους αγκώνες γωνία σχεδόν 90 μοιρών.
Επιπλέον (ανάλογα και με την εργονομία του αυτοκινήτου) φροντίζουμε ώστε να έχουμε εύκολη πρόσβαση στα βασικά και δευτερεύοντα χειριστήρια, ενώ όσον αφορά την ορατότητα, η ρύθμιση γίνεται δίνοντας προτεραιότητα στην καλύτερη περιφερειακή όραση εκτός αυτοκινήτου και κατόπιν στο πόσο καλά βλέπουμε τα όργανα. Αυτό πλέον γίνεται σχετικά εύκολα καθώς στα περισσότερα μοντέλα τα καθίσματα ρυθμίζονται ως προς το μπρος-πίσω, το πάνω-κάτω και την κλίση της πλάτης.
– Σημαντικό ρόλο στην ασφάλεια παίζει η σωστή ρύθμιση των καθρεπτών οπισθοπορείας, που πρέπει να δίνουν στο μάτι του οδηγού λίγο από το αυτοκίνητό του και πολύ από το χώρο που θέλει να ελέγξει.
– Στη συνέχεια ρυθμίζουμε το προσκέφαλο, με τρόπο ώστε να σημαδεύει (και όχι κατ’ ανάγκη να ακουμπά), το πίσω μέρος του κεφαλιού μας, προτρέποντας και τους πίσω επιβάτες (αν υπάρχουν) να κάνουν το ίδιο.
– Αφού τελειώσουμε με όλα αυτά, έρχεται η σειρά της ζώνης ασφαλείας, που πρέπει να φοράμε ακόμα και σε μετακινήσεις λίγων εκατοντάδων μέτρων. Σε περίπτωση που υπάρχει δυνατότητα ρύθμισής της καθ’ ύψος, φροντίζουμε ώστε το κάθετο στέλεχός της να περνά από το μέσον της κλείδας μας (μεταξύ αυχένα και ώμου).
Όσον αφορά τους -ενδεχομένως- άλλους επιβάτες, ο κανόνας που ισχύει (για την ασφάλεια όλων μας) είναι: πρώτα κάθεται ο οδηγός στη θέση που τον βολεύει και μετά οι υπόλοιποι στο χώρο που απομένει. Κάθε παραχώρηση από μέρους του οδηγού μπορεί να αποβεί μοιραία. Επίσης ποτέ δεν πρέπει ο συνεπιβάτης να κάθεται με την πολυθρόνα του πολύ μπροστά. Αυτό εμποδίζει τον οδηγό να βλέπει δεξιά του και είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο στις διασταυρώσεις. Επιπλέον απαραίτητα οι πίσω επιβάτες πρέπει να φορούν τη ζώνη ασφαλείας, γιατί αν μείνουν λυτοί σε περίπτωση σύγκρουσης ακόμη και αν αυτοί σωθούν, θα συνθλίψουν με το βάρος τους όσους κάθονται εμπρός.
Αυτά από τον υπογράφοντα και το Κέντρο Ασφαλούς και Οικονομικής Οδήγησης DRIVEN, με την ευχή για ασφαλείς και ευχάριστες διαδρομές!
Δείτε τις φωτογραφίες…
Η υποδειγματική θέση οδήγησης του Peugeot 308
Λάθη
Τα πιο συχνά λάθη που κάνουμε είναι τα εξής:
Η σωστή θέση
Η αντικειμενικά σωστή θέση οδήγησης (το υποκειμενικό περιορίζεται στο σωματότυπο του οδηγού και τις δυνατότητες ρύθμισης που επιτρέπει το κάθε αυτοκίνητο), νοείται ως εξής:
Με τον παραπάνω τρόπο ο οδηγός έχει πάντα τον απόλυτο έλεγχο του αυτοκινήτου, ενώ ταυτόχρονα το σώμα του είναι πάντα καλά στηριγμένο στο κάθισμα (γιατί αλλιώς θα έπρεπε να γραπωθεί από το τιμόνι) και παραμένει σε καλύτερη φυσική κατάσταση στη διάρκεια της οδήγησης, λόγω του «μοχλικού συστήματος» (γωνία 90 μοιρών) που του επιτρέπει για κάθε κίνηση να καταβάλλει τη μικρότερη δυνατή δύναμη.
Τελικές ρυθμίσεις
Οι ρυθμίσεις για την θέση οδήγησης ολοκληρώνονται με τη ρύθμιση του προσκεφάλου:
Νίκος Τσάδαρης