H Porsche, παρουσίασε στην Έκθεση της Φρανκφούρτης, εντελώς νέα 911, μια παρουσίαση που έγινε πενήντα δύο χρόνια μετά τις 12 Σεπτεμβρίου 1963, όταν στην ίδια έκθεση είχε εμφανιστεί το αρχέτυπο με τον κωδικό 901.
Όμως ο αρχικός κωδικός (901) άλλαξε όταν η Peugeot, διαμαρτυρήθηκε έντονα στην Porsche με αντικείμενο το ότι η δεύτερη δεν μπορούσε να χρησιμοποιεί τρεις αριθμούς ως κωδικούς αυτοκινήτων με το μεσαίο νούμερο να είναι το 0, καθώς αυτοί αποτελούσαν δικό της brand name.
Έτσι η Porsche απλώς άλλαξε το 0 με το 1, και τον Μάρτιο του 1964, όπου το αυτοκίνητο άρχισε να διατίθεται στις αγορές, η Porsche 901, είχε μετονομαστεί σε Porsche 911.
Χρειάστηκαν 6 χρόνια να για εξελιχθεί το αυτοκίνητο, έως ότου εμφανιστεί στην Φρανκφούρτη του 1963. Οι Γερμανοί δούλευαν προσεκτικά και στην παραμικρή λεπτομέρεια, καθώς είχαν στο μυαλό τους ότι το αυτοκίνητο θα αντικαθιστούσε την επιτυχημένη 356. Οι οδηγίες του Ferry Porsche ήταν σαφείς: Θέλω μια αυθεντική Porsche, αλλά με μεγαλύτερους εσωτερικούς χώρους, ισχυρό κινητήρα αλλά και χαμηλό κόστος παραγωγής.
Ανεξάρτητα από τις πολλές σχεδιαστικές επιλογές, στις λεπτομέρειες του αυτοκινήτου η γνωστή σιλουέτα της 901 – 911 που σήμερα αποτελεί ένα μύθο, ήταν αδιαπραγμάτευτη. Το σχέδιο, ανήκε στον Ferdinand Alexander Porsche, και ήταν το 4ο μόλις αυτοκίνητο που είχε σχεδιάσει. Αλλά ήταν αρκετό για να περάσει στην ιστορία, καθώς έγινε σχεδόν αμέσως icon symbol.
Ακολούθησαν σχεδόν περισσότερα από 60 χρόνια συνεχούς εξέλιξης με καινοτομίες και πρωτοριακές τεχνολογικές λύσεις που δοκιμάστηκαν σε ατέλειωτα χιλιόμετρα δοκιμών παντός εδάφους και ακραίες αγωνιστικές συνθήκες.
Για παράδειγμα, η υπετροφοδότηση με βαλβίδα παράκαμψης χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1972 στην αγωνιστική 917/10, ενώ δύο χρόνια αργότερα, το 1974, αξιοποιήθηκε σε μοντέλο παραγωγής, στην πρώτη 911 Turbo.
Το 1974 η ψύξη του αέρα υπερπλήρωσης επίσης χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στην 917/10.
Το 1997 η τεχνολογία αυτή εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην 911 Turbo 3.3.
Άλλα ορόσημα στην εξέλιξη των κινητήρων τούρμπο είναι η υπερσυμπίεση με δύο διαδοχικούς υπερσυμπιεστές (για πρώτη φορά στο super car 911), η τεχνολογία bi-turbo με δύο παράλληλους υπερσυμπιεστές (για πρώτη φορά στην 911 Turbo type 993) και οι ρυθμιζόμενες βαλβίδες εισαγωγής (για πρώτη φορά στην 911 Turbo type 996). Ας δούμε όμως εν συντομία την σημερινή 911.
Νέοι υπετροφοδοτούμενοι κινητήρες
Η νέα γενιά κινητήρων bi-turbo αποδίδουν για την 911 Carrera 370 ίππους και για την 911 Carrera S, 420 ίππους.
Και στις δύο περιπτώσεις, η ισχύς είναι αυξημένη κατά 20 ίππους, ενώ αμφότεροι οι κινητήρες είναι 3λιτροι. Η μεγαλύτερη ισχύς της 911 Carrera S προκύπτει από τους υπερσυμπιεστές καυσαερίων με τροποποιημένους συμπιεστές, ένα ειδικό σύστημα εξαγωγής καυσαερίων και το ειδικά ρυθμισμένο σύστημα διαχείρισης του κινητήρα.
Οι νέοι κινητήρες της ξεχωρίζουν για τη σημαντικά αυξημένη τους ροπή (κατά 60 Nm σε κάθε περίπτωση), η μέγιστη τιμή της οποίας αγγίζει τα 450 Nm και τα 500 Nm αντίστοιχα και παρέχεται ήδη από τις 1.700 σ.α.λ. μέχρι και τις 5.000 σ.α.λ. και στους δύο κινητήρες, γεγονός που εξασφαλίζει άριστες οδηγικές επιδόσεις.
Ταυτόχρονα, καθώς οι μέγιστες στροφές ανά λεπτό φτάνουν τις 7.500, η νέα γενιά κινητήρων υπερέχει σε ό,τι αφορά την τελική ταχύτητα των συμβατικών κινητήρων τούρμπο, γεγονός που υπογραμμίζεται και από τον χαρακτηριστικό βαθύ, μπάσο ήχο τους.
Όπως είναι φυσικό, οι αποδόσεις είναι αναβαθμισμένες σε σχέση με την προηγούμενη 911. Για παράδειγμα, ανάλογα με την έκδοση μοντέλου, οι κινητήρες της νέας γενιάς είναι σχεδόν 12% πιο αποδοτικοί, και η κατανάλωση καυσίμου έχει μειωθεί έως και κατά 1 λίτρο ανά 100 χλμ. Η 911 Carrera με το κιβώτιο ταχυτήτων PDK καταναλώνει μόλις 7,4 λίτρα καυσίμου ανά 100 χλμ. (μείωση 0,8 λ./100 χλμ.), ενώ η 911 Carrera S με το PDK καταναλώνει 7,7 λ./100 χλμ. (1,0 λ. λιγότερο ανά 100 χλμ.).
Η νέα 911 έχει επίσης εντυπωσιακές επιδόσεις: η 911 Carrera Coupé με το 7άρι κιβώτιο ταχυτήτων Porsche-Doppelkupplung (PDK) και το πακέτο εξοπλισμού Sport Chrono επιταχύνει από τα 0 στα 100 χλμ./ώρα σε 4,2 δευτερόλεπτα, δηλαδή είναι κατά δύο δέκατα του δευτερολέπτου ταχύτερη από την προκάτοχό της. Η 911 Carrera S με το κιβώτιο PDK και το πακέτο εξοπλισμού Sport Chrono επιταχύνει στα 0-100 σε 3,9 δευτερόλεπτα (επίσης ταχύτερη κατά 0.2 δευτερόλεπτα). Αυτό σημαίνει ότι είναι η πρώτη 911 Carrera που σπάει το φράγμα των τεσσάρων δευτερολέπτων. Αλλά και σε ό,τι αφορά την τελική τους ταχύτητα, και τα δύο μοντέλα εμφανίζονται βελτιωμένα, αφού η 911 Carrera έχει τελική ταχύτητα 295 χλμ./ώρα (αυξημένη κατά 6 χλμ./ώρα), ενώ η 911 Carrera S πλέον αγγίζει ακόμα και τα 308 χλμ./ώρα (αύξηση 4 χλμ./ώρα).
Σε συνδυασμό με το προαιρετικό πακέτο εξοπλισμού Sport Chrono, η 911 Carrera διαθέτει πλέον για πρώτη φορά ένα διακόπτη επιλογής στο τιμόνι, ο οποίος προέρχεται από τον αντίστοιχο της 918 Spyder. Ο διακόπτης αυτός διαθέτει έναν περιστροφικό δακτύλιο με τέσσερις θέσεις για τα προγράμματα οδήγησης «Normal», «Sport», «Sport Plus» και «Individual».
Ανάλογα με τον εξοπλισμό, η ρύθμιση «Individual» επιτρέπει στον οδηγό να διαμορφώνει τις δικές του ρυθμίσεις όπως για παράδειγμα την ανάρτηση PASM, τις βάσεις ενεργής στήριξης του κινητήρα, το πρόγραμμα αλλαγών σχέσεων του κιβωτίου PDK και τον ήχο της σπορ εξάτμιση. Σε συνδυασμό με το κιβώτιο ταχυτήτων PDK, ο διακόπτης επιλογής έχει ένα πρόσθετο κουμπί, το «Sport Response» που επιτρέπει την μεγαλύτερη δυνατή απόδοση του κινητήρα σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, όπως για παράδειγμα σε μια γρήγορη προσπέραση άλλη αυτοκινήτου.
Ανασχεδιασμένη ανάρτηση
Για πρώτη φορά, η νέα ανάρτηση PASM (Porsche Active Suspension Management), με την οποία το ύψος του αυτοκινήτου χαμηλώνει κατά δέκα χιλιοστά, περιλαμβάνεται στο βασικό εξοπλισμό όλων των μοντέλων Carrera. Βελτιώνεται έτσι ακόμη περισσότερο η ευστάθεια και μειώνονται οι κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές. Ταυτόχρονα, τα αμορτισέρ νέας γενιάς με τη μεγαλύτερη διαδρομή που διαθέτουν ενισχύουν την άνεση, χάρη στην ακόμα πιο ακριβή τους απόκριση, ενώ επίσης βελτιώνουν την αμεσότητα απόκρισης του αμαξώματος στη διάρκεια γρήγορης οδήγησης. Οι νέες ζάντες του βασικού εξοπλισμού με πέντε λεπτές ακτίνες συνδυάζονται με ελαστικά μειωμένης αντίστασης κύλισης και ενισχυμένων επιδόσεων. Επιπλέον, σε όλες τις εκδόσεις οι πίσω τροχοί είναι φαρδύτεροι κατά 0,5 έως 11,5 ίντσες, ενώ η 911 Carrera S φοράει πλέον ελαστικά 305 αντί 295 χιλιοστών.
Η ενεργητική τετραδιεύθυνση που προσφέρεται προαιρετικά για την 911 Carrera S είναι τεχνολογία που υιοθετείται από την 911 Turbo και την 911 GT3. Ενισχύει ακόμα περισσότερο την ευελιξία και αμεσότητα της 911 στην είσοδο των στροφών. Προσφέρει επίσης μεγάλη ευστάθεια οδήγησης κατά την ξαφνική αλλαγή λωρίδων κυκλοφορίας με υψηλές ταχύτητες, ενώ ταυτόχρονα εξασφαλίζει μεγαλύτερη ευελιξία στην κίνηση μέσα στην πόλη, χάρη στον κύκλο στροφής που είναι μειωμένος κατά 0,4 μ.
Η αίσθηση της βελτιωμένης οδικής συμπεριφοράς μεταφέρεται στον οδηγό μέσω του τιμονιού νέας γενιάς, βασισμένο στο αντίστοιχο της 918 Spyder. Το τιμόνι του βασικού εξοπλισμού έχει διάμετρο 375 χλστ., ενώ η διάμετρος του προαιρετικού σπορ τιμονιού GT είναι 360 χλστ. Για την καθημερινή πρακτικότητα, η Porsche προσφέρει ένα υδραυλικό σύστημα ανύψωσης με ενσωματωμένους ανυψωτικούς κυλίνδρους στα μπροστινά γόνατα της ανάρτησης. Με το πάτημα ενός κουμπιού, η απόσταση από το έδαφος στο μπροστινό τμήμα του αυτοκινήτου αυξάνεται κατά 40 χλστ. μέσα σε χρονικό διάστημα 5 δευτερολέπτων, με αποτέλεσμα το υποδάπεδο του αυτοκινήτου να μην χτυπάει στο έδαφος, για παράδειγμα στην έξοδο ενός γκαράζ με μεγάλη κλίση.
Διαχείριση επικοινωνιών
Ο βασικός εξοπλισμός των νέων 911 Carrera περιλαμβάνει το νέο Σύστημα Διαχείρισης Επικοινωνιών (PCM) με μονάδα online πλοήγησης και φωνητικό έλεγχο.
Ο χειρισμός του συστήματος PCM μπορεί να γίνεται με κινήσεις αφής στην οθόνη των 7 ιντσών, όπως δηλαδή χειρίζεται κανείς ένα smartphone. Υπάρχει δυνατότητα, για παράδειγμα, ο χρήστης να δίνει χειρόγραφες εντολές. Επίσης το σύστημα συνδέεται με κινητά τηλέφωνα και smartphones μέσω WiFi.
Η βάση για smartphone έχει ενσωματωθεί για πρώτη φορά στο κεντρικό υποβραχιόνιο προσφέρει επίσης λειτουργία φόρτισης για εξοικονόμηση μπαταρίας, καθώς και βελτιστοποιημένη λήψη για το κινητό τηλέφωνο. Ένα ακόμα νέο χαρακτηριστικό είναι η προαιρετική δυνατότητα σύνδεσης iPhone στο σύστημα PCM για χρήση του λειτουργικού περιβάλλοντος Apple CarPlay.
Για βελτιωμένη πλοήγηση, το σύστημα παρέχει πληροφορίες για την κυκλοφορία (όπου υπάρχει αντίστοιχη υποδομή) σε πραγματικό χρόνο. Παρουσιάζεται στον οδηγό μια σύντομη επισκόπηση της κατάστασης, με την οποία εξασφαλίζεται η προσαρμογή της διαδρομής στις συγκεκριμένες πληροφορίες. Για πρώτη φορά επίσης, περιλαμβάνονται οι εφαρμογές Google Earth και Google Street View, για καλύτερο προσανατολισμό.
Άλλα επιμέρους χαρακτηριστικά του συστήματος PCM είναι η λειτουργία Porsche Car Connect και η εφαρμογή Porsche Connect, οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για το χειρισμό λειτουργιών του αυτοκινήτου από απόσταση, τη μεταφορά προορισμών στη μονάδα πλοήγησης και τη χρήση τρίτων υπηρεσιών μετάδοσης ροής μουσικής (music streaming) μέσω του συστήματος PCM.
Συστήματα υποβοήθησης
Η 911 Carrera μπορεί να προσαρμοστεί ακόμα περισσότερο στις προσωπικές προτιμήσεις του οδηγού, με νέα και βελτιωμένα συστήματα υποβοήθησης, όπως το προαιρετικό σύστημα αυτόματου ελέγχου ταχύτητας που μπορεί να επεμβαίνει ελαφρώς στα φρένα όταν υπάρξει υπέρβαση της προκαθορισμένης ταχύτητας.
Το (προαιρετικό) προσαρμοζόμενο σύστημα διατήρησης ταχύτητας (ACC) διαθέτει πλέον μια λειτουργία ελεύθερης κύλισης σε συνδυασμό με το κιβώτιο ταχυτήτων PDK. Κατά την οδήγηση σε πυκνή κυκλοφορία, οι συμπλέκτες απεμπλέκονται, με αποτέλεσμα να εξοικονομείται καύσιμο καθώς το αυτοκίνητο κυλά ελεύθερα. Το προαιρετικό σύστημα υποβοήθησης αλλαγής λωρίδας κυκλοφορίας παρακολουθεί με ραντάρ την κυκλοφορία πίσω από το αυτοκίνητο και χρησιμοποιεί λυχνίες LED στα αριστερά και τα δεξιά του τριγώνου των εξωτερικών καθρεφτών για να προειδοποιεί τον οδηγό σε περίπτωση που πλησιάζουν άλλα οχήματα στο τυφλό σημείο. Επιπλέον, η Porsche αυξάνει την ενεργητική ασφάλεια της Carrera, με το σύστημα φρεναρίσματος μετά από σύγκρουση που περιλαμβάνεται στο βασικό εξοπλισμό.
Τέλος το βάρος διατηρείται σε πολύ καλά επίπεδα για την εποχή μας, καθώς είναι περί τα 1450 κιλά, με μόνη την έκδοση cabriolet να ξεπερνά μόλις τα 1500.
Για όσους ενδιαφερόμενους, η νέα 911 θα βρίσκεται στη χώρα μας από τις 12/12/2015.
Νίκος Τσάδαρης