Το FIAT 500X αρέσει δεν αρέσει, δεν περνά σε καμιά περίπτωση απαρατήρητο. Ανήκει στην οικογένεια 500 που είναι ήδη… πολύτεκνη και εντάσσεται στην κατηγορία των crossovers, που γνωρίζει μεγάλη επιτυχία παρά τη συρρίκνωση της ελληνικής αγοράς.

Μεγάλο, επιβλητικό και ταυτόχρονα κομψό και «αθλητικό», παραπέμπει με την πρώτη ματιά στην περιπέτεια.

Με απόσταση 17,9 εκ. από το έδαφος δίνει την αίσθηση ενός καλά στημένου επιβατικού, παρά το ότι μπορεί άφοβα να πατά και σε χωμάτινες επιφάνειες.

Σε σχέση με το 500L, που γνωρίσαμε σε προηγούμενη δοκιμή, είναι πιο μακρύ, πιο φαρδύ, αλλά και πιο χαμηλό συνολικά, παρότι έχει μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος. Σημαντική διαφορά σε σχέση με το 500L εντοπίζεται και στην πίσω ανάρτηση όπου αντί του ημιάκαμπτου άξονα υπάρχουν γόνατα Μακφέρσον.

Με επιθετικές, αλλά και αρμονικές αναλογίες είναι υποκειμενικά όμορφο τόσο στην έκδοση πόλης, όσο και στην Cross (αυτή της δοκιμής μας), με διαφορετικούς προφυλακτήρες και περισσότερα πλαστικά προστατευτικά.

Στο εσωτερικό, η εικόνα φαίνεται οικεία, με το μοντέρνο ταμπλό, την επένδυση με συνδυασμό μαλακών και σκληρών πλαστικών, τις πολλές θήκες και την πολύ άνω του μέσου όρου ποιότητα. Καινούργια σε όψη είναι το τιμόνι και ο πίνακας οργάνων, του οποίου το πολυόργανο έχει τόση… πληροφορία, που θέλει διάβασμα και εξάσκηση για να την αξιοποιήσεις.

cret6

Το κεντρικό τούνελ είναι πιο ψηλό, χωρίς όμως να «τρώει» ζωτικό χώρο, καθώς πίσω εύκολα θα βολευτούν δυο μεγαλόσωμοι επιβάτες, με χώρο για πόδια και κεφάλι ή και τρεις με κάποιους συμβιβασμούς. Ο διάκοσμος είναι ιδιαίτερα ευχάριστος, η εργονομία πολύ καλή και η θέση οδήγησης σωστή για τον μέσο όρο σωματότυπων, με λιγότερη όμως πλευρική στήριξη από αυτή που επιβάλλει ο σπορ χαρακτήρας του αυτοκινήτου.

cret2

Ο χώρος αποσκευών είναι 350λτ, με εύκολη πρόσβαση και εκμεταλλεύσιμο σχήμα, ενώ μεγαλώνει σημαντικά (1.000 λτ) με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων.

cret3

Στο στάνταρ εξοπλισμό του 500Χ περιλαμβάνονται 6 αερόσακοι, εμπρός φώτα ημέρας, προβολείς ομίχλης (με φωτισμό στροφής) και ESC (Electronic Stability Control). Επιπλέον, ανάλογα την έκδοση διατίθενται τα συστήματα Lane Assist (σύστημα προειδοποίησης αλλαγής λωρίδας) και Blind Spot Assist (σύστημα υποβοήθησης αλλαγής λωρίδας σε περίπτωση μη ορατότητας λόγω τυφλού σημείου), ενώ υπάρχει η δυνατότητα τοποθέτησης κάμερας οπισθοπορείας στον προαιρετικό εξοπλισμό και το σύστημα «Brake Control» για υποβοήθηση του συστήματος πέδησης. Όλα τα παραπάνω υπήρχαν στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας, καθώς επίσης και το σύστημα Uconnect με οθόνη αφής 6,5″ και λειτουργία Bluetooth με φωνητικές εντολές, aux-in, USB θύρα. Χρησιμοποιώντας έγχρωμη οθόνη αφής, το σύστημα επιτρέπει την πρόσβαση σε όλες τις κύριες λειτουργίες: από το ραδιόφωνο σε όλες τις πηγές πολυμέσων (media player, iPod, iPhone, smartphone) οι οποίες μπορούν να συνδεθούν μέσω της θύρας USB ή της θήκης aux-in ή με το Bluetooth audio streaming. Όλα τα παραπάνω μπορούν να ελεγχθούν μέσω των χειριστηρίων στο τιμόνι, ώστε να μην αποσπάται η προσοχή του οδηγού από το δρόμο και το περιβάλλον.

Το 500Χ της δοκιμής μας, φορούσε τον πετρελαιοκινητήρα 1,6 MTJ που αποδίδει 120 ίππους στις 3.750 σ.α.λ.. To high light όμως του συγκεκριμένου κινητήρα είναι τα 32,6χγρμ ροπής που βγαίνουν από τις 1.750 σ.α.λ., δύναμη ικανή για να κινήσει σβέλτα το αμάξωμα των 1.410 κιλών. Παρά το σχετικά μικρό εύρος απόδοσης η πυκνή διάταξη του κιβωτίου στις 4 (από τις 6) πρώτες σχέσεις, εκμεταλλεύεται στο έπακρο την απόδοση του κινητήρα , ο οποίος δεν αντιμετωπίζει τα προβλήματα του σκορτσαρίσματος σε επιταχύνσεις από πολύ χαμηλή ταχύτητα και δίνει γρήγορες ρεπρίζ, ειδικά με 3η και 4η ταχύτητα. Πολύ κοντά σε κλιμάκωση είναι και η 5η, ενώ ουσιαστικά μόνο η 6η δίνει ταξιδιάρικη ανάσα.

cret1

Βελτιωμένη (σε σχέση με το 500L) είναι η κραδασμική συμπεριφορά του κινητήρα, και στα μείον το ότι παράγει αρκετό θόρυβο.

Όσον αφορά την κατανάλωση, τα 4,1λτ/100χλμ. που ισχυρίζεται το εργοστάσιο στην πράξη διαπιστώσαμε (με συντηρητικό ρυθμό) πως πολύ δύσκολα θα πέσει κάτω από τα 7,1λτ σε μέση τιμή.

Αταίριαστα -με το χαρακτήρα που θέλει να προβάλλει το 500Χ- είναι τα καθαρά ασφάλτινης σχεδίασης 18άρια ελαστικά, με προφίλ μόλις 45%, που ευθύνεται και για την περιορισμένη άνεση ειδικά σε χωμάτινες επιφάνειες.

Βέβαια, ο χαρακτήρας του 500Χ καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από τον περιστροφικό διακόπτη Mood Selection που βρίσκεται στη βάση της κεντρικής κονσόλας. Με αυτόν ο οδηγός μπορεί -ανάλογα με τις ανάγκες του- να διαλέξει μεταξύ των επιλογών «Auto» και «Sport», που αλλάζουν τη ρύθμιση στο γκάζι, τον έλεγχο της ευστάθειας και της υποβοήθησης του τιμονιού. Επιπλέον, υπάρχει και τρίτη ρύθμιση η οποία ανάλογα με την έκδοση ονομάζεται «All Weather» ή «Traction». Σκοπός της είναι σε κάθε περίπτωση να αυξηθεί το περιθώριο πρόσφυσης με τη βοήθεια των ηλεκτρονικών συστημάτων. Για τα τετρακίνητα, «Traction» σημαίνει πιο γρήγορη μετάδοση της ροπής στους πίσω τροχούς, ενώ στα προσθιοκίνητα, το σύστημα ονομάζεται «Traction Plus» και επεμβαίνει στα φρένα, για να βελτιώσει κάπως τη δυνατότητα κίνησης όταν η πρόσφυση είναι χαμηλή. Εδώ να σημειώσουμε ότι, οι γωνίες προσέγγισης-ράμπας-αναχώρησης είναι 21,3-22,3-30,1 μοίρες αντίστοιχα και διευκολύνουν το 500Χ στις εκτός ασφάλτου περιηγήσεις.

cret7

Από τη θέση του οδηγού γίνεται αντιληπτή η περιορισμένη ορατότητα εμπρός και διαγώνια, καθώς και η περιορισμένη πλευρική στήριξη των καθισμάτων. Στο δρόμο πάντως, εντυπωσιάζει είναι η αίσθηση στιβαρότητας και δυνατοτήτων κάτι στο οποίο βοηθά και η σφιχτή ανάρτηση. Τόσο σφιχτή που μερικές φορές κουράζει, αν και πιστεύουμε πως με ψηλότερου προφίλ ελαστικά, η άνεση βελτιώνεται σημαντικά. Επιπλέον στις κυματοειδείς ανωμαλίες το 500Χ παρουσιάζει τάσεις αναπήδησης (χωρίς όμως να χτυπάει), που ίσως οφείλονται στην όχι τόσο σφιχτή ρύθμιση επαναφοράς των αμορτισέρ.

Σε κάθε περίπτωση η πρόσφυση του 500Χ είναι τουλάχιστον καλή, οι κλίσεις περιορισμένες και η υποστροφή που εμφανίζεται υπό πίεση ελέγχεται πολύ εύκολα με το ακριβέστατο (ίσως κάπως ελαφρύ) και γρήγορο τιμόνι.

Στην υπέρβαση των ορίων το σύστημα ελέγχου ευστάθειας λειτουργεί άψογα χωρίς να «πνίγει» τον κινητήρα και βοηθώντας το τιμόνι, ώστε να στρίψει προς τα εκεί που πρέπει για να διορθωθεί η πορεία.

Στους ανοιχτούς δρόμο, εντυπωσιάζει η σταθερότητα και η ποιότητα κύλισης, ενώ ο αεροδυναμικός θόρυβος γίνεται αντιληπτός μετά τα 140 χλμ/ώρα. Όσο για τα φρένα. Απλά και μόνο μια λέξη: κορυφαία!

cret4

Αντίστοιχα μέσα στην πόλη το μήκος των 4,25 μ. βοηθά την ευελιξία, παρά το ότι ο κύκλος στροφής των 11,1 μ δεν είναι μικρός.

Πάντως αυτό που αισθάνονται οδηγός και επιβάτες στο έπακρο, εντός και εκτός πόλης, είναι το πόσο ευχάριστη και διασκεδαστική είναι η μετακίνηση με το πλέον ολοκληρωμένο «πεντακοσαράκι», που ήρθε πρόσφατα να συμπληρώσει την γκάμα, όντας ένα στην ουσία πολυχρηστικό όχημα υψηλού επιπέδου, με τιμή σαφώς κάτω από τις 25.000 ευρώ (από 21.500 με απόσυρση η έκδοση Pop Star).

Με λίγα λόγια, αν ο στόχος σας είναι ένα crossover, τότε αναγκαστικά θα πρέπει να περάσετε και από τις εκθέσεις της FIAT.

cret10

Υπέρ

– Σχεδίαση

– Κινητήρας

– Κράτημα

– Στιβαρή αίσθηση

– Χώροι

– Εξοπλισμός

– Κατανάλωση

Κατά

– Διαστάσεις ελαστικών

– Σφιχτή ανάρτηση

– Περιορισμένη ορατότητα οδηγού

cret9

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Κινητήρας: 1.598 κ.εκ., i4, 16v, 2ΕΕΚ, με άμεσο ψεκασμό, common rail και τούρμπο

Ισχύς: 120 ίπποι/3.750 σ.α.λ.

Ροπή: 32,6 χγρμ/ 1.750 σ.α.λ.

Κιβώτιο: χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων

Βάρος: 1410 κιλά

0-100: 11,1΄΄

Τελική ταχύτητα: 186χλμ/ώρα

Κατανάλωση: 7,1λτ/100χλμ

Ρεζερβουάρ: 48λτ

Μήκος Χ Πλάτος Χ Ύψος: 4.273/1.796/1.608 χιλ. cret11 cret5

cret8

Νίκος Τσάδαρης