Όταν βγει στους δρόμους, το ολοκαίνουργιο Ford Focus ST θα έχει να τα βάλει με τον «ανελέητο» ανταγωνισμό των Mazda 3 MPS, Renault Megane RS και Seat Leon Cupra R το περιμένουν πώς και πώς! Τα επίσημα στοιχεία που έχουν ανακοινωθεί είναι περιορισμένα, όμως εμείς επιχειρούμε μια πρώτη προσέγγιση με τον ανταγωνισμό.

Ford Focus ST

Σίγουρα η μυώδες εμφάνιση του μοντέλου είναι εντυπωσιακή, όσο και χαρακτηριστική, αφού περιλαμβάνει την απαραίτητη αγριάδα που απαιτεί η κατηγορία (βλέπε: μάσκα, θηριώδη ζάντες, πίσω αεροτομή κ.λ.π.), όμως η μεγάλη αλλαγή σε σχέση με το αυτοκίνητο που θα αντικαταστήσει θα κρύβεται κάτω από το καπό. Εκεί δεν θα υπάρχει πλέον ο κινητήρας των 2,5 λίτρων με τους 225 ίππους (λόγω του ότι δεν τηρεί τις προδιαγραφές ρύπων Euro 5), αλλά ο νέος δίλιτρος τετρακύλινδρος κινητήρας τεχνολογίας EcoBoost. Το μοτέρ αυτό το συναντάμε και σε άλλα οχήματα της εταιρείας όπως χαρακτηριστικά στο ανανεωμένο Mondeo με 203 και 240 ίππους, όμως στο Focus ST θα είναι η δυνατότερη εκδοχή του με 250 ίππους. Με τον τρόπο αυτό το Focus ST θα είναι πιο δυνατό (κατά 25 ίππους σε σχέση με το τωρινό ST), πιο οικονομικό (μικρότερη κατανάλωση και ρύποι CO2), ενώ όπως όλα δείχνουν θα είναι και πιο γρήγορο.

Περισσότερα τεχνικά στοιχεία δεν έχει ανακοινώσει η εταιρεία όμως ανεπιβεβαίωτες προς το παρόν πηγές αναφέρουν ότι εκτός από 6-τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο θα υπάρχει και έκδοση με το επίσης νέο εξατάχυτο αυτόματο κιβώτιο PowerShift διπλού συμπλέκτη της Ford, και εμπρός μπλοκέ διαφορικό, ενώ η ροπή του κινητήρα θα είναι της τάξης των 350 Nm, με μια πρώτη εκτίμηση για τα 0-100 χ.α.ω. να είναι χρόνος κάτω από τα 6 δλ.! Εκρηκτικό κοκτέιλ λοιπόν, που θα μπορεί να κοιτάξει κατάματα το σκληρό ανταγωνισμό, και όχι μόνο! Αν κρίνουμε από το απερχόμενο μοντέλο, η τιμή του θα κινείται μεταξύ 30.000-40.000 ευρώ, ανάλογα με την έκδοση.

Mazda 3 MPS

Η «Ιαπωνική» επιλογή της παρέας χρησιμοποιεί τον κωδικό 3 MPS και μας έρχεται από τη Mazda. Βασισμένο πάνω στα νορμάλ Mazda3, το MPS αναλαμβάνει να εξάπτει τη μέγιστη δυνατή οδηγική απόλαυση που μπορεί να προσφέρει ένα Mazda3. Εκ πρώτης όψεως, ο καθένας θα καταλάβει ότι πρόκειται για την κορυφαία έκδοση του μικρομεσαίου Mazda, κάτι που οφείλεται αρχικά στο μεγάλο εμπρός αεραγωγό, στον ανασχεδιασμένο με σπορτίφ στοιχεία και μεγάλη εισαγωγή αέρα προφυλακτήρα, στις 18 ιντσών ζάντες αλουμινίου στα τονισμένα μαρσπιέ και, τέλος, στις διπλές απολήξεις των εξατμίσεων και στην ευμεγέθη αεροτομή στο πίσω μέρος. Στην έκδοση MPS ο διάκοσμος έχει σπορτίφ καταβολές, περιλαμβάνοντας πινελιές χρωμίου, πιο σπορ αισθητικής πίνακα οργάνων, ενώ ανάμεσα στο ταχύμετρο και στο στροφόμετρο βρίσκεται μία νέα ένδειξη για την πίεση του υπερσυμπιεστή (turbo boost gauge) με φωτισμό LED. Ανασχεδιασμένα είναι και τα δερμάτινα-υφασμάτινα καθίσματα, που προσφέρουν σχετικά καλή στήριξη. Οι χώροι είναι καλοί για 4 επιβάτες και τις αποσκευές τους, με το σχετικό χώρο για εκείνες να ανέρχεται στα 340 λίτρα.

Στο δρόμο, η ρύθμιση της ανάρτησης είναι σκληρή, παρουσιάζοντας έτσι νευρικότητα σε διαδοχικές ανωμαλίες και χτυπήματα σε εγκάρσιες, ωστόσο φροντίζει για την πολύ καλή σταθερότητά του και τις μικρές κλίσεις του αμαξώματος σε δρόμο με στροφές. Η αυξημένη ισχύς και ροπή του κινητήρα περνούν στους εμπρός τροχούς μέσω ενός πολύ καλού σε αίσθηση και κοντής κλιμάκωσης κιβωτίου, που συνδυάζεται με διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης LSD. Το Mazda3 MPS με όλα αυτά καθίσταται ιδιαίτερα γρήγορο σε κάθε είδους δρόμο, ενώ, σε αντίθεση με το παρελθόν, το πίσω μέρος ακολουθεί πιστά την πορεία του μπροστινού, ακόμα και σε υπερβολές του οδηγού. O υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας των 2,3 λίτρων αποδίδει 260 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. και 380 Nm ροπής στις 3.000 σ.α.λ. και είναι ο ίδιος που συναντούμε στο προγενέστερο μοντέλο, o oποίος ωστόσο έχει δεχθεί βελτιώσεις στο σύστημα ψύξης και στο 6τάχυτο κιβώτιο (πιο αραιή κλιμάκωση), περιορίζοντας την κατανάλωση και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Τα 0-100 χ.α.ω. έρχονται σε 6,4 δλ. ενώ η τελική ταχύτητα σταματά στα 250 χ.α.ω. H τιμή του μοντέλου ξεκινά από τα 34.750 ευρώ.

Renault Megane RS

Πρόκειται για το πιο στημένο και σπορτίφ μοντέλο της γκάμας των Megane. Το ταχύτερο RS που προετοιμάστηκε από το τμήμα της Renault Sport, θα διατίθεται σε δύο εκδόσεις (Sport & Cup, όπως και στο Twingo RS), ενώ πέρα από το εκπληκτικό στήσιμο, το μυστικό της επιτυχίας κρύβεται κάτω από το καπό. Εκεί το εκρηκτικό κοκτέιλ περιλαμβάνει δίλιτρο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα, που αποδίδει 250 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. και 340 Nm ροπής στις 3.000 σ.α.λ. (με το 80% να είναι διαθέσιμο από τις 1.900 σ.α.λ.). Με τα μεγέθη αυτά το νέο Megane RS γίνεται το δυνατότερο RS, ακόμη και σε σχέση με τον έκδοση R26.R της προηγούμενης σειράς των 230 ίππων, με τα 0-100 χ.α.ω. να έρχονται σε μόλις 6,1 δλ. και την τελική ταχύτητα να σταματά στα 250 χ.α.ω. Η έκδοση με το μπλοκέ διαφορικό είναι η Cup, ενώ το νέο RS διαθέτει σύστημα ευστάθειας (ESC) που απενεργοποιείται πλήρως και πατά σε ζάντες 18 ιντσών.

Οι διαστάσεις του είναι τα 4.299×1.848×1.435 για ΜxΠxΥ, με το μεταξόνιο στα 2.639 χιλ. και το βάρος στα 1.462 κιλά. Τέλος, η έκδοση Sport πατά σε ελαστικά διαστάσεων 225/40 R18, ενώ η έκδοση Cup σε 235/40 R18. Διαθέτει φώτα ημέρας τεχνολογίας LED στο κάτω μέρος του εμπρός προφυλακτήρα, ο οποίος σχεδιαστικά είναι εμπνευσμένος από το νέο μονοθέσιο της εταιρείας (R28). Επίσης χρησιμοποιεί ζάντες 18 ιντσών, καθώς και εξάτμιση που βρίσκεται στο κέντρο του πίσω προφυλακτήρα και του diffuser. Στο εσωτερικό δεσπόζουν τα μπάκετ καθίσματα, το αναλογικό στροφόμετρο με το κίτρινο χρώμα, και τα πετάλια αλουμινίου, ενώ στιλιστικά είναι εμπνευσμένο τόσο από την έκδοση Trophy racer concept που είδαμε στην έκθεση του Παρισιού το 2008 (εξ’ ου και το έντονο κίτρινο χρώμα του οχήματος της παρουσίασης), όσο και από το μονοθέσιο R28 της Renault F1 που χρησιμοποιήθηκε στη σεζόν του 2009. Η τιμή του RS ξεκινά από τα 33.250 ευρώ, και 36.250 ευρώ για την έκδοση Cup.

Seat Leon Cupra R

Το σημαντικότερο χαρακτηριστικό στην εμφάνιση του Leon Cupra R, που το διαφοροποιεί σε σχέση με το “απλό” Cupra, δεν είναι άλλο από τις εντυπωσιακές νέας σχεδίασης ζάντες ελαφρού κράματος 19 ιντσών, που συνοδεύουν τα διαστάσεων 235/35 ελαστικά του (το Cupra “φοράει” 225/40R18). Γενικότερα πάντως, πλην των καθισμάτων, το περιβάλλον στην καμπίνα του Cupra R είναι σπορ, χωρίς να είναι ιδιαίτερα “πολεμικό”. Οι χώροι για επιβάτες στο Cupra R είναι ίδιοι με αυτούς στις υπόλοιπες εκδόσεις του Leon, προσφέροντας καλές δυνατότητες ακόμα και για 5 ενήλικες κανονικού αναστήματος. To Cupra R μπορεί να κινηθεί αρκετά πολιτισμένα και ήσυχα στην καθημερινότητα, ενώ όταν του ζητηθεί, μέσω του γκαζιού πάντα, θα μετατραπεί σε πραγματικό… δαίμονα, κινούμενο εξαιρετικά γρήγορα!

Στο δρόμο, ακόμη και με αρκετή πίεση, το αμάξωμα του Cupra R παρουσιάζει σχεδόν μηδαμινές κλίσεις, ενώ όποια τάση και αν έχει ο πίσω άξονας να “ξεκολλήσει” από το δρόμο, είναι σχεδόν πάντα άμεσα ρυθμίσιμη. Στην πράξη, το διαφορικό XDS έδειξε ότι δε δυσκολεύεται να περάσει τη δύναμη του αυτοκινήτου στο δρόμο, επιτρέποντας στο Cupra R εξαιρετικά υψηλά επίπεδα πρόσφυσης. Προκειμένου να φτάσουν στα 265 άλογα, αύξησαν την πίεση του turbo κατά 0,4 bar (μέγιστη πίεση πλέον 2,2 bar), τοποθέτησαν νέο intercooler, τροποποίησαν το σύστημα εξαγωγής, επενέβησαν στο λογισμικό του κινητήρα, ενίσχυσαν το κιβώτιο και υιοθέτησαν νέα υψηλής πίεσης τρόμπα καυσίμου. Στην πράξη, το δίλιτρο των 265 ίππων στις 6.000 σ.α.λ. και 350 Nm ροπής από τις 2.500 σ.α.λ. έδειξε πολύ γραμμικό και ιδιαίτερα αποδοτικό σχεδόν στο μεγαλύτερο φάσμα των στροφών λειτουργίας του. Σε συνδυασμό με 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων (δε θα προσφέρεται με DSG), το Leon Cupra R επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε μόλις 6,2 δευτερόλεπτα με την τελική ταχύτητα να σταματά στα 250 χ.α.ω. Αρκετά καλές εντυπώσεις αφήνει και ο σπορ μπάσος ήχος της εξάτμισης που φτάνει στα αυτιά των επιβατών, ιδιαίτερα στις υψηλές στροφές, αφού χαμηλά το Leon Cupra R παρουσιάζεται ιδιαίτερα πολιτισμένο. Οι τιμές του Cupra R ξεκινούν από 30.090 ευρώ.

Πηγή: autotriti.gr