Στο πλαίσιο της διαδικασίας πτώχευσης της Carrozzeria Bertone, πωλούνται τον επόμενο μήνα έξι από τα σημαντικότερα concept cars που ο ονομαστός σχεδιαστικός οίκος έχει δημιουργήσει στο παρελθόν.
Τη δημοπρασία, που θα διεξαχθεί στο «Concorso d’ Eleganza Villa d’ Este» στο Κόμο της Ιταλίας στις 21 Μαΐου, έχει αναλάβει η εταιρεία «RM Auctions». Εκεί θα προσφερθούν προς πώληση σε εκατομμυριούχους ιδιώτες-συλλέκτες η Lamborghini Marzal του 1967, η Lancia Stratos HF Zero του 1970, η Chevrolet Testudo του 1963, η Lamborghini Bravo του 1974, η Lamborghini Athon του 1980 και η Lancia Sibilo του 1978. Η «RM Auctions» εκτιμά πως τουλάχιστον από τα δύο πιο διάσημα concept cars, τη Lamborghini Marzal και τη Lancia Stratos Zero θα συγκεντρωθούν το λιγότερο 2.000.000 ευρώ.
Και τώρα, ας γνωρίσουμε λίγο καλύτερα τα τρία από αυτά τα έξι πολύ σημαντικά conceptcars…
LANCIA STRATOS ZERO
Εμφανίστηκε στο Τορίνο το Νοέμβριο του 1970. Ο Γκαντίνι είχε επιλέξει γι αυτήν ένα πρωτοποριακό σφηνοειδές σχήμα, που κατά τον Μπερτόνε δημιούργησε μετέπειτα δική του σχολή, με την ονομασία «Stratoline». Τα πάντα σε εκείνη ήταν ξεχωριστά, από τον τρόπο που άνοιγε το κάλυμα του κινητήρα της έως τις τεράστιες διαστάσεις του παρμπρίζ, αλλά και τις πλαϊνές επιφάνειες που θύμιζαν διαστημική κάψουλα (δεν είχε άλλωστε περάσει και πολύς καιρός, από τότε που ο άνθρωπος πάτησε για πρώτη φορά το Φεγγάρι). Ακόμη πιο εντυπωσιακά όμως ήταν τα 84 μόλις εκατοστά του συνολικού της ύψους, καθώς μόνο έτσι ήταν πρακτικά δυνατή η τοποθέτηση του κινητήρα της στο κέντρο, σύμφωνα με τις επιλογές του σχεδιαστή. Το μηχανικό σύνολο της «Stratos» ήταν για την περίσταση ένας V4 των 1.6 λίτρων, που προερχόταν από τη Fulvia και απέδιδε 132 ίππους.
LAMBORGHINI MARZAL
Από σχεδιαστικής πλευράς το αμάξωμα της Μarzal ανήκει στην «εξαγωνική» περίοδο του Μπερτόνε, για την ακρίβεια είναι το πιο αντιπροσωπευτικό της δείγμα. Τα χρόνια εκείνα το γραφείο του Νούτσιο σχεδίαζε οχήματα που παρέπεμπαν όσο αυτό ήταν δυνατό σε εξάγωνο, έχοντας την άποψη ότι αυτό το σχήμα εξέφραζε περισσότερο από τα άλλα το βιομηχανικό μοντερνισμό της εποχής. Η τετραθέσια Lamborghini ξεχώριζε επίσης και για την ανάπτυξη των θυρών της, που άνοιγαν προς τα επάνω όπως τα φτερά του γλάρου όταν πετάει. Το πιο εκκεντρικό όμως σε εκείνη ήταν η εκτατεμένη χρήση γυαλιού, όχι μόνο στην οροφή, αλλά και στις επιφάνειες των θυρών, που έκανε τις δύο πλευρές του αυτοκινήτου διάφανες και άφηνε τους επιβάτες του εκτεθειμένους στα βλέμματα των περαστικών. Αυτό μάλλον δεν άρεσε στον Φερούτσιο Λαμποργκίνι, αν προσθέσουμε και το γεγονός ότι η συνεργασία με την βελγική εταιρεία «Glaverbel» για την κατασκευή αυτού του τόσο εξεζητημένου γυαλιού αποδείχθηκε ιδιαίτερα δαπανηρή. Ακριβό επίσης ήταν και το εσωτερικό του αυτοκινήτου, καθώς το σαλόνι του ήταν καμωμένο από ασημόλευκα δέρματα, αυτό όμως είναι αναμενόμενο όταν μιλάμε για μια Lamborghini. Δεν υπήρξε ποτέ ένα δεύτερο αντίτυπο της «Μarzal», που επρόκειτο να κατασκευάζεται κατόπιν παραγγελίας. Σαφώς λοιπόν μπορεί να χαρακτηριστεί περισσότερο ως «one-off» μοντέλο, παρά ως concept car. Ωστόσο, δεν πήγε καθόλου χαμένη, αφού έδωσε πολλές από τις βασικές γραμμές της στη μεταγενέστερη «Εspada», την πρώτη τετραθέσια Lamborghini παραγωγής.
CHEVROLET CORVAIR TESTUDO
Η εξωτερική εμφάνιση της Chevrolet «Corvair Testudo» κέντρισε το ενδιαφέρον των επισκεπτών με τις άφθονες καμπύλες της, που ιδίως από το πλάι παρέπεμπαν στη Jaguar «E-Type», χωρίς όμως και να την αντιγράφουν. Παράλληλα, εναρμονισμένη με το «διαστημικό» design της εποχής, αποκάλυπτε το πολύ όμορφο διθέσιο εσωτερικό της, με το άνοιγμα της διάφανης καλύπτρας της προς τον ουρανό. Στο πίσω μέρος της είχε τοποθετημένο τον αλουμινένιο 6κύλινδρο επίπεδο κινητήρα της General Motors, χωρητικότητας 2.7 λίτρων και απόδοσης 142 ίππων, ο οποίος συνεργαζόταν με ένα χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων πέντε σχέσεων. Για την «Testudo» ο Τζιορτζέτο Τζιουτζιάρο –που τη δημιούργησε όταν δούλευε για τον Μπερτόνε- έχει μιλήσει αρκετά στο παρελθόν, χαρακτηρίζοντάς την «ορόσημο», επειδή με αυτήν αισθάνθηκε ότι πραγματικά συνέβαλε στον αυτοκινητιστικό σχεδιασμό, αποδεικνύοντας συνάμα στον εαυτό του ότι ήταν σε θέση να έρθει σε ρήξη με το παρελθόν και να δημιουργήσει κάτι που προερχόταν από τη φαντασία του.
Πηγή: 4troxoi.gr