Αν υπάρχει ένα αυτοκίνητο που αντιπροσωπεύει άριστα τις διαχρονικές αξίες της BMW, αναμφισβήτητα αυτό είναι η BMW «Σειρά 3».
Από το 1975 που έκανε το ντεμπούτο της, περισσότεροι από 12 εκατομμύρια πελάτες σε όλο τον κόσμο έχουν αγοράσει μία BMW Σειρά 3. Η ιστορία της επιτυχίας ξεκίνησε πριν από 36 χρόνια, με μία δίθυρη έκδοση.
1975: Η πρώτη γενιά
Με την παρουσίαση της πρώτης BMW Σειράς 3 τον Ιούλιο του 1975, η BMW άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο. Σαν πρώτη εικόνα, το δίθυρο Sedan με compact διαστάσεις και σπορ χαρακτήρα εκφράζει μία ιδιαίτερη προσωπικότητα. Η χαρακτηριστική διπλή μάσκα κυριαρχεί στη φυσιογνωμία του, ενώ με μήκος 4355 mm, πλάτος 1610 mm και ύψος 1380 mm, το νέο μοντέλο δείχνει συμπαγές. Τα μετατρόχια πλάτους 1364 mm μπροστά και 1377 mm πίσω συνθέτουν μία δυναμική εμφάνιση στην οποία προστίθεται η προηγμένη τεχνολογία σπορ ανάρτησης με εμπρός άξονα McPherson και ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση με υστερούντες βραχίονες και γόνατα ελατηρίων. Το αυτοκίνητο αντλεί ισχύ από τετρακύλινδρους κινητήρες με κυβισμό 1573, 1766 και 1990 cc αντίστοιχα. Οι ονομασίες των μοντέλων είναι 316, 318, 320 και 320i. Με εξαίρεση τον κινητήρα με σύστημα ψεκασμού, όλοι οι υπόλοιποι λειτουργούν με απλή βενζίνη. Η καινοτομία είναι η σχεδίαση εσωτερικού με cockpit κεκλιμένο προς τον οδηγό, κάτι που παραμένει χαρακτηριστικό γνώρισμα μιας καμπίνας BMW επί πολλά χρόνια. Το 1977, η BMW Σειρά 3 αποκτά τον πρώτο εξακύλινδρο κινητήρα στην κατηγορία, ενώ οι 320 και 323i εφοδιάζονται με τέσσερα δισκόφρενα ειδικά γι’ αυτό. Το 1981, η εκατομμυριοστή BMW Σειρά 3 φεύγει από το εργοστάσιο μετά από έξι χρόνια παραγωγής και γίνεται η πιο επιτυχημένη BMW της εποχής της.
1982: Η δεύτερη γενιά
Νέα σχεδίαση, βελτιστοποιημένη αεροδυναμική, μεγαλύτερη ευρυχωρία και άνεση, ανώτερα επίπεδα ισχύος και πρόσθετες εκδόσεις αμαξωμάτων και κινητήρων. Αυτή η γενιά γιορτάζει το ντεμπούτο μιας οικογενειακής 4θυρης έκδοσης (1983), της BMW Σειράς 3 Cabrio και της σπορ BMW M3 (και οι δύο το 1985). Παράλληλα εμφανίζονται τα πρώτα πετρελαιοκίνητα και τετρακίνητα μοντέλα για τη BMW Σειρά 3. Το επιτυχημένο αποτέλεσμα αυτής της στρατηγικής: με πωλήσεις πάνω από 2,3 εκατομμύρια μονάδες ξεπερνά το προηγούμενο μοντέλο κατά ένα εκατομμύριο. Με τον 6κύλινδρο κινητήρα που παρουσίασε το 1984, η BMW λανσάρει μία νέα φιλοσοφία οικονομίας καυσίμου. Η έκδοση 325e είναι ισχυρή, οικονομική και καθαρή: η πρώτη BMW Σειρά 3 διατίθεται αποκλειστικά με καταλυτικό μετατροπέα. Μία τολμηρή και περιβαλλοντικά υπεύθυνη πρόταση είναι η 324d, το πρώτο premium σπορ sedan βασισμένο στη Σειρά 3. Επιπλέον, κάνει το ντεμπούτο της η πανίσχυρη 325i. Η έκδοση 325ix φέρει μόνιμη τετρακίνηση. Το κιβώτιο τετρακίνησης με συνεκτικό συμπλέκτη υποστηρίζει και τη χρήση του ABS και προσφέρεται στάνταρ και στα δύο μοντέλα. Το 1989 κυκλοφορεί η 318is, το πρώτο τετρακύλινδρο μοντέλο παραγωγής της BMW με τετραβάλβιδη κυλινδροκεφαλή.
1990: Η τρίτη γενιά
Το 1990, το τετράθυρο Sedan σηματοδοτεί το λανσάρισμα της τρίτης γενιάς που ξεχωρίζει για την υψηλή κομψότητα και καινοτόμο τεχνολογία του. Επίσης είναι αισθητά μεγαλύτερο και πιο ευρύχωρο. Ακολουθεί η δίθυρη έκδοση το 1992, αυτή τη φορά με τη μορφή ενός Coupé. Λίγους μήνες αργότερα, η BMW προσθέτει δύο ακόμα κοσμήματα στη συλλογή της: τη νέα BMW Σειρά 3 Cabrio και τη νέα BMW M3. Με τη BMW Σειρά 3 Compact το 1994, οι σχεδιαστές της BMW κατάφεραν να υλοποιήσουν ένα ακόμα όραμα. Απευθύνεται κυρίως σε πελάτες που ενδιαφέρονται για την οικονομία, χωρίς να είναι διατεθειμένοι να συμβιβαστούν σε θέματα δυναμικής συμπεριφοράς και άνεσης. Η πίσω πόρτα του μοντέλου μήκους 4,21 μέτρων είναι πολύ πρακτική. Τα νέα 6κύλινδρα μοντέλα εφοδιάζονται με δύο εκκεντροφόρους και τέσσερις βαλβίδες ανά θάλαμο καύσης. Οι κινητήρες της έκδοσης coupé για πρώτη φορά αποκτούν μεταβλητό χρονισμό εκκεντροφόρων VANOS, μία νέα τεχνολογία που βελτιώνει την καμπύλη ροπής, μειώνει την κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων και επιτρέπει στους μηχανικούς να αυξήσουν τη συμπίεση.
1998: Η τέταρτη γενιά
Το Μάιο του 1998 λανσάρεται η τέταρτη γενιά της BMW Σειράς 3, 4 εκατοστά μακρύτερη και φαρδύτερη από την προκάτοχό της, έχοντας αντίστοιχα αυξημένες εσωτερικές διαστάσεις. Ο πρώτος πετρελαιοκινητήρας άμεσου ψεκασμού της μάρκας κάνει το ντεμπούτο του στην 320d και η 318i εφοδιάζεται για πρώτη φορά με δύο αντικραδασμικούς άξονες. Από τεχνικής πλευράς, το πιο προηγμένο μέτρο για εξακύλινδρους βενζινοκινητήρες είναι η εισαγωγή του double VANOS. Η τεχνολογία αυτόματου και συνεχώς μεταβαλλόμενου χρονισμού των εκκεντροφόρων εισαγωγής και εξαγωγής, προσφέρει στον κινητήρα μία πιο πλούσια καμπύλη ροπής με μειωμένους ρύπους. Η πετρελαιοκίνητη 330d αποκτά ψεκασμό Common Rail για πρώτη φορά. Το 2001, η BMW παρουσιάζει το σύστημα ελέγχου φορτίου χωρίς πεταλούδα γκαζιού Valvetronic που ελέγχει τη μεταβλητή βύθιση των βαλβίδων, αυξάνοντας την παραγωγή ισχύος και μειώνοντας τα επίπεδα κατανάλωσης και εκπομπών ρύπων. Επιπλέον, η BMW παρουσιάζει ένα νέο σύστημα τετρακίνησης (FWD) για τα μοντέλα BMW Σειρά 3 Sedan και Touring. Το BMW xDrive λειτουργεί χωρίς συμβατικό σύστημα εμπλοκής (όπως για παράδειγμα μπλοκέ διαφορικά) και αντί αυτού χρησιμοποιεί πλήρως αυτόματη παρέμβαση πέδησης επιλεκτικά σε κάθε τροχό.
2005: Η πέμπτη γενιά
Η πέμπτη γενιά της BMW Σειράς 3 πραγματοποιεί την παγκόσμια πρεμιέρα της στη Γενεύη. Η στρατηγική εξέλιξης της τεχνολογίας BMW Efficient Dynamics, αποδεικνύει πώς η οδηγική απόλαυση μπορεί να συνυπάρχει με κορυφαία επίπεδα κατανάλωσης και εκπομπών ρύπων. Για παράδειγμα, όλοι οι βενζινοκινητήρες υιοθετούν τεχνολογία άμεσου ψεκασμού High Precision Injection, που χρησιμοποιείται στα 6κύλινδρα μοντέλα BMW Σειρά 330i και 325i και στις τετρακύλινδρες εκδόσεις των μοντέλων BMW 320i και 318i, με αποδοτικό πρόγραμμα καύσης φτωχού μίγματος. Στην BMW 335i, το σύστημα ψεκασμού συνδυάζεται με τεχνολογία TwinPower Turbo και πλήρως μεταβλητό έλεγχο βαλβίδων Valvetronic. Για βελτιστοποίηση του βάρους, η BMW χρησιμοποιεί αλουμινένιο στροφαλοθάλαμο ή έναν ακόμα ελαφρύτερο συνθετικό από μαγνήσιο και αλουμίνιο. Το Model Year 2010, όλοι οι κινητήρες πληρούν τις προδιαγραφές εκπομπών ρύπων EU5. Η BMW 320d EfficientDynamics Edition αποδεικνύεται το πιο αποδοτικό αυτοκίνητο της μεσαίας κατηγορίας.
Πηγή: 4troxoi.gr