Η Ευρωπαϊκή Ένωση σκοπεύει να επιβάλει το 2025 πιο αυστηρούς νόμους για την «πράσινη μετάβαση», ώστε να μειώσει τις εκπομπές ρύπων και να προωθήσει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με τη Stellantis να βρίσκεται ένα βήμα πριν βάλει «βόμβα» στην αγορά.
Ο CEO της αυτοκινητοβιομηχανίας, Carlos Tavares, μιλώντας στην έκθεση αυτοκινήτου στο Παρίσι δήλωσε ότι «οι αυστηρότεροι στόχοι της ΕΕ για τις εκπομπές ρύπων είναι το κλειδί για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών». Ωστόσο, επειδή η εταιρεία του δεν πουλάει όσα EV θα ήθελε στη γηραιά ήπειρο, σκέφτεται να μειώσει την παραγωγή των οχημάτων με συμβατικό κινητήρα, ώστε να πιάσει τους στόχους της Κομισιόν.
Σύμφωνα με το CARBUZZ, αυτή η στρατηγική δεν θα ρίξει χρήμα στην αγορά, καθώς δεν θα αυξηθεί η παραγωγή ή οι πωλήσεις, ούτε θα παρθεί κάποιο δάνειο από πιστοληπτικό ίδρυμα. Αντιθέτως, θα φτιαχτεί μια πλασματική εικόνα για να γλιτώσει η εταιρεία από τα πρόστιμα, που αναμένεται να είναι ιδιαίτερα τσουχτερά. Αυτό θα μπορούσε να δημιουργήσει μια αλυσίδα προβλημάτων, ειδικά αν άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες ακολουθούσαν το παράδειγμά της.
Η στρατηγική θα ωφελήσει τη Stellantis, αλλά θα αφήσει κενό στην ευρωπαϊκή αγορά, όπου πιθανώς θα αναπληρώσει η Κίνα, ειδικά στο τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων. Τα κινεζικά EV τεχνολογικά είναι κατώτερα από τα δυτικά, όμως διαθέτουν σημαντικά χαμηλότερο κόστος και είναι πιο προσιτά για πολίτη που παίρνει μεσαίο εισόδημα.
Ενδεικτικά, στην Ασία που δεν υπάρχει τόσο εχθρική οικονομική πολιτική προς την Κίνα, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες EV ανταγωνίζονται στα ίσα τους δυτικούς αντιπάλους, όπως η Tesla.
Η Stellantis λοιπόν, εξετάζει τις επόμενες κινήσεις της και ήδη έχει αρχίσει τις επενδύσεις σε αυτοκινητοβιομηχανίες από την Κίνα, όπως η Leapmotor, όπου πρόσφατα αγόρασε ποσοστό της. Ο Tavares σχολιάζοντας τις επόμενες κινήσεις της εταιρείας, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να «πειραχτεί» ο τρόπος που προσμετρούνται οι πωλήσεις EV στην Ευρώπη, ώστε να φαίνεται ότι η εταιρεία αγγίζει τους στόχους της ΕΕ.
Πρώτον σκέφτεται να προσμετρούνται και οι πωλήσεις από τρίτα μέρη που ελέγχει η εταιρεία ή κατέχει μερίδιο, όπως στην περίπτωση της Leapmotor. Έπειτα, ο δεύτερος τρόπος είναι να παρουσιαστούν οι πωλήσεις EV σε κάθε κράτος μεμονωμένα και όχι συγκεντρωτικά.
Παραδείγματος χάριν, σε Ολλανδία και Βέλγιο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πουλάνε διαρκώς, οπότε ο στόχος πωλήσεων θα μπορούσε να τεθεί στο 50% ή και παραπάνω, με την τελική εικόνα να είναι ικανοποιητική. Αντιθέτως, στην Ιταλία οι πωλήσεις δεν ξεπερνούν το 5%, οπότε αν προσμετρηθούν στις συνολικές που γίνονται στην ήπειρο, ο μέσος όρος θα πέσει κατακόρυφα.