Από το 1908 όταν ο Χένρι Φορντ έφτιαξε μια γραμμή παραγωγής για την κατασκευή του θρυλικού Ford Model T έχουν περάσει πολλά χρόνια και οι εξελίξεις στην αυτοκινητοβιομηχανία είναι ραγδαίες, φτάνοντας πολλές φορές στην σφαίρα του απίστευτου.
Σήμερα στην ίδια μάρκα το νέο, αμιγώς ηλεκτρικό Ford Explorer έρχεται να εγκαινιάσει μια νέα εποχή καθώς κατασκευάζεται σε ένα από τα πλέον σύγχρονα, αυτοματοποιημένα και πράσινα εργοστάσια κατασκευής οχημάτων στον κόσμο: το νέο Κέντρο Ηλεκτρικών Οχημάτων της μάρκας που έχει την έδρα του στην Κολωνία.
Το συγκεκριμένο εργοστάσιο που μετασχηματίστηκε ύστερα από επένδυση 2 δισ. δολαρίων, έχει τη δυνατότητα να παράγει ένα Explorer κάθε 54 μόλις δευτερόλεπτα, διαθέτοντας μια ολοκαίνουργια γραμμή παραγωγής, τις πιο προηγμένες εγκαταστάσεις για τη συναρμολόγηση μπαταριών, αλλά και υπερσύγχρονα εργαλεία και αυτοματισμούς που συνολικά καταλαμβάνουν μια επιφάνεια 125 εκταρίων.
Η διαδικασία παραγωγής του αμιγώς ηλεκτρικού Explorer στην Κολωνία ξεκινά με αυτοματοποιημένα καθοδηγούμενα οχήματα να μεταφέρουν διάφορα υλικά και έτοιμα εξαρτήματα στους σταθμούς εργασίας της μονάδας. Προκειμένου να εξασφαλιστούν υψηλά επίπεδα ποιότητας και ακρίβειας κατά την κατασκευή, η μάρκα έχει δημιουργήσει έναν ειδικά διαμορφωμένο κλειστό χώρο στον οποίο η συγκόλληση με λέιζερ της οροφής του αυτοκινήτου στο κυρίως αμάξωμα ολοκληρώνεται με την βοήθεια Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ). Σε αυτό το τμήμα, ένα πλήθος από ρομπότ αναλαμβάνει εργασίες για τα πάντα – από την επιλογή και την τοποθέτηση των επιμέρους εξαρτημάτων, έως και τη μεταφορά μεγάλων φύλλων μετάλλου.
Το Κέντρο Ηλεκτρικών Οχημάτων στην Κολωνία είναι επίσης εξοπλισμένο με ένα φορητό ρομποτικό σύστημα με κάμερες, που λειτουργεί με Τεχνητή Νοημοσύνη ούτως ώστε να σαρώνει το αμάξωμα κάθε νέου αυτοκινήτου και να εντοπίζει τυχόν αποκλίσεις, ενώ τουλάχιστον 1 με 2 οχήματα επιλέγονται τυχαία κάθε μέρα από τη γραμμή παραγωγής προκειμένου να ελεγχθούν εξονυχιστικά. Ταυτόχρονα, ένα σύστημα μέτρησης υψηλής ακριβείας που επίσης βασίζεται στην Τεχνητή Νοημοσύνη και διαθέτει έναν αισθητήρα ινών φωτονικών κρυστάλλων, ελέγχει βασικά σημεία του οχήματος.
Ένας από τους βασικότερους πυλώνες στο Κέντρο Ηλεκτρικών Οχημάτων στην Κολωνία είναι η φιλοσοφία «παραγωγής κλειστού βρόχου», που αποτελεί μια διαρκή διαδικασία ανταλλαγής στοιχείων και δεδομένων σε όλα τα στάδια, με στόχο τη δυνατότητα γρήγορων προσαρμογών.
Το βαφείο αποτελεί ένα ακόμα κόσμημα τεχνολογίας του νέου Κέντρου. Εδώ το αμάξωμα του Explorer μετακινείται πραγματοποιώντας εμβαπτισμό για την εξασφάλιση της απαραίτητης αντισκωριακής προστασίας και περιστρέφεται κατά 360 μοίρες μέσα σε κάθε «λουτρό» προκειμένου να αποφευχθεί η εμφάνιση φυσαλίδων αέρα. Στο στάδιο αυτό, το αποσταγμένο νερό που χρησιμοποιείται φιλτράρεται συνεχώς και στη συνέχεια επαναχρησιμοποιείται.
Κατά τη διαδικασία της τελικής συναρμολόγησης, ένα νέο σύστημα Τεχνητής Νοημοσύνης με κάμερες ελέγχει όλες τις ηλεκτρικές συνδέσεις, ενώ ένας σαρωτής λέιζερ ανιχνεύει για τυχόν ανεπιθύμητα σωματίδια πριν η μπαταρία ιόντων λιθίου υψηλής τάσης γίνει ένα με το αμάξωμα. Στη συνέχεια, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής, σε κάθε όχημα πραγματοποιείται ο τελικός ποιοτικός έλεγχος σε όλα τα επιμέρους εξαρτήματά του, καθώς και σε όλες τις επιφάνειές του, αξιοποιώντας μια σειρά από προηγμένα σκάνερ, αλλά και με τη βοήθεια του εξειδικευμένου προσωπικού της εργοστασίου.
Σε όλη τη διαδικασία παραγωγής, το σύστημα «ψηφιακών διδύμων» δρα ως το κεντρικό νευρικό σύστημα του εργοστασίου, χρησιμοποιώντας δεδομένα για την παρακολούθηση της ποσότητας των εξαρτημάτων και της αποδοτικότητας κάθε διαδικασίας σε πραγματικό χρόνο, καθώς και για τον έλεγχο του φόρτου εργασίας και την πρόβλεψη των εργασιών συντήρησης. Όλα ελέγχονται μέσω μιας κεντρικής οθόνης αφής, η οποία προσφέρει τη δυνατότητα zoom σε οποιονδήποτε σταθμό εργασίας, καθώς και εικονίδια τα οποία παρέχουν τρέχουσες πληροφορίες σχετικά με τα εργαλεία και τον εξοπλισμό, την παράδοση υλικών, την ασφάλεια εργασίας, την εργονομία και πολλά άλλα.
Τέλος, σημειώνουμε ότι, το κεντρικό πάνελ ελέγχου που απεικονίζει με κάθε λεπτομέρεια την γραμμή παραγωγής του νέου Explorer έχει συνολική επιφάνεια 25 τ,μ.