Με τις τιμές των καυσίμων να ξεπερνούν κάθε ρεκόρ και την κυβέρνηση να ανήμπορη να μειώσει τους φόρους (περίπου το 60% της τιμής), το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι η με κάθε τρόπο (πριν την απόλυτη ακινητοποίηση) μείωση της κατανάλωσης. Η μείωση αυτή βασίζεται σε τρεις τομείς: Την κατάσταση του αυτοκινήτου, tον τρόπο οδήγησης και tο πρατήριο ανεφοδιασμού.
Όμως ας δούμε τον κάθε τομέα ξεχωριστά, καθώς η λογική του «τόσα ευρώ έβαζα πριν τις ανατιμήσεις, τόσα βάζω και τώρα», σε λίγο δεν θα αρκεί ούτε για την μετακίνηση στο γειτονικό εμπορικό κέντρο.
Κατάσταση αυτοκινήτου:
- Διατηρούμε το αυτοκίνητό μας σε καλή κατάσταση (με τα προβλεπόμενα από τον κατασκευαστή σέρβις), προκειμένου να λειτουργεί πιο αποδοτικά. Ιδιαίτερη προσοχή στην ποιότητα και στάθμη του λαδιού του κινητήρα, όσο και του ψυκτικού υγρού.
- ‘Ελεγχος –το πολύ ανά εβδομάδα- στην πίεση των ελαστικών που καλό είναι να γίνεται με δικό μας όργανο, ενώ αν στις προτάσεις πίεσης του κατασκευαστή υπάρχει ένδειξη eco, την επιλέγουμε.
- Αφαιρούμε σχάρες οροφής και μπαγκαζιέρες, ενώ μετά τα 80-90 χλμ/ώρα ταχύτητας κλείνουμε όλα τα παράθυρα προκειμένου να μειώσουμε τις αεροδυναμικές αντιστάσεις.
- Αφαιρούμε από την καμπίνα και τον χώρο αποσκευών οποιοδήποτε περιττό αντικείμενο, καθώς το επιπλέον βάρος αυξάνει την κατανάλωση.
- Φροντίζουμε το ρεζερβουάρ να είναι γεμάτο και όχι άδειο (συμπληρώνοντας όταν πέσει κάτω από το ¼). Στο άδειο ρεζερβουάρ η βενζίνη κινείται, ατμοποιείται και χάνεται από την βαλβίδα αναθυμιάσεων, ενώ το πετρέλαιο όντας υδρόφιλο (λόγω βιοντίζελ) μαζεύει υγρασία στο άδειο τμήμα του ρεζερβουάρ με αρνητικές επιπτώσεις στο κύκλωμα τροφοδοσίας.
Τρόπος οδήγησης
- Όταν εκκινούμε τον κινητήρα δεν περιμένουμε να ζεσταθεί, αλλά ξεκινάμε αμέσως χωρίς να ανεβάζουμε πολλές στροφές μέχρι η θερμοκρασία να ανέβει.
- Δεν θέτουμε σε λειτουργία περιφερειακές καταναλώσεις (κλιματισμό, φώτα, ηχοσύνολο, κ.λπ.) όταν δεν χρειάζονται, καθώς ακόμα και το ραδιόφωνο όταν λειτουργεί επηρεάζει την κατανάλωση.
- Στα ξεκινήματα ανεβάζουμε αργά τις στροφές του κινητήρα και γρήγορα τις σχέσεις του κιβωτίου, ούτως ώστε στα περίπου 60 χλμ/ώρα να έχουμε βάλει την πιο μακριά σχέση (π.χ. 5η, ή 6η) που αυτό διαθέτει.
- Στον ανοικτό δρόμο δεν ξεπερνάμε τα 110 με 120 χλμ/ώρα, καθώς από εκεί και πάνω η αεροδυναμική αντίσταση επιβαρύνει (ανάλογα και με το σχήμα του οχήματος) την κατανάλωση έως και 20%.
- Ακολουθούμε την ροή του ρεύματος κυκλοφορίας, προβλέποντας έγκαιρα την μείωση της ταχύτητας ή ακινητοποίηση, αφήνοντας το αυτοκίνητο να ρολάρει μέχρι να σταματήσει ολοσχερώς. Οι σύγχρονοι κινητήρες λειτουργώντας στο ρελαντί έχουν μια κάποια κατανάλωση (περίπου 0,7-0,8 του λίτρου) , ενώ όταν «φρενάρουν» με ταχύτητα στο κιβώτιο η κατανάλωση μηδενίζεται.
Τέλος, σημαντικό ρόλο στην οικονομία παίζει και η αξιοπιστία του πρατηρίου ανεφοδιασμού
- Εδώ θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί, καθώς τα μικρά περιθώρια κέρδους (περίπου 0,03 ευρώ/λίτρο) δοκιμάζουν την τιμιότητα πολλών πρατηριούχων Θεωρητικά τα περισσότερο «τίμια» πρατήρια είναι αυτά που ανήκουν στις εταιρίες (όπως π.χ. ΕΛΠΕ). Επίσης, όταν σε πρατήριο βλέπουμε τιμές με μεγάλες διαφορές (προς τα κάτω) τιμών σε σχέση με άλλα, ούτε που το πλησιάζουμε.
- Στην προσπάθεια να ελέγξετε την αξιοπιστία του πρατηρίου που ανεφοδιαζόμαστε συνήθως, κάνουμε το εξής τεστ: φήσουμε το ρεζερβουάρ να αδειάσει και όταν ανάψει το λαμπάκι (υπόλοιπο ατο ρεζερβουάρ περίπου 5 λίτρα) τότε πάμε να γεμίσουμε. Αν η ποσότητα που θα δείξει η αντλία είναι η χωρητικότητα του ρεζερβουάρ μας μείον 5 λίτρα, τότε είμαστε σε καλό δρόμο, εκτός της περίπτωσης που ο πωλητής χρησιμοποιεί διογκωτική ουσία. Εδώ να υπενθυμίσουμε ότι, το καύσιμο πωλείται σε μονάδες όγκου (λίτρο) και ότι, η ψηλή θερμοκρασία επηρεάζει την ποσότητα. Γι αυτό –ειδικά τους θερινούς μήνες- είναι καλύτερα να ανεφοδιαζόμαστε νωρίς το πρωί.
Αυτά τα λίγα και επειδή κάποιοι μπορεί να βρίσκονται σε φάση αναζήτησης καινούριου αυτοκινήτου, να ξεκαθαρίσουμε ότι, με βάση τα μέχρι σήμερα δεδομένα τα πλέον οικονομικά καύσιμα είναι το υγραέριο και το φυσικό αέριο (ακόμα και τώρα με την ραγδαία άνοδο τιμής), ενώ η πλέον ρεαλιστική/οικονομική λύση είναι οι diesel κινητήρες (ακόμα καλύτερα οι υβριδικοί) ειδικά για όποιον κινείται και εκτός πόλης, διανύοντας περισσότερα από 15 έως 20.000 χιλιόμετρα ανά έτος.