Η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης έχει κάνει το καλύτερο δυνατόν σε όλα τα επίπεδα και κράτησε, μέχρι σήμερα, όρθια την κοινωνία. Οι πόροι όμως δεν είναι ανεξάντλητοι και τυχόν έξαρση και πάλι της πανδημίας θα δημιουργήσει σε μεγάλο βαθμό ανυπέρβλητα προβλήματα. Το μόνο «φάρμακο», ο εμβολιασμός.
Γράφει ο Βασίλης Φεύγας*
Η εμβολιαστική εκστρατεία στη χώρα μας βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή. Το 56% των ενηλίκων έχει πια κάνει μία δόση, ενώ σχεδόν το 47% είναι πλήρως εμβολιασμένοι. Περίπου 5 εκατομμύρια συμπολίτες μας έχουν κάνει τουλάχιστον μία δόση του εμβολίου.
Ωστόσο, ένα σημαντικό ποσοστό των ενηλίκων παραμένουν ακόμα ανεμβολίαστοι. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τις μεταλλάξεις του ιού υπονομεύει τη συνολική προσπάθεια της χώρας να αφήσει οριστικά πίσω της την πανδημία.
Όπως τόνισε πρόσφατα ο Πρωθυπουργός: «Τώρα είναι η στιγμή που πρέπει να επιστρατεύσουμε κάθε μέσο το οποίο έχουμε στη διάθεσή μας έτσι ώστε το επόμενο δίμηνο του καλοκαιριού να πείσουμε κάθε πολίτη που πιθανόν να έχει δεύτερες σκέψεις, που πιθανόν να έχει φοβίες, να κάνει το εμβόλιο ώστε τελικά, όταν θα ξεκινήσει το φθινόπωρο, να έχουμε φτάσει στο επιθυμητό 70% με 75% ανοσίας του πληθυσμού. Θα χρειαστούμε τη βοήθεια, την πιο ενεργό συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για να μπορέσουμε να πάμε στο επίπεδο της μικροκλίμακας του κάθε Δήμου, ώστε να εντοπίσουμε ανεμβολίαστους συμπολίτες μας οι οποίοι θα μπορούσαν με την κατάλληλη επιχειρηματολογία να εμβολιαστούν».
Άρα το ερώτημα που μπαίνει σε αυτό το στάδιο είναι πως θα πείσουμε τους ανεμβολίαστους συμπολίτες μας να εμβολιαστούν. Γι’ αυτό, ίσως θα χρειαστεί να επιστρέψουμε στα βασικά, σε μια από τις σημαντικότερες ανακαλύψεις των αρχαίων Ελλήνων, τη ρητορική. Η ρητορική στην ουσία είναι μια προσπάθεια να πείσεις τους άλλους να μεταβάλλουν την άποψή τους χωρίς βία, μόνο με τον λόγο.
Για τους προγόνους μας οι πηγές της πειθούς ήταν τρεις: τα λογικά επιχειρήματα, η αυθεντία και ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζεται αυτός που επιχειρηματολογεί και η ψυχολογική κατάσταση (Θυμός, Φόβος, Αδιαφορία) του ακροατή. Αυτές είναι οι τρεις λέξεις κλειδιά πάνω στις οποίες θα πρέπει να βασίζεται από εδώ και πέρα η στρατηγική εμβολιαστικής ενθάρρυνσης.
*Ο Βασίλης Φεύγας είναι Γραμματέας Στρατηγικού Σχεδιασμού και Επικοινωνίας της Νέας Δημοκρατίας