Νέα στοιχεία για το ιδιωτικό τρένο του Βλαντιμίρ Πούτιν έρχονται στη δημοσιότητα. Το τελευταίο διάστημα – και ιδιαίτερα μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία – πληροφορίες ανέφεραν πως ο ρώσος πρόεδρος ταξιδεύει όλο και συχνότερα με το ιδιωτικό τρένο του για την προσωπική του ασφάλεια. Υπήρξαν μάλιστα πληροφορίες πως είχαν κατασκευαστεί σταθμοί αποκλειστικά για το τρένο του.

Τώρα, μια κοινή έρευνα από το Dossier Center, του CNN, της Süddeutsche Zeitung, της Westdeutscher Rundfunk και της Norddeutscher Rundfunk, φέρνει στο φως στοιχεία για το εσωτερικό του αγαπημένου μεταφορικού μέσου του Βλαντιμίρ Πούτιν, το οποίο φέρεται να έχει κοστίσει σχεδόν 70 εκατομμύρια ευρώ.

Η έρευνα επικαλείται έγγραφα της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Προστασίας (FSO), των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, συνδεδεμένων κρατικών εταιρειών, αλλά και της εταιρείας συντήρησης του τρένου Zircon. Σύμφωνα με τα στοιχεία, στο πολυτελές τρένο υπάρχει γυμναστήριο, χαμάμ, μπαρ και τραπεζαρία, ακόμη και χώρος κοσμετολόγου και αίθουσα προβολής ταινιών. Επίσης υπάρχει πλούσιος ιατρικός εξοπλισμός έκτακτης ανάγκης, ώστε να αντιμετωπιστεί οποιοδήποτε πρόβλημα μπορεί να προκύψει και να θέσει σε κίνδυνο τη ζωή κάποιου. Ένα εκ των γραφείων έχει σχεδιαστεί με τρομερή ηχομόνωση και είναι εξοπλισμένο σύγχρονα συστήματα, ενώ σε όλο το τρένο, τα τηλέφωνα και η υπηρεσία Διαδικτύου προστατεύονται από υλικό κρυπτογράφησης.

Ένα πρόβλημα που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν οι δημιουργοί του υπερπολυτελούς τρένου ήταν η συνεχής λειτουργία των τηλεοράσεων, όπως αναφέρεται στην έκθεση. Τα σήματα δεν θα πρέπει να χάνονταν κατά τη διέλευση από σήραγγες ή γέφυρες και για να αντιμετωπιστεί αυτό δημιουργήθηκε ένα ειδικό σύστημα buffering, που κατεβάζει το σήμα προτού μεταδοθεί στην οθόνη, οπότε ο Ρώσος πρόεδρος δεν θα χρειάζεται να περιμένει τη λήψη εικόνας.

Η Zirkon βρίσκεται επίσης στη διαδικασία προετοιμασίας δύο ακόμη πολυτελών βαγονιών, εκ των οποίων το ένα θα διαθέτει τέσσερα διαμερίσματα και ένα μπαρ, ενώ το δεύτερο θα έχει έξι διαμερίσματα. Το κόστος της κατασκευής τους ανέρχεται σε περίπου 6 εκατομμύρια δολάρια. Το τρένο του Πούτιν αναβαθμίζεται διαρκώς και εξωτερικά θυμίζει τους υπόλοιπους ρωσικούς συρμούς, ώστε να μη μπορεί να εντοπιστεί.

Και ενώ το τρένο είναι αποκλειστικά για τον ρώσο πρόεδρο, ο Βλαντιμίρ Πούτιν δεν ταξιδεύει μόνος του. «Δεκάδες εργαζόμενοι» της FSO «ασχολούνται καθημερινά στο τρένο, οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για την προστασία του προέδρου και την ειδική επικοινωνία», αναφέρεται στην έρευνα. Για να καλύψει τις ανάγκες του προσωπικού ασφαλείας, καθώς και αξιωματούχων του Κρεμλίνου και ιδιωτών προσκεκλημένων, το τρένο έχει συνολικά 22 βαγόνια, ωστόσο τις περισσότερες φορές χρησιμοποιούνται περίπου τα 10.

Ο δημοσιογράφος Ίλια Ροζντεστβένσκι, ο οποίος συμμετείχε στην έρευνα για το Dossier Center, δήλωσε στο Newsweek ότι «εξεπλάγη από το γεγονός πως παρόλο που ο Βλαντιμίρ Πούτιν εννοείται πως χρειάζεται το τρένο για να ταξιδεύει με ασφάλεια και μυστικότητα, και οι δύο αυτοί τομείς έχουν παραμεληθεί προς όφελος της πολυτέλειας».

«Ανακαλύψαμε μια πλήρη λίστα με τα βαγόνια του τρένου σε δημόσιο τομέα. Η θωράκιση στο τρένο δεν παρέχει προστασία έναντι σοβαρών απειλών. Προστατεύει μόνο από πυροβολισμούς», είπε ο Ροζντεστβένσκι και πρόσθεσε: «Επιπλέον, τα ειδικά συστήματα επικοινωνίας που είναι εγκατεστημένα μέσα στο τρένο είναι απελπιστικά ξεπερασμένα». «Με άλλα λόγια, όλη η μυστικότητα και η ασφάλεια θυσιάστηκαν για να φιλοξενηθούν ανέσεις όπως ένα γραφείο κοσμετολόγου και ένα χαμάμ για τον Πούτιν», κατέληξε.