Το Boeing 747 είναι το πιο διάσημο αεροπλάνο και όχι άδικα, αφού άλλαξε τον κόσμο, καθώς δημιούργησε νέες δυνατότητες στα ταξίδια και έφερε κοντά εκατομμύρια ανθρώπους, δεκαετίες πριν την έλευση των social media.
Ωστόσο, η παραγωγή του έχει σταματήσει και το τελευταίο αεροσκάφος του συγκεκριμένου τύπου παραδόθηκε στις 31 Ιανουαρίου στην εταιρεία φορτηγών και ναυλωμένων αερομεταφορέων Atlas Air Worldwide Holdings.
Ο αρθρογράφος των New York Times, Sam Howe Verhovek, κατέγραψε τις αλλαγές που έφερε, αλλά και τις δυνατότητες που προσέφερε, ώστε να αποκτήσει το ψευδώνυμο «Βασίλισσα των Ουρανών».
Το ταξίδι για ψάρεμα στην Αλάσκα
Στα μέσα της δεκαετίας του 1960 δύο άντρες πήγαν για ψάρεμα μέχρι την Αλάσκα και έκαναν μια συμφωνία που θα άλλαζε τον τρόπο που πραγματοποιούνταν τα αεροπορικά ταξίδια. «Αν το κατασκευάσεις, θα το αγοράσω», είπε ο Χουάν Τριπέ, επικεφαλής της Pan American World Airways. «Αν το αγοράσεις, θα το κατασκευάσω», απάντησε ο Μπιλ Άλεν, πρόεδρος της Boeing Airplane Company.
Τότε, δημιουργείται το αεροπλάνο που είχε σχεδόν τρεις φορές το μέγεθος και τη χωρητικότητα οποιουδήποτε αεροσκάφους της εποχής, αλλά μια μηχανική καινοτομία. Το γεγονός ότι μπορούσε με μεντεσέδες να ανοίξει η μύτη του αεροπλάνου, επέτρεπε να αποθηκευτούν αρκετά πιο εύκολα μεγάλα φορτία και γρήγορα.
Το μοντέλο 747 άρχισε να εκτοπίζει γρήγορα τους αντιπάλους του και να κυριαρχεί παντού, αφού μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για υπερατλαντικό ταξίδι, μεταφορά στρατιωτικού εξοπλισμού, ενώ έγινε και το προσωπικό αεροσκάφος των προέδρων των ΗΠΑ. Μάλιστα, το δέος που δημιουργούσε ήταν τέτοιο, ώστε οι επαγγελματίες πιλότοι της εποχής να λένε, πως ήταν τόσο μεγάλο και βαρύ, που ανησυχούσαν πως θα το προσγείωναν στο έδαφος.
Έτσι, από τα μέσα του 1960 μέχρι και σήμερα, μετέφερε περισσότερους από έξι δισεκατομμύρια επιβάτες, ενώ η συνολική απόσταση που διένυσαν όλα τα συγκεκριμένα αεροσκάφη, είναι ισοδύναμη με 144.000 ταξίδια στο Φεγγάρι και πίσω στη Γη.
Τέλος εποχής
Το Boeing 747 μπορεί να συνδέθηκε με την εποχή της παντοδυναμίας της αμερικανικής βιομηχανίας, η οποία έφτασε στο σημείο να δημιουργεί διαστημόπλοια για ταξίδια στη Σελήνη, όμως πλέον αποτελεί μια ξεπερασμένη επιλογή.
Με την τεχνολογική πρόοδο που έχει σημειωθεί, το πρόβλημα των αεροπορικών εταιρειών, δεν είναι τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων, αλλά να πραγματοποιούνται με τρόπο φιλικό προς το περιβάλλον, καθώς αποτελούν μεγάλη πηγή ρύπων.
Έτσι, το αεροσκάφος με τους τέσσερις κινητήρες είναι ξεπερασμένο, καθώς οι εταιρίες στρέφονται σε αεροπλάνα με δύο κινητήρες, όπως τα «δίδυμα αδέρφια» του 777 και 787, που παίρνουν τη θέση του. Ωστόσο, δεν θα αποσυρθεί σύντομα από τους αιθέρες και σύμφωνα με άτομα του χώρου, μπορεί να συνεχίσει να πετάει για ακόμα δέκα χρόνια τουλάχιστον.
Ο αρθρογράφος Sam Howe Verhovek κλείνοντας την ιστορία του θρυλικού Boeing 747, τονίζει πως «οι σημερινοί σχεδιαστές αεροπλάνων θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν την ιστορία της επιτυχίας του Boeing 747 ως έμπνευση για το μεγάλο έργο που αντιμετωπίζουν τώρα να κατασκευάσουν ένα αεροσκάφος που δεν θα είναι μόνο γρήγορο και οικονομικό, αλλά και ασφαλές για το περιβάλλον».