Είναι σχεδιασμένο να «επιβιώνει» από κάθε αεροπορική συντριβή. Το λεγόμενο «μαύρο κουτί» έχει πάντα τον πρώτο λόγο ως προς την αναζήτηση των αιτιών που οδήγησαν σε μια τραγωδία.

Πρόκειται για μια ηλεκτρονική συσκευή που έχει κατασκευαστεί για να καταγράφει και τις συνομιλίες των πιλότων και συγκεκριμένα δεδομένα που συμβαίνουν κατά τη διάρκεια μιας αεροπορικής πτήσης. Η μονάδα, αποτελείται από δυο τμήματα, το CVR (Cockpit Voice Recorder) και το FDR (Flight Data Recorder).

Το CVR είναι ένας καταγραφέας ήχου που ηχογραφεί, μεταξύ άλλων, τις συνομιλίες των κυβερνητών με τον πύργο ελέγχου αλλά και όσα ακούγονται στο πιλοτήριο. Τα σύγχρονα CVR διατηρούν αποθηκευμένες καταγραφές τουλάχιστον δύο ωρών.

Από την άλλη, το FDR είναι μια ηλεκτρονική συσκευή σχεδιασμένη έτσι ώστε να καταγράφει και να αποθηκεύει πλήθος παραμέτρων σχετικών με την κατάσταση του αεροσκάφους και την πτήση. Πληροφορίες όπως το υψόμετρο, η θέση των πτερυγίων, μηχανικά δεδομένα και άλλες παράμετροι λαμβάνονται από διάφορα μηχανήματα που καταγράφουν τέτοια στοιχεία στο αεροσκάφος και αποθηκεύονται στο FDR.

Το μαύρο κουτί, είναι πορτοκαλί

Το μαύρο κουτί, ονομάζεται έτσι γιατί αυτό ήταν το αρχικό χρώμα κατασκευής του. Πλέον διαθέτει φωτεινό πορτοκαλί χρώμα, προκειμένου να εντοπίζεται ευκολότερα σε περίπτωση ενός δυστυχήματος. Είναι κατασκευασμένο από εξαιρετικά ανθεκτικά και πυρίμαχα υλικά όπως ανοξείδωτο ατσάλι ή τιτάνιο ώστε να αντέχει σε δυνάμεις που μπορούν να φτάσουν τα 3.400g.

Έχει δυνατότητα να εκπέμπει ένα σήμα προκειμένου να εντοπιστεί από τα συνεργεία για 30 ημέρες ακόμη και αν βρίσκεται σε βάθος 6.000 μέτρων κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Αξίζει να σημειωθεί ότι βρίσκεται τοποθετημένο συνήθως στην πίσω πλευρά του αεροσκάφους ώστε να μειωθούν οι κίνδυνοι να καταστραφεί από μια σύγκρουση.

Στα τεστ καταλληλότητας, το μαύρο κουτί θα πρέπει να αντέξει πρόσκρουση σε τσιμεντένιο τοίχο με ταχύτητα 750 χλμ/ώρα, στατικό βάρος 2,25 τόνων για τουλάχιστον πέντε λεπτά, θερμότητα 1.100 βαθμών Κελσίου για μία ώρα και υδροστατική πίεση σε βάθος 6.000 μέτρων. Σε περίπτωση που πέσει σε θάλασσα, εκπέμπει σήμα εντοπισμού σε ακτίνα δυο χιλιομέτρων.



Ο εφευρέτης
Το μαύρο κουτί εφευρέθηκε από έναν νεαρό Αυστραλό επιστήμονα, ονόματι Δρ. David Warren (1925- 2010). Καθώς ο Warren εργαζόταν στο Εργαστήριο αεροναυτικής έρευνας στη Μελβούρνη στα μέσα της δεκαετίας του 1950, ασχολήθηκε με τη διερεύνηση των συνθηκών γύρω από το μυστηριώδες δυστύχημα του πρώτου εμπορικού αεροσκάφους του κόσμου, το Comet.

O David Warren

Συνειδητοποίησε, ότι θα ήταν χρήσιμο για τους ερευνητές αν είχαν μια συσκευή καταγραφής του τι είχε συμβεί στο αεροπλάνο λίγο πριν τη συντριβή. Η πρώτη μονάδα επίδειξης παρήχθη το 1957, αλλά δεν ήταν παρά το 1960, μετά από ένα ανεξήγητο αεροπορικό δυστύχημα στο Queensland, που η Αυστραλία έγινε η πρώτη χώρα στον κόσμο που έκανε το μαύρο κουτί υποχρεωτικό για όλα τα εμπορικά αεροσκάφη.

Δείτε το εσωτερικό ενός μαύρου κουτιού στο παρακάτω βίντεο: