Με διασημότητες όπως η Ριάνα, ο Τζάστιν Μπίμπερ και η Μπίλι Άιλις να φορούν τα σχέδιά του, ο ουγγρικός οίκος μόδας Nanushka έχει… αστερόσκονη που πολλοί σχεδιαστές δεν τολμούν παρά μόνο να ονειρευτούν.
Ωστόσο, η συγκεκριμένη εταιρεία είναι μόνο μία από έναν μεγάλο αριθμό ταλαντούχων σχεδιαστών από την κεντρική Ευρώπη που αγκαλιάζουν την κορυφή της παγκόσμιας μόδας, προβάλλοντας τις συλλογές τους στις πασαρέλες του Λονδίνου, του Παρισιού και της Νέας Υόρκης καθώς στοχεύουν σε προσοδοφόρες αγορές όπως η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες.
Κάποτε ήταν μια τοπική επιχείρηση και σήμερα η Nanushka που εδρεύει στη Βουδαπέστη βλέπει τα ετήσια έσοδά της να αυξάνονται 33 φορές στα 33 εκατομμύρια ευρώ.
Εστιάζοντας σε βιώσιμα σχέδια, συμπεριλαμβανομένων των vegan δερμάτινων ενδυμάτων της, η Nanushka έγινε η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία μόδας στην Ευρώπη, σύμφωνα με τον ετήσιο κατάλογο FT 1000 των ευρωπαϊκών εταιρειών υψηλής ανάπτυξης.
Άλλοι τώρα σχεδιαστές που έχουν αναδυθεί από την κεντρική Ευρώπη στην παγκόσμια σκηνή περιλαμβάνουν τη Nehera με έδρα τη Σλοβακία, που έχει ντύσει σταρ του Χόλιγουντ όπως οι Κίρα Νάιτλι, Τίλντα Σουίντον και Μάριον Κοτιγιάρ και η Πολωνή Magda Butrym, με τους Μέγκαν Φοξ και Χέιλι Μπίμπερ μεταξύ άλλων.
Για αυτές τις εταιρείες, τα να καταλάβουν μια θέση στην υψηλή μόδα διευκολύνθηκε από το Instagram της Facebook Inc (FB.O) και άλλες διαδικτυακές πλατφόρμες που βοηθούν νέους, ανεξάρτητους σχεδιαστές εκτός διεθνών κέντρων μόδας να φανούν από ένα παγκόσμιο κοινό που… πεινάει για κάτι διαφορετικό.
«Χωρίς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πριν από 15-20 χρόνια, θα ήταν σχεδόν αδύνατο να χτιστεί ένας παγκόσμιος οίκος μόδας από τη Βουδαπέστη», δήλωσε στο Reuters ο διευθύνων σύμβουλος της Nanushka, Peter Baldaszti – παντρεμένος με την ιδρύτρια και σχεδιάστρια Sandra Sandor.
Η μάρκα – η οποία άνοιξε ένα κατάστημα στη Νέα Υόρκη το 2019 και ένα άλλο στο Λονδίνο το 2020 παρά την πανδημία – υπολογίζει τις Ηνωμένες Πολιτείες ως τη μεγαλύτερη αγορά της, αλλά λέει ότι η Κίνα είναι το μέλλον. Η μητρική εταιρεία Vanguards Fashion Group, της οποίας ο Baldaszti είναι επίσης διευθύνων σύμβουλος, απέσπασε επίσης την ιταλική μάρκα μόδας Sunnei για 7 εκατομμύρια δολάρια το 2020 ως μέρος μιας στρατηγικής για τη δημιουργία ενός χαρτοφυλακίου μόδας σε όλη την Ευρώπη.
Η Κεντρική Ευρώπη μπορεί να υπερηφανεύεται για μια μακρά παράδοση στη βιομηχανία κλωστοϋφαντουργίας που χρονολογείται από την εποχή της Πρώτης Δημοκρατίας μεταξύ των δύο Παγκοσμίων Πολέμων, όταν η περιοχή ήταν ένα επίκεντρο πολιτισμού και σχεδιασμού.
Μετά την πτώση του κομμουνισμού το 1989, οι δυτικές μάρκες πολυτελείας και οι οίκοι μόδας είχαν εκεί εργαστήρια όπου παρήγαγαν τσάντες, κασκόλ και ρούχα, αξιοποιώντας την εγγύτητα με τις αγορές της Δυτικής Ευρώπης, το χαμηλότερο κόστος και ένα εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό.
Τώρα, οι τοπικές μάρκες πολυτελείας σε αυτές τις αγορές κινούνται προς την άλλη κατεύθυνση για να αξιοποιήσουν έναν παγκόσμιο τομέα ειδών πολυτελείας που εκτιμάται ότι θα αυξηθεί σε περίπου 383 δισεκατομμύρια δολάρια το 2025 από 309 δισεκατομμύρια δολάρια φέτος, βοηθούμενος από τη ζήτηση στην Κίνα.