Στα θρανία τους επέστρεψαν σήμερα τα παιδιά των μικρότερων τάξεων στη Γαλλία, μια περίπλοκη επιστροφή εν μέσω αύξησης, από τη μια πλευρά, των τεστ για Covid-19 που επιθυμεί η κυβέρνηση και της τήρησης, από την άλλη, αυστηρού υγειονομικού πρωτοκόλλου που δημιουργεί τον κίνδυνο να ανασταλούν τα μαθήματα σε πολλές τάξεις.
Ύστερα από τρεις εβδομάδες κατά τις οποίες το σύνολο των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων παρέμεινε κλειστό για να αντιμετωπιστεί η επιδημία της Covid-19, η κυβέρνηση αποφάσισε να τηρήσει το χρονοδιάγραμμά της: Επιστροφή σήμερα για τα παιδιά των μικρότερων τάξεων, ενώ οι μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης συνεχίζουν με τηλεκπαίδευση έως τις 3 Μαΐου, ημερομηνία κατά την οποία θα μπορέσουν να επιστρέψουν στα σχολεία τους.
Στόχος, όπως μεταδίδει το ΑΜΠΕ, είναι να επιστρέψουν οι μαθητές στα σχολεία για 10 εβδομάδες έως τα τέλη του σχολικού έτους, χωρίς αυτό το άνοιγμα να επιδεινώσει τη δυναμική της επιδημίας, που παραμένει σε υψηλό επίπεδο. Εδώ και περίπου 10 ημέρες, ο αριθμός των ασθενών σε μονάδες εντατικής θεραπείας είναι κοντά στις 6.000. Ένας αριθμός κάτω από την κορύφωση του πρώτου κύματος τον Απρίλιο του 2020 (γύρω στις 7.000) αλλά πάνω από αυτόν του δεύτερου κύματος του φθινοπώρου (4.900).
«Είναι σημαντικό να επιστρέψουν τα παιδιά στο σχολείο», δήλωσε χθες, Κυριακή, στον τηλεοπτικό σταθμό LCI ο υπουργός Εθνικής Παιδείας Ζαν-Μισέλ Μπλανκέ, εκτιμώντας ότι ο θεσμός «δεν είναι υπεύθυνος για την επιδημία» και ότι τα σχολεία είναι χώροι «όπου υπάρχει μεγαλύτερος σεβασμός στα προστατευτικά μέτρα» σε σxέση με αλλού.
Ο ίδιος μεταβαίνει σήμερα μαζί με τον πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν σε σχολείο στη Μελάν, για αυτή την επιστροφή που σημαδεύεται από αυστηρό υγειονομικό πρωτόκολλο -πηγή αβεβαιότητας για τους γονείς- το οποίο προβλέπει το κλείσιμο μια τάξης στην περίπτωση που επιβεβαιωθεί κρούσμα Covid μεταξύ των μαθητών της.
Να αποφευχθεί ένα εκπαιδευτικό κενό
«Είναι ένα πρωτόκολλο πραγματικά πολύ σοβαρό που αναπόφευκτα θα οδηγήσει σε σημαντικό αριθμό τάξεων που θα κλείσουν», παραδέχθηκε χθες ο υπουργός Παιδείας, που σε κάθε περίπτωση προτιμά «μια μικρή μειονότητα των τάξεων να είναι κλειστές από το είναι κλειστό το σύνολο των σχολείων».
Παρά τις επικρίσεις από μια μερίδα του ιατρικού κόσμου και τους φόβους εκατοντάδων εκπαιδευτικών, ο υπουργός συνεχίζει να υπερασπίζεται τον στόχο του που είναι να παραμείνουν ανοιχτά τα σχολεία για να αποφευχθεί ένα «εκπαιδευτικό κενό».
Σύμφωνα με την Unesco, η Γαλλία ήταν η ευρωπαϊκή χώρα που έκλεισε λιγότερο τα σχολεία της μεταξύ του Μαρτίου 2020 και του Μαρτίου 2021 με συνολικά 10 εβδομάδες αναστολής λειτουργίας, συγκριτικά με 28 στη Γερμανία και 47 στις ΗΠΑ.
Πολλές μελέτες κατέδειξαν πως οι ανισότητες στην εκπαίδευση, που είναι ήδη έντονες στη Γαλλία, διευρύνθηκαν κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown (Μάρτιος-Μάιος του 2020) όταν τα σχολεία έμειναν κλειστά.
Σε κάθε περίπτωση, το διακύβευμα αυτή της επανέναρξης της διά ζώσης διδασκαλίας είναι να δοθεί η δυνατότητα για μαζικά τεστ για παιδιά και εκπαιδευτικούς.
Στην προσχολική αγωγή και την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, πρέπει να πραγματοποιηθούν 400.000 τεστ με δείγμα σιέλου από την ημερομηνία επιστροφής, με στόχο 600.000 την εβδομάδα έως τα μέσα Μαΐου.
Όμως η καινοτομία συνίσταται κυρίως στην άφιξη των τεστ αυτοδιάγνωσης: η κυβέρνηση έχει παραγγείλει 64 εκατ. για τους μαθητές ηλικίας άνω των 15 ετών, τους εκπαιδευτικούς και άλλα μέλη του προσωπικού του εθνικού εκπαιδευτικού συστήματος.
Η πανδημία του νέου κορονοϊού έχει προκαλέσει περίπου 103.000 θανάτους στη Γαλλία.