Η Σκωτία ξέρει να φροντίζει τον γυναικείο πληθυσμό της – και το αποδεικνύει έμπρακτα.
Σε μία ιστορική και ομόφωνη απόφαση, το κοινοβούλιο της χώρας αποφάσισε την περασμένη εβδομάδα την δωρεάν πρόσβαση όλων των γυναικών, κάθε ηλικίας, σε προϊόντα περιόδου σε μια κίνηση που θέλει να σπάσει ένα «ταμπού» στη δημόσια συζήτηση που αποκαλείται «Period poverty» [Η φτώχεια της περιόδου, όταν δηλαδή μια γυναίκα δεν έχει χρήματα να αγοράσει τα αντίστοιχα προϊόντα].
Ήδη τα προϊόντα αυτά διατίθενται δωρεάν σε σχολεία και πανεπιστήμια, από το πρωί της Δευτέρας, όπως αναφέρει η Deutsche Welle.
«Συμφωνούμε όλοι ότι δεν είναι σωστό να ανησυχεί μία γυναίκα για το αν και που μπορεί να βρει ταμπόν, όταν το χρειάζεται» δήλωσε η βουλευτής του Εργατικού Κόμματος, Μόνικα Λένον, η οποία υπέγραψε το σχετικό νομοσχέδιο.
Η πρωθυπουργός της Σκωτίας, Νίκολα Στάρτζεον, έκανε λόγο για μία «πολιτική παρέμβαση σημαντική για τα κορίτσια και τις γυναίκες».
Το επόμενο βήμα θα είναι ένα σύστημα διανομής που θα επιτρέψει σε όλες τις γυναίκες να έχουν δωρεάν πρόσβαση σε σερβιέτες και ταμπόν.
Σχολιάζοντας την απόφαση αυτή, η Μάικε Ρέτγκερ, επικεφαλής της γερμανικής ανθρωπιστικής οργάνωσης Plan International, επεσήμανε: «Η απόφαση του Κοινοβουλίου της Σκωτίας είναι πρωτοποριακή και δίνει ένα υπέροχο παράδειγμα για την ισότιμη μεταχείριση ανδρών και γυναικών. Είναι μία σημαντική βοήθεια για γυναίκες που έχουν περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες και εύχομαι να ακολουθήσουν το παράδειγμα αυτό και άλλες χώρες».
Με τη νέα νομοθεσία η Σκωτία γίνεται πρωτοπόρος στην αντιμετώπιση της «φτώχειας της περιόδου» και της αδυναμίας πολλών γυναικών να εξασφαλίσουν βασικά προϊόντα προσωπικής υγιεινής στη διάρκεια της περιόδου, λόγω οικονομικής ένδειας.
Δεν είναι λίγες οι γυναίκες που αναγκάζονται να χρησιμοποιούν κομμάτια υφάσματος ή ακόμη και παλιές εφημερίδες αντί για τα ενδεδειγμένα προϊόντα – και όχι μόνο στις αναπτυσσόμενες χώρες, αλλά και στην ανεπτυγμένη Ευρώπη.
Σύμφωνα με παλαιότερη έρευνα της οργάνωσης Plan International, ένα στα δέκα κορίτσια στη Μεγάλη Βρετανία δεν έχει τη δυνατότητα να αγοράσει σερβιέτες ή ταμπόν, ενώ το 14% των κοριτσιών προσπαθεί να κατασκευάσει αυτοσχέδια προϊόντα περιόδου.
Το πρόβλημα είναι, φυσικά, πολύ πιο έντονο στις αναπτυσσόμενες χώρες.
Στην Ινδία μόλις το 12% των γυναικών έχει πρόσβαση σε προϊόντα περιόδου, σύμφωνα με στοιχεία της ΜΚΟ Andheri.
Οι υπόλοιπες είτε δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να τα αγοράσουν, είτε ντρέπονται να τα ζητήσουν.
Πολλά κορίτσια αναγκάζονται ακόμη και να σταματήσουν το σχολείο μόλις αρχίσουν να έχουν περίοδο.
Αλλά εκτός από όλα αυτά, επισημαίνει η Μάικε Ρέτγκερ, «υπάρχουν επιπτώσεις και για την υγεία των γυναικών, καθώς προσπαθούν να υποκαταστήσουν τις σερβιέτες ή τα ταμπόν με άλλα προϊόντα. Πολλές φορές προκαλούνται φλεγμονές ή άλλα προβλήματα υγείας».