Το δεύτερο κύμα της πανδημίας βρίσκεται σε εξέλιξη σε όλο τον κόσμο. Οι πολίτες βλέπουν τα κρούσματα να αυξάνονται και έτσι προχωρούν σε αγορές πανικού καθώς σκέφτονται πως το lockdown είναι μόλις ένα βήμα μακριά τους και πως ίσως τα είδη πρώτης ανάγκης στερέψουν.
Μια ματιά στα ράφια των γερμανικών σούπερ-μάρκετ, όπως μεταδίδει σε σχετικό της ρεπορτάζ η Deutsche Welle δείχνει ότι αρχίζουν να εξαντλούνται ήδη κάποια από τα προϊόντα.
Τα στοιχεία είναι ξεκάθαρα: με τη συνεχή άνοδο κρουσμάτων στην περίοδο 12-17 Οκτωβρίου, οι πωλήσεις του χαρτιού υγείας στη Γερμανία σχεδόν διπλασιάστηκαν (+89,9%) σε σχέση με αντίστοιχες περιόδους πριν από την πανδημία. Αυτό επιβεβαιώνουν στοιχεία της Γερμανικής Στατιστικής Υπηρεσίας, που δόθηκαν στη δημοσιότητα την Πέμπτη. Σημαντική αύξηση καταγράφεται επίσης στις πωλήσεις αντισηπτικών (+72,5%), αλλά και στο σαπούνι (+62,3%). Μικρότερη, αλλά αισθητή, η αύξηση πωλήσεων σε συγκεκριμένα τρόφιμα, όπως το αλεύρι (+28,4%) και η διατροφική μαγιά (+34,8%).
Κι όμως, ο Γερμανικός Σύνδεσμος Λιανικού Εμπορίου Τροφίμων (BVLH) επιμένει ότι σε αντίθεση με το πρώτο κύμα της πανδημίας, δεν έχουν ακόμη ξεσπάσει «αγορές πανικού» στα σούπερ μάρκετ. «Μέχρι στιγμής δεν παρατηρούμε δραστικές αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών», λέει ο εκπρόσωπος του συνδέσμου Κρίστιαν Μπέτχερ στο πρακτορείο Reuters, για να προσθέσει ότι «τα αποθέματα που κυκλοφορούν στο εμπόριο επαρκούν για να καλύψουν τη ζήτηση», έστω και αν «σε μεμονωμένες περιοχές καταγράφεται αυξημένη ζήτηση για συγκεκριμένα είδη, όπως τα καθαριστικά».
Ιδιαίτερη αναφορά κάνει ο Μπέτχερ στο χαρτί υγείας: «Μπορεί να μη φαίνεται υπερβολικό να αγοράζει ο καθένας από εμάς μία επιπλέον συσκευασία, αλλά αν πραγματικά γίνει αυτό, θα δείτε μεγάλη διαφορά στο ράφι», προειδοποιεί ο εκπρόσωπος του συνδέσμου.
«Ας μην υπερβάλλουμε, φτάνει για όλους…»
Ο Κρίστιαν Μπέτχερ προσπαθεί να καθησυχάσει, αλλά και να νουθετήσει τους καταναλωτές: «Θεωρούμε ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος για επιπλέον αγορές, η τροφοδοσία με αγαθά πρώτης ανάγκης είναι σταθερή», επισημαίνει. «Πρέπει όμως να εμπεδώσουμε έναν βασικό κανόνα: τα αγαθά επαρκούν για όλους, όταν ο καθένας αγοράζει μόνο αυτά που χρειάζεται».
Προ ημερών και η υπουργός Γεωργίας Γιούλια Κλέκνερ είχε απευθύνει έκκληση στους καταναλωτές να μην αγοράζουν υπερβολικές ποσότητες, λέγοντας ότι «δεν υπάρχει κανένας λόγος για αγορές πανικού».
Όλοι θυμούνται ότι τον περασμένο Μάρτιο είχαν αδειάσει συγκεκριμένα ράφια σε όλα τα σούπερ-μάρκετ, καθώς οι καταναλωτές, υπό το κράτος πανικού πολλές φορές, αγόραζαν χαρτί υγείας, κονσέρβες, ζυμαρικά και αλεύρι σε τεράστιες ποσότητες.
Πολλά καταστήματα είχαν επιβάλει περιορισμούς στην αγορά αυτών των ειδών πρώτης ανάγκης, ενώ δεν έλειπαν και οι διαπληκτισμοί μπροστά στο ράφι. Τις τελευταίες μέρες ορισμένες αλυσίδες επανέφεραν τους περιορισμούς, ιδιαίτερα στο χαρτί υγείας. Η Γερμανική Στατιστική Υπηρεσία τονίζει πάντως ότι «η τροφοδοσία με είδη καθημερινής χρήσης θεωρείται επαρκής και ασφαλής», γι’ αυτό δεν υπάρχει λόγος για αγορές πανικού.
Μείωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης
Ένα άλλο χαρακτηριστικό της εποχής- μάλλον κοινό με το πρώτο κύμα του κορονοϊού τον περασμένο Μάρτιο- είναι η αισθητή μείωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, δηλαδή ουσιαστικά της καταναλωτικής δαπάνης.
Ο σχετικός δείκτης που επιμελείται η ιδιωτική εταιρία ερευνών GfK καταγράφει για τον Νοέμβριο μείωση κατά 3,1%, καθώς εμφανίζονται πιο απαισιόδοξες οι προσδοκίες για μελλοντικά εισοδήματα, αλλά και για τη γενικότερη πορεία της οικονομίας. Σύμφωνα με την GfK η σταθεροποίηση του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης εξαρτάται από την περαιτέρω πορεία της πανδημίας.
«Η ταχεία αύξηση των κρουσμάτων προκαλεί περιορισμούς στην κατανάλωση, καθώς αυξάνεται ο φόβος για δεύτερο lockdown» επισημαίνει ο συνεργάτης της GfK Ρολφ Μπιρκλ. Κατά συνέπεια ανακόπτεται η ισχυρή τάση ανάκαμψης που είχε εμπνεύσει κάποια αισιοδοξία στις αρχές του καλοκαιριού. Από τον Οκτώβριο, τονίζει ο Γερμανός αναλυτής, ο καταναλωτής προτιμά και πάλι να αποταμιεύει, παρά να δαπανά το διαθέσιμο εισόδημά του.