Μία χιονοστιβάδα στις πλαγιές του Έβερεστ είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο τουλάχιστον 12 νεπαλέζων οδηγών που ετοίμαζαν την άφιξη των αλπινιστών για την περίοδο αιχμής, στο πιο φονικό δυστύχημα που σημειώθηκε ποτέ στην πιο υψηλή κορυφή του κόσμου.
Οι δώδεκα άνδρες αποτελούσαν μέρος μιας ομάδας σέρπα που μετέφερε αντίσκηνα, τρόφιμα και σκοινιά και είχαν ξεκινήσει κάτω από ήλιο μια πρωινή εξόρμηση προκειμένου να οργανώσουν την άφιξη των πελατών κατά τη διάρκεια της περιόδου αιχμής. Η χιονοστιβάδα σημειώθηκε στις 06:45 τοπική ώρα (04:00 ώρα Ελλάδας) σε ύψος περίπου 5.800 μέτρων σε μια περιοχή που αποκαλείται «popcorn field», στην πιο επικίνδυνη διάβαση της ακολουθίας πάγων Χούμπου.
«Βρήκαμε 12 πτώματα στο χιόνι, δεν γνωρίζουμε πόσοι άλλοι βρίσκονται ακόμη εγκλωβισμένοι από κάτω», δήλωσε ένας αξιωματούχος του υπουργείου Τουρισμού, ο Ντιπέντρα Παουντέλ, στο Γαλλικό Πρακτορείο.
Η επιδείνωση των μετεωρολογικών συνθηκών ανάγκασε τους διασώστες να αναστείλουν τις έρευνές τους έως το πρωί του Σαββάτου, διευκρίνισε. «Δεν θέλουμε να διακινδυνεύσουμε άλλο ένα δυστύχημα», συνέχισε.
Τέσσερις οδηγοί εξακολουθούν να θεωρούνται αγνοούμενοι, σύμφωνα με αξιωματούχους του υπουργείου, ενώ επτά άνθρωποι βγήκαν ζωντανοί από το χιόνι και τον πάγο.
Πρόκειται για το πιο θανατηφόρο δυστύχημα που σημειώθηκε ποτέ στην πιο υψηλή κορυφή του κόσμου, δήλωσε από την πλευρά της στο Γαλλικό Πρακτορείο η Ελίζαμπεθ Χόουλι, ειδική στις αναβάσεις στο Νεπάλ.
Το 1996, οκτώ άνθρωποι σκοτώθηκαν μέσα σε δύο ημέρες, αφού εγκλωβίστηκαν σε θύελλα κατά την ανάβασή τους, διευκρίνισε. Η τραγωδία αυτή έχει γίνει διάσημη από το βιβλίο Into thin air (Χωρίς οξυγόνο, ο ελληνικός τίτλος) του αμερικανού δημοσιογράφου και αλπινιστή Τζον Κρακάουερ.
Το σημερινό δυστύχημα «είναι πραγματικά η χειρότερη καταστροφή που έχει σημειωθεί στο Έβερεστ χωρίς αμφιβολία», είπε.
Το γραφείο Himalayan Climbing Nepal επιβεβαίωσε πως δύο από τους οδηγούς του περιλαμβάνονται στους νεκρούς και πως τέσσερις άλλοι είναι αγνοούμενοι.
«Όταν οι οδηγοί μας εγκατέλειψαν τον καταυλισμό βάσης δεν χιόνιζε, οι μετεωρολογικές συνθήκες ήταν εξαιρετικές», δήλωσε ένας υπεύθυνος του γραφείου, ο Μπιμ Ποντέλ, στο Γαλλικό Πρακτορείο.
Δεκάδες σέρπα άλλων γραφείων είχαν διασχίσει αυτό το δύσκολο μονοπάτι πριν ξεσπάσει η χιονοστιβάδα, πρόσθεσε.
«Σκεπτόμαστε να τους ακολουθήσουμε, δεν είχαμε λάβει κανένα προειδοποιητικό σήμα», διευκρίνισε.
ΣΕΡΠΑ, ΕΝΑ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ
Το δυστύχημα φέρνει στο φως τους κινδύνους που αναλαμβάνουν οι σέρπα οι οποίοι μεταφέρουν αντίσκηνα, τροφοδοτούν με εφόδια, επιδιορθώνουν τις κινητές σκάλες και στερεώνουν τα σχοινιά για να βοηθήσουν τους ξένους αλπινιστές να φθάσουν την κορυφή των 8.848 μέτρων.
Ένα σωματείο εργαζομένων του βουνού, η Ένωση Εργαζομένων Ταξιδίων Τρέκινγκ Ράφτινγκ του Νεπάλ, δήλωσε πως ο αντιπρόεδρός της, Ντόριε Χάτρι, που έχει ανέβει στην κορυφή του Έβερεστ τουλάχιστον οκτώ φορές, είναι αγνοούμενος.
Περισσότεροι από 300 άνθρωποι έχουν σκοτωθεί στο Έβερεστ μετά την πρώτη επιτυχημένη ανάβαση του σερ Έντμουντ Χίλαρι και του Τένζινγκ Νοργκάι το 1953.
Κάθε καλοκαίρι εκατοντάδες αλπινιστές από ολόκληρο τον κόσμο επιχειρούν την ανάβαση στις κορυφές των Ιμαλαΐων, όταν οι μετεωρολογικές συνθήκες είναι και οι πλέον ευνοϊκές. Στο Νεπάλ βρίσκονται οκτώ από τις 14 κορυφές που ξεπερνούν τα 8.000 μέτρα ύψος.
Η κυβέρνηση έχει δώσει 734 άδειες για αναρρίχηση στο Έβερεστ φέτος το καλοκαίρι, οι 400 από αυτές σε οδηγούς.
Λόγω της «κυκλοφοριακής συμφόρησης» στην πρόσβαση στη «στέγη του κόσμου», ανακοίνωσε ένα σχέδιο διπλασιασμού των σκοινιών αναρρίχησης στους «τοίχους» του πάγου που οδηγούν στην κορυφή ώστε να περιοριστούν οι κίνδυνοι για τους αλπινιστές.
Στρατιώτες και αστυνομικοί σταθμεύουν στον καταυλισμό βάσης από τον Απρίλιο προκειμένου να ειδοποιήσουν για οποιοδήποτε πρόβλημα, απόφαση η οποία ελήφθη έπειτα από μία συμπλοκή τον περασμένο χρόνο ανάμεσα σε σέρπα και ευρωπαίους αλπινιστές.
Το χειρότερο δυστύχημα στην ιστορία του αλπινισμού στο Νεπάλ καταγράφηκε το 1995 με το θάνατο 42 ανθρώπων, από τους οποίους οι 13 ήταν Ιάπωνες, σε μια χιονοστιβάδα που έπληξε έναν καταυλισμό κοντά στο όρος Έβερεστ.