Όσο υπάρχουν αυτοκρατορίες, θα υπάρχουν και μονάρχες που θα θέλουν να τις παρουσιάζουν στον υπόλοιπο πλανήτη με τα πλέον ρόδινα χρώματα.
Κι αυτό ακριβώς έκανε ο τσάρος Νικόλαος Β’ όταν το 1909 εξουσιοδότησε τον Sergei Mikhailovich Prokudin-Gorskii να απαθανατίσει την ένδοξη επικράτειά του χρησιμοποιώντας τη νέα τεχνική της «προσθετικής χρώματος».
Σε μια περίοδο λοιπόν 8 ετών, ο Prokudin-Gorskii συνέλαβε με τον φακό του κάπου 10.000 φωτογραφίες, καταγράφοντας συστηματικά την πλούσια βιομηχανική, αρχιτεκτονική αλλά και πολιτισμική παραγωγή της αχανούς χώρας.
Οι μοναδικές εικόνες του απεικονίζουν τη ρωσική καθημερινότητα στις τελευταίες μέρες της αυτοκρατορίας, όταν η βιομηχανική ρώμη της τσαρικής επικράτειας άρχισε να κάνει την πρώτη της επίδειξη δύναμης.
Οι φωτογραφίες προορίζονταν για τα σχολιαρόπαιδα του έθνους, σε μια προσπάθεια να τα εισάγουν στην πλούσια παράδοση της Ρωσίας, προσφέροντας κλεφτές ματιές στην προ-επαναστατική περίοδο της χώρας.
Όσο για το χρώμα, είναι τόσο ζωντανό που είναι εύκολο να ξεχάσει κανείς ότι μιλάμε για εικόνες 100 χρόνων πριν!
Η γνωστή σήμερα τεχνική βασίζεται στην αρχή ότι μια πλούσια ποικιλία χρωμάτων μπορεί να παραχθεί συνδυάζοντας μονοχρωματικές εκθέσεις σε κόκκινο, πράσινο και μπλε, μέσω αντίστοιχων φίλτρων στον φακό. Η μέθοδος του James Clerk Maxwellin πρωτοχρησιμοποιήθηκε στα μέσα του 1800 και μέχρι τις αρχές του 20ού αιώνα ήταν πλέον ευρέως διαδεδομένη.
Ο Prokudin-Gorskii, που πειραματίστηκε ευρέως με την τεχνική πριν τολμήσει να το προτείνει στον τσάρο, είχε καταφέρει να συλλάβει ακόμα και έγχρωμο πορτρέτο του γίγαντα της ρωσικής λογοτεχνίας Λέον Τολστόι. Αυτή η φωτογραφία έκανε τον Νικόλαο Β’ να του δώσει τις ευλογίες του για το project, παραχωρώντας του ακόμα και σιδηροδρομικό συρμό ειδικά τροποποιημένο σε σκοτεινό θάλαμο!
Ο Prokudin-Gorskii ταξίδεψε στις εσχατιές της Ρωσίας και τράβηξε χιλιάδες φωτογραφίες πριν τον προλάβει η Οκτωβριανή Επανάσταση του 1917, οπότε και εγκατέλειψε την επαναστατική Ρωσία βρίσκοντας καταφύγιο στο Παρίσι με 3.500 αρνητικά…