Είναι γνωστό για τις εναλλακτικές και πολυπολιτισμικές εκθέσεις του το Musée du quai Branly στο Παρίσι. Αυτή την φορά φιλοξενεί έκθεση φωτογραφίας του Νιγηριανού φωτογράφου Andrew Esiebo από… κουρεία σε επτά χώρες της δυτικής Αφρικής.
Με εξοπλισμό που άλλοτε θυμίζει Δύση και άλλοτε κινείται στα όρια του βασικού, οι φωτογραφίες του Esiebo δείχνουν το πώς τα κουρεία αποτελούν σημείο κοινωνικοποίησης, χαλάρωσης και κοινωνικής επαφής στη δυτική Αφρική.
Στόχος του φωτογράφου ήταν να αναδείξει την «κουλτούρα» των μπαρμπέρικων, θέλοντας να δείξει πως είναι, σαν τις βρετανικές παμπ, «ορόσημο» για τις κοινωνίες σε ορισμένες αφρικανικές πόλεις.
«Το κουρείο είναι ένας ιδιωτικός χώρος όπου οι πολίτες έρχονται για ν συζητήσουν αυτά που δεν μπορούν να πουν στο σπίτι τους ή δημόσια, συμπεριλαμβανομένων των πολιτικών εξελίξεων αλλά ακόμα και των ερωτικών τους», εξηγεί ο 34χρονος στους New York Times.
«Είναι ένα από τα λίγα σημεία όπου άνθρωποι από διαφορετικές τάξεις και ζωές, συναντώνται», προσθέτει.
Οι φωτογραφίες του τραβήχτηκαν σε επτά χώρες της δυτικής Αφρικής, τη Λιβερία, το Μάλι, τη Γκάνα, τη Σενεγάλη, τη Μαυριτανία και την Ακτή του Ελεφαντοστού και περιλαμβάνουν εικόνες τόσο από σύγχρονα κουρεία όσο και από κουρεία που μοιάζουν στα όρια της εγκατάλειψης και θυμίζουν άλλες εποχές.
Σύμφωνα με τον Esiebo, τα στυλ των κομμώσεων και όσα «λένε» για το πρόσωπο που τα επιλέγει είναι κοινά σε έθνη, κουλτούρες και πολιτικές «ομάδες».
Χαρακτηριστικό είναι πως όλα τα κουρεία, ανεξαρτήτως της πολυτέλειας ή της ένδειάς τους, είναι στολισμένα με φωτογραφίες προσωπικοτήτων της μαύρης κουλτούρας, από τις οποίες εμπνέονται για το κούρεμα που ζητούν.
Στα πιο αυστηρά ισλαμικά κράτη, όπως το Μάλι και η Σενεγάλη, το κούρεμα αποτελεί και δήλωση ελευθερίας και ατομικότητας.
Δείτε τις φωτογραφίες