Την κατασκευή της διώρυγας της Κωνσταντινούπολης, ενός έργου που αφορά αρκετά και την ελληνική ναυτιλία, ανήγγειλε ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
«Στα Στενά με την συνθήκη του Μοντρέ δεν έχουμε κανένα δικαίωμα και τα πλοία περνούν όπως θέλουν. Σκεφτείτε χρησιμοποιούν τα Στενά και δεν κερδίζετε τίποτα. Όμως με το «Κανάλ Ινσταμπουλ» (διώρυγα της Κωνσταντινούπολης) θα δημιουργηθούν δικαιώματα όπως συμβαίνει και στη διώρυγα του Σουέζ, Εμείς θα προχωρήσουμε το σχέδιο αυτό», αναφέρεται σε ανακοίνωσή του, όπως μετέδωσε ο τηλεοπτικός σταθμός ΣΚΑΪ.
Ειδικότερα, όπως ανέφερε ο Μανώλης Κωστίδης, το σχέδιο του Τούρκου προέδρου προβλέπει ότι μέχρι το 2021 θα έχει κατασκευαστεί το 60% και περίπου το 2025 θα έχει ολοκληρωθεί. Το κόστος της εκτιμάται στα 10 δισεκατομμύρια δολάρια.
Στο Βόσπορο τα εμπορικά πλοία έχουν ελεύθερη διέλευση, δεν υπάρχει κάποιος έλεγχος με αυτό το σχέδιο όμως ο Ερντογάν λέει ότι «εδώ θα έχω», σύμφωνα με το ρεπορτάζ.
Ωστόσο, αν για οικολογικούς λόγους περιοριστεί η διέλευση από τον Βόσπορο και περιμένει το πλοίο να περάσει από τη Μαύρη θάλασσα στο Αιγαίο για περίπου 15 με 20 ημέρες αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να περνάει από τη νέα διώρυγα που με τη σειρά του αυτό συνεπάγεται έλεγχος του πλοίου στην συγκεκριμένη περιοχή καθώς εκεί δεν θα ισχύει η συνθήκη του Μοντρέ. Και ο έλεγχος δεν θα είναι μόνο οικονομικός.