Την παράδοση στις αμερικανικές υπηρεσίες των καταγραφέων του αεροσκάφους των Αιθιοπικών Αερογραμμών, που συνετρίβη την Κυριακή (10/03) και οδήγησε στον θάνατο και τους 157 επιβαίνοντες σε αυτό, χαρακτήρισε ως το πλέον σημαντικό χρονικό σημείο των ερευνών, ο αεροναυπηγός Φαίδων Γ. Καραϊωσηφίδης. Σύμφωνα με τον διερευνητή αεροπορικών ατυχημάτων, «από εκεί και πέρα αρχίζει και μετρά ο χρόνος» για την αποκάλυψη των αιτιών του δυστυχήματος με το Boeing 737 MAX 8.
Ο κ. Καραϊωσηφίδης εκτιμά πως μέσα στην ημέρα πρέπει να αναμένονται εξελίξεις, «θα δούμε κάποια ανακοίνωση από την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA), όπως πιθανότατα και από τον οργανισμό που διερευνά στην Αμερική (δυστυχήματα και συμβάντα όπως το συγκεκριμένο), τον NTSB, σχετικά με τα πρώτα αποτελέσματα από τα μαύρα κουτιά, τους καταγραφείς δηλαδή από το συμβάν της Αιθιοπίας, οι οποίοι παραδόθηκαν σε αμερικανικές υπηρεσίες», επισημαίνει.
Η εξέλιξη αυτή που ο Έλληνας αεροναυπηγός σημειώνει πως απομένει να επιβεβαιωθεί, είναι κάτι εξαιρετικά σημαντικό, γιατί -όπως επισημαίνει με έμφαση- «αν υπάρχει κάτι κρίσιμο είτε θετικά είτε αρνητικά (σε σχέση με τον τύπο του αεροσκάφους και τη λειτουργία του) θα το γνωρίζουμε μέσα στις επόμενες ημέρες». Τονίζει, όμως, πως με την προϋπόθεση πως τεχνικά οι δύο καταγραφείς είναι σε άρτια κατάσταση, ώστε να αποκαλύψουν τα δεδομένα τους, θα χρειαστούμε «μήνες και εβδομάδες για να έχουμε τα πλήρη αποτελέσματα».
Σχολιάζοντας τις εξελίξεις στο μέτωπο των απαγορεύσεων στις πτήσεις των Boeing 737-8 MAX και 737-9 MAX στην Ευρώπη λόγω του συμβάντος και το πώς αυτές θα εξελιχθούν αναλόγως του τι θα προκύψει από τα μαύρα κουτιά, εξηγεί τους λόγους που μέχρι το πρωινό της Τετάρτης 13 Μαρτίου υπάρχει διαφορετική αντιμετώπιση στις ΗΠΑ και την Ευρωπαϊκή Ένωση. «Χρειάζονται λοιπόν περίπου μια ή δύο ημέρες για να ανακοινωθούν τα κρίσιμα στοιχεία που υπάρχουν μέσα (στα μαύρα κουτιά) και αν υπάρχει ανάγκη για οποιοδήποτε μέτρο να ληφθεί άμεσα», σημειώνει, για να προσθέσει πως η αμερικανική υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας FAA δεν πήρε την ίδια θέση με την ευρωπαϊκή και προς το παρόν αρνείται ή δεν εγκρίνει το μέτρο της καθολικής αναστολής των πτήσεων.
Απαντώντας στο ερώτημα της ύπαρξης στο παρελθόν έτερου περιστατικού, κατά το οποίο και πάλι υπήρξε διαφορετική αντιμετώπιση από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ε.Ε. και των ΗΠΑ, ο κ. Καραϊωσηφίδης, επισημαίνει: «Δυστυχώς, αυτό συμβαίνει συνήθως, δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο και εδώ βλέπουμε τον “κανόνα” και όχι την “εξαίρεση”». Συμπληρώνει, όμως, πως τα τρέχοντα περιστατικά δεν είναι κάτι που η αεροπορική κοινότητα έχει συναντήσει τα τελευταία χρόνια.
«Δεν υπάρχει τέτοιο περιστατικό, που να έχουμε δύο περιστατικά μέσα σε τρίμηνο από έναν εντελώς καινούργιο τύπο αεροσκάφους, με χαρακτηριστικά όπως αυτά του 737 Max», εξηγεί ο Έλληνας ειδικός, που μάλιστα αναφέρει μέσω του ΑΠΕ-ΜΠΕ πως «πρέπει να πάμε πολλές δεκαετίες πίσω στον χρόνο, στην ιστορία της αεροπλοΐας και στην ιστορία αερομεταφορών και συγκεκριμένα στην περίοδο λίγο μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, για να συναντήσουμε κάτι παρόμοιο να συμβαίνει, που να αφορά δυστυχήματα που έλαβαν χώρα χρονικά κοντά, με εμπλοκή ενός νέου τύπου αεροσκάφους σε υπηρεσία».
Τέλος, στην ενδεχόμενη δυνατότητα άρνησης ενός επιβάτη να πετάξει με ένα αεροσκάφος του συγκεκριμένου τύπου και/ή την επιλογή του να αιτηθεί τη μεταφορά του με άλλο αεροσκάφος, καθώς θα νιώθει ενδεχομένως ανασφάλεια, εξηγεί πως έχουν υπάρξει παρόμοια περιστατικά στο παρελθόν, με τύπους αεροσκαφών όπως το DC10 και το MD11, για τα οποία «είχε υπάρξει σε περασμένες δεκαετίες, για μια μακρά περίοδο, άρνηση των επιβατών να πετάξουν με αεροπορικές εταιρίες που τα χρησιμοποιούσαν» μετά από θανατηφόρα περιστατικά που είχαν καταγραφεί.
«Η Boeing Co θα πρέπει να καθηλώσει όλα τα αεροπλάνα 737 MAX 8»
Στο μεταξύ, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Ethiopian Airlines δήλωσε σήμερα στο BBC πως η Boeing Co θα πρέπει να καθηλώσει όλα τα αεριωθούμενα 737 MAX 8 μέχρι να διαπιστωθεί ότι είναι ασφαλή για να πετούν.
Ο Τεουόλντε Γκεμπρεμαριάμ έκανε δηλώσεις στην Αντίς Αμπέμπα μετά τη συντριβή την Κυριακή ενός αεροπλάνου 737 MAX 8 της Ethiopian Airlines που στοίχισε τη ζωή στους 157 επιβαίνοντες.