Ήταν ένας από τους σπουδαιότερους σκηνοθέτες. Ήταν πρωτοπόρος της υποκριτικής του ρωσικού θεάτρου. Ήταν υπεύθυνος μιας μεγάλης καινοτομίας στην υποκριτική που χρησιμοποιείται από τον 20ό αιώνα σε ολόκληρο τον κόσμο. Αυτός ήταν ο Κονσταντίν Σεργκέγεβιτς Στανισλάφσκι τον οποίο τιμά η Google με το σημερινό της doodle με αφορμή την 17η Ιανουαρίου, ήμερα που το 1863 γεννήθηκε αυτός ο σπουδαίος ρώσος.
Ο Στανισλάφσκι γεννήθηκε στη Μόσχα από εύπορη οικογένεια και σύμφωνα με όσα ο ίδιος έχει γράψει στα απομνημονεύματά του έκανε την πρώτη του θεατρική εμφάνιση στην ηλικία των «2 ή 3 ετών»!
Πήρε το καλλιτεχνικό όνομα Στανισλάφσκι ( το πραγματικό του ήταν Κονσταντίν Σεργκέγεβιτς Αλεξέγεφ) νωρίς στην καριέρα του -στην ηλικία των 25- πιθανώς για να προστατέψει τη φήμη της οικογένειάς του. Προερχόταν από εύπορη οικογένεια, που κατασκεύαζε χρυσά και ασημένια διακοσμητικά για στρατιωτικές στολές και διακοσμήσεις.
Το… μικρόβιο του θεάτρου το «κληρονόμησε» από τη γιαγιά του, μια περιπλανώμενη Γαλλίδα ηθοποιός και το μόνο μέλος της οικογένειας με καλλιτεχνικό υπόβαθρο.
Στα οχτώ του, ο Στανισλάφσκι άρχισε να ενδιαφέρεται για το τσίρκο και συχνά διηύθυνε και πρωταγωνιστούσε σε δικές του παραστάσεις τσίρκου. Ένα άλλο πάθος του νεαρού Στανισλάφσκι ήταν το κουκλοθέατρο, όπου ανέβασε σκηνές από τον «Κουρσάρο» και τον «Πέτρινο επισκέπτη». Με το κουκλοθέατρο, έμαθε να ακονίζει την αγάπη του για τη λεπτομέρεια, μια ιδιότητα που ο Στανισλάφσκι θα ενσωμάτωνε στη σκηνοθεσία του αργότερα στο Θέατρο Τέχνης της Μόσχας. Στα 14, ο Στανισλάφκσι ξεκίνησε τα πολυάριθμα τετράδιά του γεμάτα παρατηρήσεις, αφορισμούς και προβλήματα. Σαν εκκολαπτόμενος ηθοποιός, ο Στανισλάφσκι θα ντυνόταν σαν αλήτης και θα πήγαινε στις αποβάθρες του τρένου, ή θα μεταμφιεζόταν τσιγγάνος.
Διδάχθηκε υποκριτική μέσω μίμησης σε μια σχολή στη Μόσχα. Ίδρυσε την Εταιρεία Τέχνης και Λογοτεχνίας το 1888, όπου απέκτησε θεατρική και αισθητική πείρα. Σύμφωνα με το σχετικό λήμμα στη Wikipedia o Στανισλάφσκι άρχισε να αποκτά φήμη στη Μόσχα σαν μοντέρνος και καινοτόμος σκηνοθέτης με παραγωγές όπως «Uriel Acosta», «Οθέλλος» και «The bells». To 1897, η εταιρεία είχε μια πληθώρα αποτυχημένων παραγωγών και ηθοποιών στερούμενων κινήτρων.
Το 1897 συνίδρυσε το Θέατρο Τέχνης της Μόσχας (ΘΤΜ) με τον Βλαντιμίρ Νεμίροβιτς-Νταντσένκο, αλλά το θέατρο άρχισε να λειτουργεί το 1898 και μεταξύ άλλων ανέβασε Τολστόι και Τσέχοφ. Λίγα χρόνια αργότερα άρχισε να δουλέυει πάνω σε αυτό που θα μείνει στην ιστορία ως Το «σύστημα (ή μέθοδος) Στανισλάφσκι»!
Το σύστημα Στανισλάφσκι εστίαζε στην ανάπτυξη της καλλιτεχνικής αλήθειας πάνω στη σκηνή διδάσκοντας στους ηθοποιούς να «ζουν το ρόλο» κατά τη διάρκεια της παράστασης. είναι μια συστηματική προσέγγιση για την εκπαίδευση ηθοποιών. Ο Στανισλάφσκι πάντα θεωρούσε το σύστημά του σαν τα περιεχόμενα ενός μεγάλου βιβλίου που ασχολούνταν με όλες τις πλευρές της υποκριτικής.