Την ώρα που οι περισσότεροι εργαζόμενοι περιφρουρούν ως επτασφράγιστο μυστικό τις απολαβές τους και τρέμουν στην ιδέα να μάθουν οι συνάδελφοι τον μισθό τους, ένα παλιότερο πείραμα είχε δείξει πως είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν ακόμα και 125 δολάρια για να μην κυκλοφορήσει το μυστικό τους.
Το ερευνητικό δίδυμο της παλιότερης αυτής μελέτης, η Zoë Cullen της Οικονομικής Σχολής του Χάρβαρντ και ο Ricardo Perez-Truglia του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, ξαναχτύπησε πρόσφατα με μια ακόμα πιο εντυπωσιακή σε επίπεδο συμπερασμάτων έρευνα.
Η εργασία τους, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Harvard Business Review», βρήκε λοιπόν πως οι περισσότεροι υπάλληλοι υποεκτιμούν σημαντικά τον μισθό του διευθυντή τους και όταν μαθαίνουν τα ακριβή νούμερα, τότε τείνουν να δουλεύουν περισσότερο!
Όσο για τους μισθούς των συναδέλφων τους, εδώ οι υπάλληλοι άλλοτε υπερεκτιμούν και άλλοτε υποεκτιμούν τις απολαβές τους, καθώς δεν βρέθηκε στατιστικά σημαντική τάση. Αν μάθουν πάντως πως ένας συνάδελφος με παρόμοιο ρόλο ή παραπλήσια θέση κερδίζει περισσότερα, τότε τείνουν να λουφάρουν.
Η μελέτη έλαβε χώρα σε μεγάλη επενδυτική τράπεζα της Ασίας και περιλάμβανε κάπου 2.000 υπαλλήλους όλων των βαθμίδων. Οι ερευνητές ζήτησαν από όλους να προβλέψουν πόσα βγάζουν συνάδελφοι και διευθυντές, προσφέροντας αμοιβές για την ακρίβεια των εκτιμήσεων.
Το εξελισσόμενο πείραμα κράτησε για έναν χρόνο και παρακολούθησε στενά τις επιπτώσεις των μισθολογικών αποκαλύψεων στο ωράριο εργασίας και τη συνέπεια του υπαλλήλου, τη δραστηριότητά του στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, τις επιδόσεις του στα καθήκοντά του και πολλές ακόμα μεταβλητές.
Τα συμπεράσματα κατέληξαν στο γεγονός πως οι εργαζόμενοι που έμαθαν πως τα αφεντικά τους έβγαζαν κατά 10% περισσότερα από όσα υπολόγιζαν, πέρασαν 1,5% περισσότερες ώρες στο γραφείο, έστειλαν 1,3% περισσότερα emails και οι επιδόσεις τους στις πωλήσεις ανέβηκαν κατά 1,1%. Κι αυτό γιατί ξέροντας πόσα βγάζει το αφεντικό τους, είχαν κάτι να περιμένουν, τονίζουν οι ερευνητές.
Από την άλλη, οι υπάλληλοι που πληροφορήθηκαν πως οι συνάδελφοί τους κέρδιζαν 10% περισσότερα από αυτούς, πέρασαν 9,4% λιγότερες ώρες στο γραφείο, έστειλαν 4,3% λιγότερα emails και πούλησαν επίσης 7,3% λιγότερο…