Οι ειδικά σχεδιασμένες «ετικέτες» ελαστικών για επιβατικά και επαγγελματικά οχήματα που θα παρέχουν πληροφορίες στον καταναλωτή για την επίδραση τους στην κατανάλωση, τις επιδόσεις στο βρεγμένο και τα παραγόμενα επίπεδα θορύβου κατά την κύλιση, καθίστανται υποχρεωτικές από το Νοέμβριο του 2012.
Σύμφωνα λοιπόν με τη νεότερη ευρωπαϊκή νομοθεσία, η οποία τίθεται σε πλήρη ισχύ από την 1η Νοεμβρίου του 2012, όλοι οι κατασκευαστές ελαστικών θα είναι υποχρεωμένοι να συνοδεύουν κάθε καινούργιο ελαστικό που προορίζεται για χρήση σε επιβατικά και επαγγελματικά οχήματα με μια ειδική ετικέτα (σ.σ.: η μορφή της οποίας απεικονίζεται στη σχετική φωτογραφία στο τέλος της αναφοράς μας), στην οποία θα αναγράφονται με συγκεκριμένη μάλιστα κωδικοποίηση οι επιδόσεις του ελαστικού σε τρεις πολύ βασικούς τομείς: στον τρόπο που το τελευταίο επηρεάζει την κατανάλωση καυσίμου (επομένως και τους ρύπους που το κάθε όχημα εκπέμπει), στις επιδόσεις του κατά τη διαδικασία του φρεναρίσματος σε βρεγμένη επιφάνεια, καθώς τέλος και στα επίπεδα του παραγόμενου θορύβου, λόγω της προφανούς αντίστασης κύλισης κάθε ελαστικού.
Όσον αφορά στην πρώτη παράμετρο αξιολόγησης, τα ελαστικά θα χωρίζονται σε 7 διαφορετικές κατηγορίες (A, B, C, D, E, F, G), με την «Α» να παρουσιάζει φυσικά την καλύτερη απόδοση στο συγκεκριμένο τομέα και την «G» τη χειρότερη, η οποία και επιβαρύνει τον τομέα της κατανάλωσης σε σχέση με την πρώτη κατά 0,5 λίτρα/100 χλμ. Μπορεί σε πρώτη ανάγνωση το συγκεκριμένο αριθμητικό μέγεθος να μην εντυπωσιάζει, ωστόσο αν υπολογίσουμε πως ένα αυτοκίνητο με μέση κατανάλωση καυσίμου τα 10 λίτρα/100 χλμ. διανύει κατά μέσο όρο 15.000 χιλιόμετρα σε ετήσια βάση, τότε η χρηματική επιβάρυνση που προκύπτει από το ελαστικό με τη χαμηλότερη επίδοση αγγίζει τα 112 ευρώ (μέση τιμή βενζίνης: 1,5 ευρώ/λίτρο)! Η πρόσθετη επιβάρυνση στον τομέα των εκπομπών CO2 υπολογίζεται στην περίπτωση αυτή ότι αγγίζει κατά μέσο όρο τα 12 gr/χλμ. Μάλιστα, η Ε.Ε. εκτιμά πως χάρη στο συγκεκριμένο σύστημα αξιολόγησης, μέχρι το 2020, τα οφέλη στη μείωση των εκπομπών CO2 θα ανέλθουν από 1,5 έως και 4 εκατομμύρια τόνους ανά έτος. Ή, αν προτιμάτε, με την απόσυρση από την κυκλοφορία σχεδόν 1,3 εκ. οχημάτων στο σύνολο της ΕΕ!
Ανάλογη με την προηγούμενη είναι η κατηγοριοποίηση και στην αξιολόγηση του ελαστικού στο βρεγμένο, με τις επιδόσεις «A» και «F» να τις χωρίζει μια απόσταση ακινητοποίησης της τάξης των 10 μέτρων. Τέλος, στον τομέα του θορύβου τα πράγματα είναι πλήρως… αποκρυπτογραφημένα, με την επίδοση του κάθε ελαστικού να αναγράφεται στον τομέα του θορύβου με αριθμητικά μεγέθη (μονάδα μέτρησης: dB).
Μάλιστα, η σχετική νομοθεσία προβλέπει την επιβολή κατώτατων ορίων, βάσει των οποίων όταν ένα ελαστικό σημειώνει είτε την επίδοση «G» στον τομέα της κατανάλωσης είτε την «F» σε εκείνη του φρεναρίσματος στο βρεγμένο δεν θα αποκτά την απαραίτητη πιστοποίηση υποχρεούμενο να αποσυρθεί από την αγορά από την 1/11/2014 και εξής. Ανάλογα αυστηροί είναι οι όροι που αναμένεται να εφαρμοστούν και για τα επίπεδα του παραγόμενου θορύβου κάθε ελαστικού.
Πηγή: 4troxoi.gr