Η τρέχουσα σοφία του αιώνα μας λέει πως οι φοιτητές πρέπει να εφοδιαστούν με επιστημονικές γνώσεις για να αδράξουν μια θέση εργασίας, με την εξειδίκευση να είναι υψίστης σημασίας για το επαγγελματικό τους μέλλον. Μόνο που αυτό δεν είναι παρά μια τραγική υπεραπλούστευση των δεξιοτήτων που χρειάζονται στη ζωή και η απόδειξη μάς έρχεται από κει που θα το περιμέναμε λιγότερο: την Google! Η Google έκανε λοιπόν μια μεγάλη μελέτη για τους υπαλλήλους της που έχει ευρύτερες συνέπειες τόσο για τους φοιτητές όσο και το εργατικό δυναμικό των επιχειρήσεων. Γιατί μας είπε ότι είναι άλλα τα βασικά εφόδια που πρέπει να φέρεις στην αγορά εργασίας από ένα καλό πτυχίο. Οι Sergey Brin και Larry Page, ιδρυτές της Google και μεγάλα μυαλά στον τομέα τους, την τεχνολογία, υπέθεταν ότι μόνο οι πτυχιούχοι του κλάδου μπορούν να καταλάβουν την τεχνολογία. Κι έτσι η Google συνήθιζε να προσλαμβάνει αποκλειστικά πληροφορικούς και μηχανικούς με άριστους βαθμούς πτυχίων από τα μεγαλύτερα αμερικανικά πανεπιστήμια. Το 2013 αποφάσισε ωστόσο να ελέγξει τις πτυχές της διαδικασίας των προσλήψεών της, έχοντας πια αρκετά δεδομένα από το 1998. Το «Project Oxygen» συγκλόνισε τα τμήματα ανθρώπινου δυναμικού του κόσμου όταν κατέληξε ότι μεταξύ των 8 σημαντικότερων χαρακτηριστικών που είχαν οι κορυφαίοι υπάλληλοι της Google, η εξειδίκευση στην καθαρή επιστήμη (το τετράπτυχο επιστήμη, τεχνολογία, μηχανική και μαθηματικά) κατατασσόταν στην απολύτως τελευταία θέση! Τα πρώτα εφτά χαρακτηριστικά που εγγυόνταν την επιτυχία στις τάξεις της Google ήταν δεξιότητες που δεν μαθαίνονταν στα πανεπιστήμια, όπως ας πούμε το να είσαι καλός μάνατζερ, να επικοινωνείς και να ακούς σωστά, να καταλαβαίνεις τους άλλους γύρω σου, να υποστηρίζεις τους συναδέλφους σου, να έχεις κριτική σκέψη και να λύνεις τα προβλήματα που ανακύπτουν συνεχώς, τέτοια πράγματα. Δεξιότητες που δεν μάθαινε δηλαδή ο προγραμματιστής ή ο μαθηματικός στο πανεπιστήμιο, αλλά μπορούσε να μάθει ένας φιλόλογος ή ένας θεατρολόγος! Η ερώτηση που προέκυψε λοιπόν ήταν αν οι καλύτεροι υπάλληλοι της Google ήταν επιτυχημένοι όχι λόγω της τεχνικής τους κατάρτισης, αλλά παρά την τεχνική τους κατάρτιση; Ανθρωπολόγοι και εθνολόγοι ανέλυσαν κατόπιν τα δεδομένα και η Google επέκτεινε τις στρατηγικές προσλήψεών της ώστε να γίνονται πια δεκτοί και άνθρωποι άλλων αντικειμένων, όπως απόφοιτοι ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών, ακόμα και καλλιτέχνες, παρά το γεγονός ότι οι Brin και Page εμφανίζονταν αποτροπιασμένοι από το γεγονός! Μόνο που η Google δεν σταμάτησε εκεί. Το «Project Aristotle» (Πρόγραμμα Αριστοτέλης), η νέα γιγαντιαία μελέτη του κολοσσού αναφορικά με το ανθρώπινο δυναμικό του, επιβεβαιώνει τη σημασία των κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων ακόμα και σε ένα τόσο «αποστειρωμένο» περιβάλλον όπως η βιομηχανία της τεχνολογίας. Στον «Αριστοτέλη», οι ειδικοί ανέλυσαν τώρα τα δεδομένα των πλέον καινοτόμων και περίβλεπτων ομάδων της Google, των λεγόμενων Α-Ομάδων, το ίδιο το καμάρι του κολοσσού, καθώς αποτελούνται από κορυφαίους επιστήμονες με ολότελα εξειδικευμένες γνώσεις που ρίχνουν στο τραπέζι τη μία πρωτοποριακή ιδέα πίσω από την άλλη. Κι όμως, η νέα μελέτη αποκάλυψε ότι οι σημαντικότερες, παραγωγικότερες και εμπορικότερες ιδέες της Google προέρχονται από τις Β-Ομάδες, που αποτελούνται από υπαλλήλους που δεν είναι ακριβώς διάνοιες ούτε οι εξυπνότεροι του γραφείου τους! Το «Project Aristotle» έδειξε ότι οι καλύτερες ομάδες δουλεύουν στη βάση μιας ομάδας κοινών χαρακτηριστικών που δεν συνδέονται με επιστημονικές και τεχνολογικές δεξιότητες, αλλά λειτουργούν στη βάση της ισοτιμίας των μελών, της γενναιοδωρίας, της περιέργειας αναφορικά με τις ιδέες των συναδέλφων, της ενσυναίσθησης και της συναισθηματικής νοημοσύνης! Και το καλύτερο της ανάλυσης, ότι το Νο 1 χαρακτηριστικό των πιο πετυχημένων ομάδων εργασίας είναι η ψυχολογική ασφάλεια. Για να πετύχει μια ομάδα, μας λέει ο «Αριστοτέλης», κάθε μέλος της πρέπει να νιώθει ελεύθερο και σίγουρο ότι μπορεί να μιλήσει και να κάνει λάθος χωρίς συνέπειες ή εκφοβισμούς. Πρέπει να ξέρει δηλαδή πως κάποιος θα τον ακούσει χωρίς να τον κρίνει. Αυτά είναι τα στοιχεία που εγγυώνται την επιτυχία και την αποτελεσματικότητα της ομάδας και όχι τα μάστερ και τα διδακτορικά. Το Τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού της Google προσέλαβε στατιστικολόγους, ψυχολόγους της εργασίας, κοινωνιολόγους, ανθρωπολόγους και ερευνητές άλλων κλάδων για να λύσουν τον γρίφο της διομαδικής επιτυχίας. Δύο χρόνια μετά, ο «Αριστοτέλης» είχε ξεψαχνίσει 180 ομάδες της Google και είχε ελέγξει περισσότερα από 250 χαρακτηριστικά συνεργασίας. Και βρήκε πως αυτά που μετρούν πραγματικά για τις διομαδικές σχέσεις και την αποδοτικότητα της ομάδας είναι η ψυχολογική ασφάλεια (να παίρνεις ρίσκα δηλαδή χωρίς να νιώθεις ανασφάλεια ή ντροπή), η αξιοπιστία (η αλληλεξάρτηση των μελών της ομάδας), η δομή και η σαφήνεια (να είναι καθαροί και διακριτοί οι στόχοι, οι ρόλοι και το σχέδιο της ομάδας), το νόημα της δουλειάς (κάνουμε κάτι που είναι προσωπικά σημαντικό για μας;) και ο αντίκτυπος της δουλειάς μας (πιστεύουμε δηλαδή πως η δουλειά μας κάνει τη διαφορά και είναι σημαντική κοινωνικά;)…