Το αεροσκάφος της πτήσης MH17 της Malaysia Airlines καταρρίφθηκε τελικά από πύραυλο BUK σύμφωνα με το πόρισμα της έρευνας
Ολλανδοί ερευνητές έδωσαν στη δημοσιότητα την τελική τους έκθεση για την πτήση που τελικά έπεσε εξαιτίας πυραύλου, πριν από 15 μήνες, και οδήγησε στο θάνατο 298 ανθρώπους.
Η Μόσχα ετοίμασε την αντεπίθεσή της καθώς αρνήθηκε κατηγορηματικά οποιαδήποτε εμπλοκή στα γεγονότα της 17ης Ιουλίου 2014, με το φόβο της επιδείνωσης των σχέσεων με τη Δύση να είναι ορατός.
Το OVV, που διεξάγει την έρευνα από τότε που το Μπόινγκ 777 εξαφανίστηκε από τα ραντάρ, αναμένεται να παρουσιάσει τα πορίσματά του αργότερα σήμερα σε αεροπορική βάση της νότιας Ολλανδίας.
Οι 298 επιβαίνοντες, από τους οποίους τα δύο τρίτα ήταν Ολλανδοί, έχασαν τη ζωή τους όταν το αεροσκάφος καταρρίφθηκε πάνω από περιοχή που πλήττεται από μάχες μεταξύ των φιλορώσων αυτονομιστών και των κυβερνητικών δυνάμεων, ενώ πραγματοποιούσε την πτήση από Άμστερνταμ στην Κουάλα Λουμπούρ.
Η Ουκρανία και οι ΗΠΑ υποστηρίζουν ότι το αεροσκάφος καταρρίφθηκε από τους φιλορώσους αυτονομιστές με πύραυλο εδάφους-αέρος τύπου BUK που είχαν προμηθευτεί από τη Ρωσία. Σύμφωνα με αναλυτές, οι αυτονομιστές φέρεται να κατέρριψαν το Μπόινγκ 777 «κατά λάθος», νομίζοντας ότι στόχευσαν εναντίον ουκρανικού στρατιωτικού αεροσκάφους.
«Περιμένουμε η έκθεση να επιβεβαιώσει αυτό που υιοθετήσαμε ότι είναι ρωσικό λάθος», δήλωσε ο Πίτερ Φέλστιντ, εκδότης του περιοδικού Jane’s Defense Weekly. Οι διαχειριστές του συστήματος νόμιζαν ότι «είχαν στο στόχο τους στρατιωτικό αεροσκάφος στην περιοχή αλλά αποδείχθηκε ότι ήταν επιβατικό αεροπλάνο», πρόσθεσε.
Η Μόσχα απορρίπτει τις κατηγορίες αυτές και υποδεικνύει τις ουκρανικές δυνάμεις.
Λαβρόφ: Πολλά παράξενα πράγματα
Η τραγωδία αυτή επιδείνωσε την ένταση μεταξύ της Ρωσίας και της Δύσης, οι σχέσεις των οποίων είχαν κλονιστεί εξαιτίας της σύγκρουσης στην ανατολική Ουκρανία. Σύμφωνα με τον ΟΗΕ, περίπου 8.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στη σύγκρουση.
Η έκθεση μπορεί να αναζωπυρώσει την ένταση αυτή, μετά και τη διαφωνία για την εμπλοκή της Ρωσίας στη Συρία.
Ο ρώσος υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ δήλωσε χθες ότι υπήρχαν «πολλά παράξενα πράγματα» στο θέμα της έρευνας. «Θραύσματα του αεροπλάνου και οι σοροί των θυμάτων δεν είχαν συλλεχθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα και μόνο ορισμένα περισυνελέγησαν, ενώ άλλα παρέμειναν στο σημείο της τραγωδίας. Η Ρωσία δεν έλαβε απαντήσεις σε πολλά ερωτήματα που έθεσε στην ερευνητική αυτή ομάδα».
Ο κατασκευαστής του πυραυλικού συστήματος BUK οργανώνει επίσης συνέντευξη Τύπου για να παρουσιάσει τη δική του εκδοχή για την καταστροφή του αεροπλάνου, μετά την πραγματοποίηση «πειράματος» που προέβλεπε την κατάρριψη ενός παλιού αεροπλάνου.
Δεν έχει οριστεί υπεύθυνος
Η έκθεση, ωστόσο, δεν θα ορίσει κανέναν υπεύθυνο, βεβαιώνοντας ότι αυτό είναι αρμοδιότητα της ποινικής έρευνας που διεξήχθη από διεθνή ομάδα εμπειρογνωμόνων, υπό τον συντονισμό της ολλανδικής εισαγγελίας.
Θα αναφέρει την αιτία της συντριβής (δηλαδή αν χρησιμοποιήθηκε πύραυλος εδάφους-αέρος και αν ναι, τι τύπου), τη μακρά αναμονή των οικογενειών πριν λάβουν την επιβεβαίωση του θανάτου των συγγενών τους και την πτήση αεροπλάνων της πολιτικής αεροπορίας πάνω από εμπόλεμες περιοχές
Ο διευθυντής του OVV, Τίμπε Γιούστρα, θα θέσει επίσης ένα βασανιστικό για τις οικογένειες ερώτημα: οι συγγενείς τους είχαν συνειδητοποιήσει ότι θα πεθάνουν; Επιπλέον, οι οικογένειες των θυμάτων ελπίζουν ότι η έκθεση θα διατηρήσει την πίεση για τη σύλληψη και τη δίκη των υπευθύνων. Οι συγγενείς θα μπορούν επίσης να εξετάσουν τη μερική ανακατασκευή του μπροστινού μέρους του αεροπλάνου.
Παρόλα αυτά, ουκρανός αναλυτής δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι αμφιβάλλει για την επίδραση που θα έχει η έκθεση. «Η Ουκρανία δεν είναι πλέον το κέντρο της προσοχής για τη διεθνή πολιτική. Είμαστε πάντα στο βεληνεκές ραντάρ, αλλά σίγουρα όχι πλέον στο κέντρο του», δήλωσε ο Βαντίμ Καρασόφ, διευθυντής του Ινστιτούτου Παγκόσμιας Στρατηγικής του Κιέβου.