Οι επιβάτες που κάθονται στις πίσω θέσεις ενός αεροπλάνου μπορεί να έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες επιβίωσης σε περίπτωση αεροπορικού δυστυχήματος, σύμφωνα με τους ειδικούς. Ωστόσο, όπως σημειώνεται σε άρθρο της New York Post, δεν υπάρχει κάποια «μαγική ασφαλέστερη θέση», όπως δήλωσε επαγγελματίας μηχανικός.

Όταν αξιολογούν την πιθανότητα επιβίωσης σε ένα δυστύχημα, οι ερευνητές εξετάζουν πέντε παράγοντες: την ακεραιότητα του αεροσκάφους, την αποτελεσματικότητα των ζωνών ασφαλείας, τις δυνάμεις βαρύτητας (G-forces) που ασκούνται στους επιβάτες και το πλήρωμα, το περιβάλλον μέσα στο αεροσκάφος και τους παράγοντες μετά τη σύγκρουση, όπως η φωτιά ή ο καπνός, σύμφωνα με τη Wall Street Journal.

Ένα δυστύχημα θεωρείται «επιβιώσιμο» από το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (NTSB) όταν οι δυνάμεις που ασκούνται στους επιβάτες δεν ξεπερνούν τα όρια αντοχής του ανθρώπινου σώματος και όταν η δομή του αεροσκάφους παραμένει σε μεγάλο βαθμό άθικτη. Αντίθετα, σε μη επιβιώσιμα δυστυχήματα, οι δυνάμεις είναι τόσο μεγάλες που το ανθρώπινο σώμα δεν μπορεί να τις αντέξει.

Παράδειγμα αποτελεί η πτήση 2216 της Jeju Air, που συνετρίβη στο Διεθνές Αεροδρόμιο Muan στη Νότια Κορέα τον Δεκέμβριο, προκαλώντας μια τεράστια έκρηξη. Από τους 181 επιβάτες, επέζησαν μόνο δύο, οι οποίοι βρίσκονταν στις πίσω θέσεις του αεροπλάνου το μοναδικό τμήμα που έμεινε αναγνωρίσιμο.

Λίγες μέρες πριν από αυτό το δυστύχημα, μια πτήση των Azerbaijan Airlines συνετρίβη στο Καζακστάν, με 38 νεκρούς από τους 67 επιβαίνοντες. Και σε αυτή την περίπτωση, όλοι οι επιζώντες κάθονταν στο πίσω μέρος του αεροσκάφους. Παρόλα αυτά, οι πιθανότητες επιβίωσης εξαρτώνται από πολλούς παράγοντες.

«Υπάρχουν πολλοί λόγοι που κάποιος μπορεί να επιβιώσει σε μια φαινομενικά μη επιβιώσιμη κατάσταση», δήλωσε η Μπάρμπαρα Νταν, πρόεδρος της Διεθνούς Εταιρείας Ερευνητών Ασφάλειας Αερομεταφορών, στη Wall Street Journal.

«Το πώς προσγειώνεται το αεροσκάφος και η θέση ενός επιβάτη παίζουν ρόλο. Αν η ζώνη ασφαλείας είναι σφιχτά δεμένη, περιορίζεται η κίνηση του σώματος κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης. Επίσης, παίζει ρόλο αν ο επιβάτης μπορεί να πάρει τη θέση προστασίας (brace position)», πρόσθεσε.

Αν το αεροπλάνο συντριβεί με το ρύγχος του, οι επιβάτες στις μπροστινές θέσεις θα δεχθούν το μεγαλύτερο πλήγμα. Ωστόσο, η θέση στις πίσω θέσεις δεν είναι ο μόνος παράγοντας που καθορίζει την επιβίωση. «Πολλοί πιστεύουν ότι είναι πιο ασφαλές στο πίσω μέρος από ό,τι στο μπροστινό», λέει η Νταν. «Δεν ισχύει απαραίτητα. Παίζει ρόλο πόσο γρήγορα ξεσπά φωτιά και πόσο γρήγορα μπορείς να φτάσεις σε έξοδο κινδύνου».

Ο Άντονι Τ. Μπρίκχαουζ, ειδικός σε θέματα ασφάλειας αερομεταφορών και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Embry-Riddle, επισημαίνει: «Έχουμε δει ανθρώπους να επιβιώνουν από μη επιβιώσιμες συντριβές και άλλους να πεθαίνουν σε επιβιώσιμες συντριβές».

Σύμφωνα με δεδομένα από το Flight Safety Foundation, τα τελευταία 80 χρόνια έχουν καταγραφεί μόλις 17 περιπτώσεις όπου αεροπλάνο με 80 ή περισσότερους επιβάτες είχε μόνο έναν ή δύο επιζώντες.

Παρά την αύξηση των θανατηφόρων αεροπορικών δυστυχημάτων το 2024, η πλειονότητα των επιβατικών αεροπορικών ατυχημάτων παραμένει επιβιώσιμη, σύμφωνα με τον καθηγητή Έντ Γκαλέα, ειδικό σε θέματα ασφάλειας σε συνθήκες φωτιάς. «Δεν υπάρχει μαγική ασφαλέστερη θέση», τονίζει ο Γκαλέα. «Όλα εξαρτώνται από τη φύση του ατυχήματος. Κάποιες φορές είναι καλύτερα μπροστά, κάποιες φορές πίσω».